Skogsberättelse från helgen...
Just det…vi var i skogen och plockade svamp i stort sett hela helgen,det blev 3-4 timmars pass både lörd och sönd…..hundarna var ju med förstås.
Lördagen var lugn förutom att vi kom djupt in i skogen Snodden var som vanligt lös hela tiden,Spike var lös när vi såg att han inte spårade vilt,gammelgubben har återgått lite till att bli lomhörd då.
Och som tur var hade han koppel på när vi kom djupare in så mötte vi 2 rätt stora rådjur någon m ifrån oss,Spike blev ju exalterad men lugnade sig vid kommando,snodden springer nästan hela vägen fram,men gör som vanligt,stannar och varningskäller för att jag ska höra honom.Varpå husse säger att han skulle kunna ge vem som helst tinnitus när han gör så hehehe….men det är ju helt rätt han ska ju höras,vi skrattade gott åt det
.
Söndagen bjöd på lite mera äventyr,Spike fick upp ett spår av vildsvin och satte efter…men eftersom jag skickade Snodden efter honom så visste vi hela tiden var han befann sig,och efter många om och men kom han tillbaka….det är svårt att låta glad då,men det går om man ger sig attan på det haha….
Sedan fick han gå kopplad rätt länge,vi hade inte en chans att hitta svamp annars….när jag i godan ro sitter och plockar ett hel hop kantisar, så far Snodden fram en bit och varnar igen…och ca 10m uppåt skogen står det en älgtjur,jag kallade in Snodden,och tittade storögt för det är då helt otroligt vad stora dessa djur är!…
Efter någon timme sätter sig helt plötligt Spike under ett träd och morrar dovt,Snodden springer dit och måste ju kolla han med….när vi tittar upp sitter det en mycket vacker kattuggla och kikar ner på oss,dom är ju så fina,vi har en hemma på tomten också jag hoppas jag får fatt i kameran i tid någon kväll.
När vi är på väg ifrån skogen så kommer det en lös dobberman utan ägare och råskäller på våra,Spike tvärvände men var som sagt kopplad han sade inte ett ljud.
Snodden varnade men satt kvar hos mig okopplad,och jag sade till Micke att kommer den och anfaller så släpp Spike,skadorna blir minst då…..nu fattade den hunden ett klokt val att stanna upp på avstånd och skälla och morra han förstod kanske att dom var 2 mot en i så fall…vi slängde in våra i bilen,och jag lockade till mig hunden med godis,fortfarande ingen ägare som syndes till.
Jag gick upp mot ett hus som var bakom ett krön,knackade på och frågade om dom kände igen hunden,det var deras hund och den hade grävt sig ur hundgården dom hade den i……detta hade hänt förr så dom frågade om skador uppkommit med våra,och jag berättade att inget hände…men kunde hänt om det ville sig illa.
Sedan sade jag lite snällt att ni kanske ska ha den inne när ni inte är på tomten själva….nej aldrig i livet svarade gubben dom ska bo utomhus…detta sade mig en hel del om hur rädda dom var om hunden,eftersom den kom springades på en rätt trafikerad landsväg…..jag gick och sade inget mera….men man blir illa till mods…
Annars är det jättekul att studera Snodden hur han arbetar hela tiden med att kolla upp sin flock i skogen,hur han medelar att vi är långt ifrån varandra,hur han alltid hämtar upp och visar vägen var vi än ska…han och gammelgubben var helt slut igår kväll,och har sovit som stockar hela morgonen

En härlig och händelserik helg ni haft
Nästa gång får du inte glömma ta med kameran så du kan fota alla de vackra djuren ni ser.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Kul att de är lite olika dina hundar. Vi har vart ute o kollat efter kantareller med, men fy vad lite jag har hittat bara blivit några mackor med kantisar stekta i grädde mumms! Jag ska be min man köra mig till skogen någon dag igen. Men har plockat en massa blåbär det fanns det massor av. Förstår att hundarna var trötta efter så mycket o göra
inte lätt o hålla er i rätt rikning då man gärna går lite bitifrån varandra, sen en som sniffar vilt hela tiden :D haha finns ju massor o lukta på. Trist att hundägaren till dobbern inte var de bästa stackarn leva i hundgård hela livvet kan inte vara kul, o sen säkert inte arbeta ne fy vad trist. Vill gärna se ugglan så fram med kamran.
Vill passa på o varna lite om vildsvin nu, de är ett djur som verkligen går till antack på hundar har en som min man känner har fått en hund ihjälbiten av vildsvin, o enligt han var det vanligt. Vet inte om det stämmer men iaf där är det mycket vildsvin.
Haha, det låter som en härlig helg.
Jag vill också gå och plocka svamp, kanske stöter på lite roliga saker då vi med :P
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vad kul för er, och det låter riktigt härligt.
Är jag den enda som inte hittar annat än flugsvamp när jag är ute och för en gångs skull letar svamp? 
Vad skönt att det gick bra trots omständigheterna när ni mötte dobbern. Du får gärna skicka hit honom. 
Tack Alla
….det händer alltid saker med dessa 2 tokar med
,ja jag har missat den där dumma kameran varje gång kattugglan har suttit i björken och kollat ner på oss på tomten….och det är alltid försent när jag väl hämtat den….men jag har tagit andra bilder på djur runt omkring….bland annat på en groda som bodde på tajmern till dammen som vi har byggt in lite vid sidan om,han satt där varje gång vi öppnade….och även fjärilar,har bara inte orkat få in dom på datorn ännu
.Ska nog göra en OT tråd sen där man kan lägga in alla djur man sett i sommar…
2,du har så rätt angående vildsvin,jag skulle lägga benen på ryggen om det kom ett,dom är livsfarliga och skyr varken människa eller andra djur,och det finns hur många som helst,så nu tycker jag dom kan sluta skjuta varg och låta dom käka upp vildsvinen som det ska vara i stället….
