Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 4442 ggr
smurfen33
0

Ylande hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en hund som ylar och skäller när vi inte är hemma.

har en stor bur som vi sätter henne i men den försöker hon stånga sig igenom vet inte vad vi ska göra.

Hoppas på snabba svar??

AnneN
0

För det första så är det inte lagligt att stänga in hunden i bur, se länk.

För det andra så låter det som att hunden behöver få börja om helt från början med att lära sig vara ensam hemma, har skrivit en artikel om hur man lär hunden det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
0

våran tik var lika dan nu går det bättre iaf jag har kört med hjälp av den artikel anne ger, den funkar även för vuxna hundar. Det tar tid men redan efter en vecka kunde jag kila ner till tvättstugan o inte känna mig stressad av att vi har en hund som ylar efter oss. Jag tränar lite med att hunden behöver inte följa med överallt hela tiden, så fast matte går för hon helt enkelt vara hemma 1 g om dagen görs detta och jag gör inte heller något rolig hälsning/stor grejj när jag kommer hem. utan klappar o så när hon lugnat ner sig.

minja
0

Det finns oerhört bra böcker (dock på engelska, fast jag vet en som är på svenska) att köpa i det ämnet. Till en början skall du inte ens lämna lägenheten/huset utan ni skall bygga upp rutiner inomhus först så hunden lär sig att först kommer kankse nycklar, sedan skorna och sedan jackan allt i en lungt och sansad ordning. Det finns ju leksaker (kongar) att köpa som man kan fylla med gott och som hunden bara får ha när den är ensam. Sedan i riktigt jobbiga fall finns det lugnande att ge både DAP och valeriana. Min vovve försökte gnaga sig igenom en vägg i sitt förra hem då han hade sådan panik. Vilet resulterade i 4 st allvarligt skadade tänder men även dom andra tänderna är nerslitna.

AnneN
0

#3 Vad heter den svenska boken och vem har skrivit den? *nyfiken*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

minja
0

Kerstin Malm har skrivit den (den ingår i hennes triologi) rädsla och seprationsproblem hos hundar. Är den jag vet som är på svenska.

spikes
0

Här har Anne helt rätt….i folk mun sägs det att hunden är trygg i sin bur….men det är faktiskt så här att tillåter man hunden från början att vara i hela hemmet så hittar den sin egna trygga plats själv…..under ett bord i en hörna eller var som helst,och det ser man lätt och kan där göra plats för vovvens egen filt ellr bädd av något slag…

5,Låter som en intressant bok,och jag råder ts att läsa den snarast…Anders Hallgren och Marie Hansson har skrivit bra böcker om sånt också…finns på bibblan…

Någon gav förslaget om DAP det vill jag slå ett slag för….har själv använt sprayen för Spike är rädd för smällare och raketer, och den har funkat jättebra på honom vid nyår…dessutom om man har en orolig hund kan man spraya lite innan man går hemifrån,men inte förrän man fått in ensam träningen ordentligtFlört

smurfen33
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tackar för alla svar

har haft hunden i tre veckor och hon är 11 månader gammal har aldrig varit ensam hemma hos den tidigare ägaren.nu jobbar jag och min sambo och hunden är ensam i tre timmar.

Men från och med fredag så slutar jag när min sambo börjar jobba så dä är hunden inte ensam,ska börja träna henne då.

tar även bort buren då vi testade att ha henne i hela lägenheten idag,då hade hon bara ylat lite och inte skällt alls sa grannarna

Visste inte att det inte var tillåtet att ha hund i bur iheller.

någon som har erfarenhet av antiskallhalsband????

Har även ett problem att hon tuggar isönder saker här hemma när hon är själv,antagligen i protest då hon är hur snäll och lydig när man är hos henne

Mvh Micke med familj

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Tina-A
0

#7: Anledningen till att hon tuggar på saker när hon är själv är för att hon är så otroligt stressad och orolig och mår så väldigt dåligt, att tugga är nämligen lugnande. Hon försöker lugna sig själv. Tränar du ensamträning från början ordentligt så hon blir trygg i att vara ensam så borde tuggandet försvinna av sig självt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

spikes
0

Säger som 10,hon är inte trygg hemma ännu därför blir det så….för guds skull skaffa inte antiskäll halsband, du kan förstöra hunden för livet då den kan bli livrädd för funktionen på dem det är quick fix!…och din hund är ju redan osäker som det är ensam…jättebra däremot att du tar tag i träningen på fredag…berätta gärna hur det går och lycka till….

Karizma
0

för vissa hundar går det bättre för att de har mindre ställe o vara på typ hallen köket man kan stänga lite dörrar. Ni har inte haft hunden länge o det gör i sig den oroligare. Och som Tina säger detta med tugga är stress (flytt,ensamen osv gör hunden orolig) Gå efter den artikeln o även fina akteveringssaker och köttben man kan ge det vid de tillfällen den ska vara själv OBS nu vet jag inte om detta kan ge i sig lite dumheter till att den ska behöva tugga vidare på saker? en fundering bara.

minja
0

#7 För min tog det över ½ år innan han kände sig hyfast trygg. Och jag jobbar fortfarande med problemet, men han klarat 1 timme själv och det har aldrig varit några problem att lämna honom i bilen. Så för mig är det ett projekt att hitta någon som kan passa honom dom timmarna jag är borta, och eftersom han har problem med andra hundar så är det bara jag och två till som jag släpper ut med honom så det är ännu svårare att hitta någon som är villig att vara hemma utan att gå ut under ett X antal timmar. Men jobba lungt och gå inte för fort framåt. Min favorit bok i ämnet är I´ll be home soon med Patricia B McConell, lättläst och med overderliga tips och råd.

Du behöver inte låta honom ha tillgång till hela lägenheten, utan köp en barngrind och sätt upp då det ändå spärrar av men ger honom chansen att se mera av vad som händer runt om.

matte-mi
0

Min hund är 9 månader och vi tränade ensamträning från början och det gick bra, hon kunde vara själv hemma. Men hon började yla efter några veckor igen. :-(. Så vi fick börja om träningen, och det har gått bättre och sämre i vågor  men hon har fortfarande inte lärt sig riktigt.

Min förra hund lärde sig så snabbt, det tog bara några veckor och sen var det aldrig några problem.

Jag har provat alla möjliga knep. Jag brukar sätta igång videokameran när jag går hemifrån så att jag kan se vad hon gjort och hur länge hon varit tyst innan hon börjat yla. Hon kan vara hemma själv 1-2 timmar innan hon börjar yla men inte längre Jag ska kolla in alla tips här också :-).

Ville bara  tipsa om att sätta igång videokameran om man har en.  Det är ganska intressant att se hur de gör när man går. Idag var bästa dagen på länge. Jag fick se hur hon käkade lite, brottades med katten och "kysste" kameran innan hon la sig till ro en stund. Haha

KadjaNina
0

Troja började bita på saker men jag löste detta med ensamträning. Men under sommaren så hade jag inget sommarjobb så hon var med mig hela tiden och nu när jag börjat skolan så har bitandet börjat igen. Men jag löste detta med att sätta en dörr mellan hallen och tvrummet. Hon får vara i hallen och köket medans jag är borta och det har funkat bra. Hon har inte bitit på en enda sak.

Tror det är som någon sa att hon blir lugnare av att vara på en mindre yta när vi inte är hemma. Jag köpte även fyspray som jag sprutat på bordsbenen och stolarna för säkerhetsskull. Fast jag tror inte det hade behövts egentligen.