Kronofogden är Galen
I dagens GT står att läsa följande.
KRONOFOGDEN SÄGER:
- Vi uttalar oss inte om det enskilda fallet, säger Annika Norrman hos kronofogden i Göteborg.
- Men jag kan säga att det är ytterst ovanligt, för att inte säga sällsynt att vi tar husdjur i mät. Inte minst för att med det följer ett vårdansvar. Vilket innebär kostnader som i slutändan gör att husdjuret "äter" upp sitt eget värde.
Är dom inte kloka, kan dom mäta ut barnen också??
1500kr för en hund vad är en unge värd då??
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Vad jag fått höra då jag haft kontakt med kronofogden är att de enda gånger de utmäter djur är om man har mycket värdefulla djur tex travhästar i elitklass eller liknande, de sa då till mig att mina djur satt säkra eftersom de inte ens har en stamtavla.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det är ju helt sjukt!
omg :O den hunden är inte värd 1500 kr, betydligt mycket mera! Och varför setta ett värde på ett djur? kan dom ju göra det samma med barn!
Att de mäter ut en liten hund är otroligt eftersom det är inget ekonomiskvärde i sig som de tydligt visat att sätta priset på 1500kr nu påstår inte jag att han är värd bara det. Men menar dom inte som så att hon äger ett djur o så sätt ett ca värde likaså säkert hennes bil,tv,dator mm allt sånt som går att sälja? Jag tror inte de tar hunden från henne utan satt ett pris överstiger hennes prylar ett visst värde tar dom Bil,tv osv som standard räknas en tv per hushåll så har hon fler tar de allså den finaste tvn.

Men herregud, vilken historia. det är så man blir riktig förbannad ju.
Hur kan man bara gå in och ta ett djur på detta viset? Jag hoppas verkligen att detta inte blir verkställt för hundens skull samt barnens.
Sen är det väl så att man är oskyldig tills motsattsen är bevisad?
Mvh Carina
Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob
Medarbetare på Tonåringar iFokus
Det är Sverige det….trampa å dom som redan ligger,jäkla i******
Tog dom hunden? det fatta jag det inte som, herre gösses så sjukt.
Ändå om man läser fakta rutan från fogden så säger dom ju själva där att dom i stort sett aldrig gör så….frågan är vad som egentligen ligger bakom allt…men samtidigt blir man ju sne, fogden skriver ju själv att det äter upp sig själv att göra så,då är det ju solklart att det är för att stampa på en som redan ligger…men med denna sittade regering blir jag ju inte förvånad heller…
Djur räknas ju som egendom.
Vet att tidningen hundsport hade en artikel om det för ett antal år sedan.
Vad som är mest irriterande är att jag vet unga tjejer som proppar sig fulla i antideprissiva piller, super varje helg, får sin fina lägenhet betald av soc , är ej intresserade av att söka jobb och på det: skaffar djur. Det enda som behöver göra är att dra snyfthistorier för soc. för att få behålla det dom har.
Och så finns det dom som kämpar för att behålla det dom har, kanske har enorma skulder, är arbetslösa, sjuka etc som tvingas sälja sitt kanske enda sällskap….det gör mig irriterad.
≧◔◡◔≦

Ja detta är inte klokt,
Jag blir bara så arg på sånt här.
Mvh Carina
Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob
Medarbetare på Tonåringar iFokus
Vad hemskt! Ush!
Ja, fast nu har dom väl inte tagit hunden, eller? Tycker också det är hemskt i fall Fogden kan ta ens husdjur, men tror knappast att de gör det, i fall det inte är djur som verkligen är värda pengar då.
Sen det här med skulder, de är ju ingen annan som skaffar dessa åt en, eller hur?
Socialen, hur fungerar det egentligen? nja att du kan sitta och inte söka arbete och ändå få ut ersättning, det inbillar väl ingen sig ändå? För så funkar det inte.
#12 jag fick inte det intrycket heller att de tog hunden utan satte ett värde på den. Och värdet på hunden vart lite= inget att ta för dom eftersom det är för lite ersättning.

#12 citat: "Sen det här med skulder, de är ju ingen annan som skaffar dessa åt en, eller hur?"
Det berör är en påstådd skatteskuld, det är ingen skuld som hon skaffat sig utan en skuld som Skatteverkt påstått att hon har, ärendet är inte avgjort förren hon blivt dömd i länsrätt och säkert överklagat till kammarrätten och eventullt fått en dom där, innan dess så är det ju så att hon inte skaffat sig skulden, vilket om skatteverket vill vara riktigt på hugget kan göra mot alla i sverige.
Då i skattemål gäller omvänd bevisbörda, så om staten anklagar dig för att ha undanhållit skattemedel är det upp till dig att bevisa att så inte är fallet.
Vilket kan vara nog så jobbigt.
Sen Socialen, har jag inte en aning om direkt, vet dock att om man betalat sin skatt och gjort vad man ska så när det skiter sig så får man knappt hjälp av dom? Har vid ett tillfälle i livet haft kontakt med dom och fick ut 633kr innan jag fick pengar ifrån F-kassan under en sjukskrivning som jag då ändå var återbetalnings skyldig.
Hälsn. Freke
12,det kan du ge dig attan på att andra kan skaffa skulder åt en annan,finns många som har vid något tillfälle i livet varit så sjuk att man inte kunnat ta hand om sin ekonomi,och vid detta tillfället lämnat över till sambo eller till och med den man varit gift med i 17 år,och helt plötsligt en dag ser man att man står i skuld,och att till och med barnens konton är länsade.
Så jag tycker inte att man kan säga så…ingen vettig människa vill hamna i skuld….men det finns dom som vill det också och hur dom tänker vet ju ingen.
Blir så förb…..d när jag läser sånt här. Men som Spikes sa. Typiskt Sverige, förvånas inte alls. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

#15 måste protestera lite!
Samhället vill tyvärr att alla ska bära en viss skuld, för dom gånger jag inte har haft skulder, så har jag alltid fått restskatt, eftersom av någon outgrundlig anledning som troligen härrör ifrån den tiden då kyrkan hade något att säga till om vårat liv och levene så ska människan vara skuldbelagd, då en skuldbelag människa är lättare att hantera än en fri människa..
Se bara som så, be till gud om något! Får du det?? -Nej.
Gå ut och stjäl det! Be om syndarens förlåt, -Givet ska du få det!
bara en parantes av den grövre sorten!!
Hälsn. Freke
17,Protestera lite mot mitt inlägg eller mot samhället?

#17 kombo.. Lite mot ditt inlägg när du säger att ingen vettig människa vill hamna i skuld!
Men det är förvisso samhället som sätt till att vi måste var där för att inte vara tvugna att betala mer i slutändan.
Hälsn. Freke
19,då förstår jag och håller med dig fullt ut;-)