Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 1936 ggr
louiseN65
0

Valp o promenader mm

Min lilla tjej är nu 11 ve, 12 ve på lördag. Hon är en pudel/vorsteh-blandning.

Funderar lite på hur mkt man ska våga gå med henne. Vi går ut tex i skog o mark o då är hon lös o springer som hon vill + att vi tränar lite oxå.
Det är inga långa stunder åt gången.

Men sen går jag ju med henne då o då på samhället för den sociala biten, kanske 10 min el så.

Har ju läst att man inte ska motionera o promenera så mkt el alls egentligen m en valp fast jag minns inte att vi hade några restriktioner så m de andra hundarna vi haft.

Ja, vad säger ni? Hur mkt vågar jag? Vill ju inte att hon ska få besvär sen av för mkt motion som valp.

spikes
0

Det bästa du kan göra är att gå prommisar i skog och mark med vovven och att den får vara lös,den vilar när den behöver och då är det bara att stanna upp…tvärtom ska man börja tidigt med detta dom bygger upp musklerna på ett jätte bra sätt då….ta det lugnt bara och se till att du har vatten med dig.Flört

louiseN65
0

Åh vad bra! Synd bara att det är älgjakt nu…

Är ju själv sån som älskar vara ute i skog o mark o var det alltid med våra andra hundar så det låter jättebra.

Sen vågar jag ha henne lös oxå då vi är ute så o vi får träna lite samtidigt.

AnneN
0

Hålelr med #1, så länge man tar det i valpen takt och ser på den då den behöver vila så är det jätte bra sätt att träna upp muskulaturen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

louiseN65
0

Nu har jag precis läst exakt motsatsen på ett annat forum.

Att man aldrig ska motionera med en valp i den ålder som nu min är. Endast gå utanför dörrn o göra sina behov o kanske lite lek på gräsmattan.

Citerar:
*En 11v. valp behöver inte mer än utanför dörren, ingen motion alls.
*Små Valpar ska inte ha några promenader alls. Dom ska ut på närmaste gräsmatta för att kissa o bajsa och ev busa litet, inget mer.

Å så ska man inte socialträna dem heller förrän kanske tidigast då de är 16 ve..
Plus en massa andra saker som man inte skulle göra.

Känner mej förvirrad till tusen. Har varit ute med min tjej nu en stund var dag där hon fått springa lös i skog o mark även om det mest blir efter skogsbilväg.

Jag har haft med henne några ggr/ve  (hon har bott hos oss i 2,5 ve. 3 ve på sön) på samhället, bara gått lite som koppelträning, träffat arbkamrater osv.

Blir ju rädd att jag nu skadat henne för livet!Rynkar på näsan

AnneN
0

#4 Du ser själv bäst på din hund om den mår bra av det eller inte. Hundar är individer med olika behov, en del behöver lite mer motion än andra redan som små medan andra mår bättre av att bara ut och rasta sig och in igen.

Min hund skulle ha mått mycket dåligt av att inte få motion då hon var valp för hon var så väldigt aktiv och fick hon inte den fysiska och mentala stimulans som hon behövde dagligen så började hon hitta på egna bus, tex bita sönder allt i sin väg, skälla, mm.

_**/Mvh Anne

louiseN65
0

Ja, jag har märkt att om det nån dag blivit för mkt, dvs vi har både varit ute i naturen o hon har fått springa lösa samtidigt som vi tränar litegrann + även socail träning på samma dag blir hon speedad. Då får jag ta tag i henne o hålla henne en stund tills hon lugnat sej…Vet inte om jag gör fel då…

Jag iaf gissar att det kan vara orsaken, för många saker samma dag, så det ska jag vara försiktig med ett tag.

AnneN
0

#6 Ja du gör helt rätt i att hålla henne tills hon varvat ner lite då det blir så. Om det blir för mycket så kan de bli överstimulerade och då kan det slå om som du beskriver, då ser du på din hund att det blev för mycket och kan i fortsättningen anpassa träningen så att det inte blir för mycket för just din hund.

_**/Mvh Anne

spikes
0

6,det är aldrig roligt med dubbla budskap…jag säger som anne….och ger dig tipset att dela upp dina aktiviteter med valpen en sak varje dag,antingen tar du en liten träningsrunda,för man ska ju inte träna en valp för mycket,eller bara en vanlig skogstur inkallningen måste du ju träna då,men det är ju en vardaglig sak….och sociala promenader kan du ta 1-2 ggr i veckan…..Ta även någon dag med ingen aktivitet alls,det behövs det med….