Men hur kommer det sig att ni inte hittar svamp?,jag kan gå ut i skogen och tänka att…denna gången ska jag inte plocka svamp,och så vänder jag mig där jag står och se där finns det hur mycket som helst,gula kantareller svart trumpetsvamp karl johan svamp,och i helgen plckade vi massor av trattkantareller som har kommit upp nu…..
Bär plockar jag inte,för jag får så ont i ryggen av det (stelopererad)…men jag och vovvarna käkar ett och annat direkt från kvistarna
#5: Inte så lätt att hitta svamp mitt i Stockholm :P Men jag har skog precis brevid mig, brukar gå där ofta men ser bara flugsvamp eller några andra läskiga som jag inte har någon aning om vad det är. Vill JÄTTEGÄRNA hitta karl johan eller kantareller, letar men hittar inte… :P Kanske ska försöka ge mig ut på svampjakt senare idag.
Låter som härliga skogsdagar ni haft :) Det är ju bland det bästa som finns att gå runt i skogen med hunden! Vi var nyss ute med Aramis och svärmors två berner hundar en tur och man blir så lugn och avstressad :)
Ja du vi är ute i bra skog med men där jag vet finns mycket svamp har folk redan plockat, så testar man ny skog o där blir det kalhygge efter en bit. Jag är sån att jag kan gå i timmar, min man gillar inte skog pga orm,mygg och fästingar det är någ det värsta han vet (fästingar) . så det blir så att jag säger kom o hämnta mig om 2 timmar här hejsvejjs då jag inte har körkort måste han dumpa av mig :) Iaf det har blivit fel skog nu 3 gg så nästa gång ska jag ut där jag red som liten en skog som finns kvar inte ner hyggen o stor någ för att inte alla har hunnit med plocka alla svamp :) men där sätter jag lite längre tid på då jag har finna minnen o se med sago skog med riktigt gammla K-märkta hus där är bra o sitta o fika. Det är så mysit där. Samt att jag vet om att där finns inte mycket vildsvin :D. Förra året gick jag i skog där det krylla av dom, jag visste inte om att de var så farliga o såg en hel flock stora o små de kuta så in i havet huka mig o så dom under granar. När jag såg att de hade en drös ungar gapa jag lite o väsnades så de kuta iväg svansarna rakt upp :D den skogen väljer jag inte igen :)
Var ute och letade efter svamp nu.. Hittade liter och åter litervis med blåbär och.. Tadam! 1 kantarell. Japp, 1. En ensam stackare. Cirkulerade runt den där svampen länge och väl men icke, det vara bara 1. Sen hittade jag inga fler :P Bara blåbär och lingon.
# 9 haha det är som mina svampplockar-runder några få hittar man o har man, sen kompleterar med kantarellerna med taggsvamp för de brukar finnas lite mer iaf :) Blåbär det har inte jag plockat så mycket innan men eftersom det funnis mängder av dom o stora med så plockar jag dom :) o hur gott är det inte med blåbär o mjölk mumms.
7,javisst är det rogivande,men inte så mycket som när man går helt själv med snodd,för honom behöver man aldrig bekymra sig över,tröttnar han så lägger han sig i mossen eller i blåbärsriset och käkar en stund
.
9,Spara den och gör kantarell hund av din guldklimp
,det gjorde jag med en collie för många år sedan och jag har fortfarande svamp året om,det är tack vare honom jag har så lätt att upptäcka dem…tips gå i en blandskog.
10,man kan ju se i en skog rätt snart om det finns svin för dom bökar ju upp jord och mossa….tagg svamp plockar jag också men endast om jag inte finner tillräckligt av svamparna,du vet att det finns både vit och rödgul taggsvamp va?…
gul o vit vet jag de plockar jag :D jag säger gultaggsvamp o vittaggsvamp, här är de gula som kantareller :) jag tycker de är lite starka i smaken med plockar gärna karljohansvamp med för de är dunder goda. Stolt fjällskivling de är mammas favvo svamp hittar jag dom bjuder jag henne på det. Min man tror jag plockar giftiga svampar haha han e stadsbarn :) men kantareller det tycker han iaf om o vågar äta med. Giftiga murklor de får mamma laga till o sen bjuder hon på mat :) o hur gott är det inte med gräddsås med murklor potatis (kött äter inte jag). nehe nu vart jag svampsugen ännu mer får bli en heldag i skogen o svamp ska fanken hittas då :)
12,starka i smaken?,när du rensar dom tar du då bort taggarna under hatten? för det är nämligen dom som har en besk inte så god smak.
Låter mumsigt,min sambo gör massor med goda svampsåser
Vilken trevlig helg du haft med gubbe o hundar. Men lite avundsjuk blir jag på alla kantarellerna. Får väl lära Silver söka kantareller så jag också kan hitta lite. 
Men jag hittade faktiskt 2,7 l för 14 dagar sedan. Hade heller inga förväntningar på att hitta något, det var just då jag hitta. För mig var det mycket med 2,7l. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
aha jag rensar inte bort alla taggar :D haha tack för tipset ska jag ta bort alla utna jag blir lite lat när de e få kvar :)
14,men då har du ju hittat ändå
,anders hallgren har ju skrivit en bok om kantarellsök,den är lättförståelig men det har jag säkert redan talat om för dig
.
15 jag brukar lägga mina taggsvampar för sig när jag plockar dom,för taggarna är rätt svåra att få av på andra svampar när dom ramlar av,annars är det lätt att bara skrapa av dem med kniven