Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: aktiviteter-allmänt
Läst 695 ggr
pippa__
0

Aktiverings/Berikningsfunderingar

Jag satt och diskuterade med en vän ang. berikning och aktiveringen av våra kära hundvänner.

Jag säger att det är nödvändigt för att hunden ska må bra.

Han säger: Hur kan man veta att hunden behöver detta? Kan inte hunden må bra ändå?

Det enda jag kunde komma på att svara med är att man ser på hunden att den mår mkt bättre när den får aktivering och berikning.

Vad säger ni? Hur vet vi människor att hundarna verkligen behöver allt vi ger dom?

AnneN
0

Om hunden inte får rätt aktivering så är det väldigt vanligt att den visar diverse olika problembeteenden, tex, skälla, dra i koppel, smita, utfall, bita sönder saker, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mischa
0

En hund är en tänkande varelse som är byggd för olika sorter stimuli.

Jag tror absolut att hunden liksom alla andra tamdjur trivs bäst av att få sysselsättning.

≧◔◡◔≦

Freke
0

En hund som inte aktiveras kommer att inom sin tid börja tugga på saker, möbler ja det mesta som går att tugga på, just bara för att göra av med överskotts energin som den har och eftersom hunden inte direkt kan säga - Det här är för j-la tråkigt kan vi inte gå ut istället? så börjas det med gny, gnäll hopp och rastlöshet sen bitandet, jag har sätt Dalmisar som varit understimulerade, förövrigt en av de snabbaste hundar att bli understimulerade, gå läs på möbler och på tre dagar hade dom förvandlat en soffa till brasved och tandpetare.

Berikning är ett sätt att få fram det naturliga i hunden igen, då människan så rationellt avlat/r bort mer och mer och gör hundarna till mer eller mindre robotar när vi tar bort allt som i deras värld är naturligt så som jakt, kamp eller vakt. Nämn en enda ras som har sitt ursprung "basic" som sällskap, där det inte finns någon annan funktion i än sällskap, tror det bara finns en?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

3,vilken ras är det nyfiken?

I övrigt så kan ts tala om för denne personen att vargen som är urhunden jobbar alltid med huvudet i det fria både vad det gäller jakt vakt och annat,tänk bara på vilka strategier dom måste lägga upp varje gång dom ska ta vilt tex och dom måste ju samarbeta i flocken,dessutom är ju alla vargar precis som hunden olika individer….så det är ju inte konstigt att vissa saker ligger i generna ….allt går inte att avla bort på hundar…många tror det men det slår igenom ändå på ett eller annat sätt…

Freke
0

ska skriva det senare, lite fler ska få se om dom kan hitta den..

Hälsn. Freke

scth
0

chihuahua ?!

Freke
0

#6 är en Alarmerande Vakthund..

Hälsn. Freke

spikes
0

7,har dom inte lite råttfångst i sig också?…har för mig det precis som yorken?…vet en chihuahua som jobbade som brandvarnande hund jätte duktig var den…

pippa__
0

Mmm jag tycker precis som ni, men fick inte riktigt fram det på det sättet =)