Många lever fortfarande synd nog kvar i detta med att Valpar inte ska få vara aktiva,det var länge sedan det kom rön om att hundar som inte fått bygga upp sina muskler som valp i lugn takt fick otroliga skador på höfter och annat,jag har inte varit med om en enda uppfödare som inte har haft sina Valpar ute för att springa fritt och även tar sig en skogstur med dem……det ligger en liten skröna i det där från förr…se bara till att allt går i valpens takt stressar valpen upp sig så sätt dig på en sten eller annat och vila,valpen gör detsamma för du ger den signalen till att ta det lugntFlört

Karizma
0

Tycker det låter vettigt i det du gör, du ser själv vad din valp klarar av. :)

louiseN65
0

Ni är guld värda här o jag litar på er! Det är lite fånigt…mina föreg hundar har jag inte gjort o tänkt så märkvärdigt runt i kring utan tagit det som det kommer men denna gång vart jag så osäker på allt. Knasigt eller hur?

Men det känns ändå som att jag gör ganska rätt iaf!Glad Precis som jag skrev så märkte jag på henne då det vart för många händelser samma dag, då blev hon överaktiv helt enkelt.

Så jag forts som jag börjar! Vi tar lite promenader i naturen där hon får springa i sin takt + lite inkallningsövningar o så har jag börjat göra den här kont.övningen som jag fick tips här…Tvärstanna o "gräva fram" godis…det gillar hon!Glad
Å nån annan dag lite social träning.

Inte allt på en gång.

Just nu ligger hon i solen på golvet o njuter o sover. Vi har inte gjort nått speceillt idag el jo, hon har fått vara ensam i sin bur hemma här ett par tillf idag. Kunde inte ta med henne. Men jag tror det gick bra. Hon gnällde då vi for men då jag kom hem igen efter kanske max 30 min så sov hon.
Sen har hon fått vara med mej ute på gården bara då jag grejat lite. Kanske räcker för idag…

Tina-A
0

#10: Du borde nog skaffa hundvakt om du ska vara borta så länge igen och inte kan ta med henne. Enligt lag får du ej ha din hund i bur, och enligt lag får hundar under 4 månader ej heller lämnas helt ensamma mer än "kortare stunder". En liten tolkningssak förstås, men jag skulle tolka det som en 10-15 minuters sväng in på affären eller liknande.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

louiseN65
0

#11 Jag ville inte att hon skulle behöva sitt i en stekhet bil helt enkelt. Alltså jag var ju inte borta 30 min båda ggr.

spikes
0

12,men varför i buren alls?,dels får man inte göra så dels är även detta en skröna att dom mår bättre av det.och en ensamhets träning ska vanligtvis börja med typ 1 min från början…förklara gärna…

louiseN65
0

Vi har aldrig haft bur förut till våra hundar o att vi skaffat bur denna gången är för att den ska vara i bilen så fort hon är, ja iaf 99 % rumsren vilket hon nog snart är. Hon sover där på natten. Har inte avsett att hon ska vara där annars..Nej,nej,nej! Det vill jag verkligen förtydliga!

Jag hade faktiskt ingen aning om att man inte fick ha hund i bur en kort stund sådär. Har ju hört att bur är bra för att det är en trygg plats osv…även om jag eg tvivlar på det…Därav att jag gjorde så idag (i morse) då jag var tvungen iväg tillf. Det var för att jag trodde på detta att där känner hon sej trygg, på sin sovplats.

Ensamhetsträningen vet jag ju hur det ska göras, detta var bara en tillfiällighet.

Usch då…GråterNu får jag ju dåligt samvete för henne. Vill ju verkligen inte att hon ska fara illa. Men hon leker o stojar o är glad så jag hoppas inte hon tagit skada för den stunden.

