Fråga om foder?
Jag skulle vilja fråga alla härinne om dom kan komma på varför man inte ska blanda färskfoder med varandra?,eller för den delen blanda något foder alls oavsett om det är torrt eller Färskt…vi räknar bort blötmaten på burk i affärn nu för det är bara vatten…
Men vad svarar ni på detta?…….

Bra fråga…
Måste fundera lite, vilket inte fungerar just nu då hjärncellen valt att ta kompledigt 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
1,Tack…
Vad bra så skulle jag också vilja ha det en stund

Kan det vara så att varje foder är ihopkomponerat (eller BORDE vara) på rätt sätt och att om man blandar så finns risken att hunden får underskott på vissa saker medan den får överskott på andra? Bara en tanke…
Hade ingen aning om att det var så att att man inte får blanda. Silver äter torrfoder. För närvarnde blandar jag RC med Adult. Jag vann Adult på utställningen o ingen djuraffär ville ta det mot att jag fick annat foder. Så han får hälften av varje. Men sen tänkte jag bara ge RC. Är det farligt att blanda som jag gör nu då? 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
3,så rätt tänkt…..jag tar upp det till diskussion för det finns många som inte vet det eller tänker på det det,eller helt enkelt struntar i följderna som kan bli…..Och jag vill varna för det.
4,Ann jag förklarar för dig och alla andra som vill veta i samma inlägg som detta.
Riskerna med dessa överskott/underskott som ovillkorligen blir om man blandar,kan göra att hunden får olika fel såsom,felställd benstomme tappar hår utslag exem dåliga magar klor som delar sig eller blir för mjuka,glanslös päls osv osv….saker som i det långa loppet kan bli bestående eller vara mycket svårt att få ordning på.En hund kan ju inte heller prata och därför inte tala om ifall den mår dåligt på något sätt,och det enda sättet att se det på är om det blir synligt för människan, och då kan det redan ha gått för långt
En hunds mat innehåll är i allra bästa fall samma som vargens,och vargens mat består av först och främst rå wom rått kött,bär och till och med vete och havre när den känner för det,detta fick jag veta när jag var hos vargarna i kolmården och hälsade på,och jag kände då att det var skönt att veta att jag gav mina hundar det som ligger närmast intill deras mat,nämligen färskfoder….Visst luktar det lite men å andra sidan är det inte jag som ska äta och må bra av det
Jag som nu ger bara torrfoder. Ska jag bara ge honom den sorten som jag tänkt han ska äta och slänga det andra i soptunnan. Vill ju inte han ska må dåligt. 

#6 är det väldigt mycket kvar av det andra fodret? Tycker han om det så kanske du kan använda det som hundgodis istället?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
# 7 Nej han är inte så förtjust i det att det skulle fungera som godis. Har nog 2 kg kvar. Han har väl fått denna blandning i max 3 veckor. Jag slänger det och ger han bara RC som han fått sen han var valp. Hellre de än att han kanske kommer att må dåligt så småningom.
Det enda jag har hört det från är folk som provat och tycker att hunden inte tillgodoser sig maten lika bra.
≧◔◡◔≦
8,Jag skulle gjort som du,men finns det ingen annan som äter det eller som kan tänka sig att ge sin hund det som godis då?.
9,Just det och gör dom inte det så har du dessa risker jag räknade upp som ett brev på posten.
Jag kan berätta ett ex som jag fick höra av min uppfödare senast förra veckan….hon kan ju ju detta med att tatuera in regg nr på valp,så hon hade varit på ett ställe,och där hade ägarna gett 50/50 av färsk och torrfoder,valparna hade fått krokiga ben ej helt rak nos och började tappa päls….
Jag pratade med hennes fd ägare o jag tror våran lilla chanel är smartare än vad vi har trott dels har hon ändrat sin smak mycket frolic som var godis vägrar hon ta som godis. hennes vanliga foder var blää vägra äta det där…. sen fick hon stressmage efter flytt det gjorde att vi bytte iaf till rc sensitiv o fick en bra mage (efter ätit ris o kycklingfile). Nu vill hon inte äta rc så gärna utan ska ha sin pedigree mat igen. Så vad ska man göra nu? frolic har jag gett en annan eftersom hon kan ta ibland men inte som godis hehe i krisfall tar hon det. Så nu ger jag kokt kycklingfile som jag tärnat som godis. Och Spikes du ger ju färskfoder gör du det själv eller köper du det? vart köper du det om det är så? Detta foder är väl rätt bra o ge även kräsna och känsligare hundar (mage i mitt fall) ? länka gärna :)
11, gå in under artiklar och läs artikeln jag gjorde om för och nackdelar med färskis,i ett av dom inläggen har jag lagt in länkar till olika färskfoder försäljare,själv använder jag nordic.
Nej jag gör det inte själv nu längre men gjorde det förr i världen innan eu lade sig reglerna angående vom….
Och jag kan garantera dig att dom får stålmagar efter ett tag på enbart färskfoder

Men kan det inte bero lite på oxå vilket torrfoder du blandar med?
13, det kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig använt torrfoder själv,men vet ju då andra som prövat…men om man då tänker så här,att först ska du ha bägge fodren till det ska du jämföra allt som finns i för att få rätt balans för din hund.
Då är ju frågan om det lönar sig ekonomiskt och dessutom får du ju då slaggprodukter på köpet vilket alltid finns i torrfoder…i detta fallet väljer jag att ge mina hundar det som ligger i deras naturliga balans,alltså barf eller färskfoder….
#13 menar du mig? hon har ju ätit rc ett tag o hennes mage funkar fin fint med det men nu neee hon vill inte äta det, det kan vara i skålen i 2 dagar utan att hon rör det men ser ju att hon är hungrig o jag vill inte vara så att jag vägrar ge det hon vill ha det ska ju vara ett foder HON trivs med :) Pedigree åt hon innan ó väljer det framför RC nu och det har hon valt själv :) Så hör jag bra saker om detta färskfoder av folk o även här inne så om det nu är så bra skadar det inte att testa kanske hon älskar detta foder o magen trivs bra med det :)