Tina-A
0

#14: Okej! Det är ju inte lätt om man inte känner till den lagen.. Enda gången man får ha hund i bur är när den ska transporteras, man får alltså aldrig ha henne i bur i hemmet. Ska du iväg igen i 30 minuter så skulle jag helt enkelt skaffa hundvakt till henne, annars utan tvivel stanna hemma! Båda dina lagbrott kan man faktiskt bli anmäld för då det är olagligt, så tänk på det nästa gång så du inte hamnar i trubbel. Men så länge man är medveten om det gör du säkert inte om det :)

Xondah
0

Hur ligger de till med kompostgaller, nån som vet? Har hört ganska många som använder de.

Tina-A
0

#16: Att sätta ett kompostgaller i för en dörröppning måste ju gämföras som att stänga dörren, och stänga dörren om dig får man ju göra. Om man formar kompostgallrerna till en liten fyrkant måste det väl jämföras med bur? Och borde alltså inte vara lagligt.

louiseN65
0

#15 Att lagen för djurhållning var skärpt visste jag,framför allt då mm tanke på rastning o så men hade ingen koll på just detta med bur (kanske för att vi inte haft bur förut). Ser dock att det finns väldigt mkt åsikter om just det…googlade lite.

#16 Jag har oxå hört många som anv kompostgaller. Kan eg inte se att det då skulle vara nån skillnad.

Karizma
0

Kompostgaller anser jag är som bur fast utan tak, ne jag skulle räkna det som sätt dom i bur.

Xondah
0

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker i den frågan..kompostgaller blir de ju endå så pass öppet och har man många 8-10 st blir de ju som en stor hage, tror knappt valpen skulle må dåligt att vara i en sån i tex början av en Ensamhetsträning. :o  Hellre de en att den skulle tugga i sladdar å allt som Valpar hittar på.

spikes
0

14,hunden har säkert inte tagit skada av det denna gången…men en gång är ju en gång för mycket…och som jag påtalat i tidigare trådar…en valp hittar sina egna trygga ställen när den är ensam det kan vara en hörna i sin bädd eller annat…och gör man rätt med ensamhetsträningen så är den trygg och behöver inga hagar burar eller annat…

20,gör man rätt med ensamhets träningen så tuggar inte hunden sönder något alls,därför är det onödigt med hagar eller annat….

Freke
0

Här är vad Jorbruksverkets förekriftsdomentation, det som låg till grund för L102

1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlingsplatsen och till och från tävlingsplatsen och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.
3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.
4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Dock får förvaringen inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Vid förvaring enligt ovan ska bestämmelserna i 6 kap. 36 § samt utrymmesmåtten i bilagor 1.7 och 1.8 Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur följas. Vid förvaring enligt punkten 2 ovan ska dessutom särskild hänsyn tas till säkerheten.

I den nuvarande författningen finns ett allmänt råd som säger att man bara bör förvara hundar och katter tillfälligt i bur. Det har tolkats av Jordbruksverket i ett flertal yttranden att med tillfälligt menas ca en timma och inte regelbundet återkommande. Det har dock visat sig vara svårt för djurskyddsinspektörer att avgöra om hunden bara sitter i buren tillfälligt eller om den sitter där nästan jämt, därför regleras nu vid vilka tillfällen det kan anses vara tillåtet att använda bur som förvaring till hund.

Man får enligt 4 punkten ha med hunden när man handlar förutsatt att hunden inte ska behöva sitta i bilen mer än tre timmar när bilen står stilla. Det är dock inte meningen att man ska ha hunden i bilen medan man arbetar. Man måste ordna det bättre för hunden under den tiden.

Enligt 2 punkten får man övernatta hundar och katter i bur i bilen på väg till och under tiden man är på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. De behöver inte rastas under natten, som vissa remissinstanser har befarat.

3 punkten har kommit till för att det finns ett krav på eftersökshund vid jakt av björn, lo, älg, hjort, rådjur, mufflonfår och vildsvin i 17 § andra stycket jaktförordningen (1987:905).

Djur ska ha möjlighet till rörelsefrihet, möjlighet att reglera temperatur genom att lägga sig på olika ytor samt möjlighet att utföra naturliga beteenden.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Xondah
0

Ptja min hund tugga bara på sina ben han, väldigt bekämt:)..

Hört måånga människor som fått hemmet ombyggt av hundarna när de vart Valpar och hyr man lägenhet kan de bli en väldigt dyr historia. :P

spikes
0

23, javisst men då har inte ensamhets träningen funkat,det är aldrig hundens fel utan ägarens

Xondah
0

#24 Nä, de har jag inte påstått heller:).