Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1307 ggr
ankifia
0

Skendräktig blandis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en blandrastik på 8,5 år som troligen har blivit skendräktig.Hon bär omkring på saker,hon bäddar,tvättar sina sk Valpar och springer omkring och gnäller.I morse upptäckte jag att det kommer lite mjölk ur hennes bröst.Hon matvägrar sen ett antal dagar tillbaka,men igår började jag handmata henne,hon dricker bra.Tar evigheter att rasta och då kissar hon bara och då kissar hon runt 3-4 gånger per rastning.Vilket r mycket för henne.Hon har inte bajsat på  3 dagar går bara omkring och dansar runt och flåsar.Har pratat med veterinär som säger att detta går över men att vi ska vara vaksamma på så hon inte får bröststockning…Hjälp mig är jätteorolig över min tik.

AnneN
0

När slutade hon löpa?

Jag har också en tik som är väldigt skendräktig just nu, hon verkar ha tagit familjens råttor som Valpar (tur att de bor i sin bur), bäddar, har lite mjölk i juvren och även hon är motvillig till att bajsa då vi är ute. Aptiten har vi dock inga problem med.

Jag tror inte att du behöver vara orolig för din tik, en frisk hund kan gå utan mat i flera dagar utan att det är någon fara, viktigast är att hon får i sig vätska så hon inte blir uttorkad.

Om hon inte äter så är finns det inget att bajsa ut, men om hon inte bajsar på några dagar trots att hon ätit så kan det vara en idé att kolla att hon inte är förstoppad.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Är hunden förstoppad så kan du hälla 1 matsked matolja på maten. Oljan smörjer tarmarna och gör att magen kommer igång igen.

Du kan även öka motionen så att tarmarna kommer i rörelse och på så sätt kommer igång.

Ökad motion sägs även kunna göra så att tiken blir mindre skendräktig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
0

Det där tipset om motion har jag fått med, och sen kan man ge dom mindre mat för då produserar dom inte mjölk, de slutar vara skendräcktiga snabbare.

ankifia
0

Tack för era svar.Var ut med henne nu och hon satt sig faktiskt för att bajsa men det var nog så lite som kom ut,

Däremot har hon fått tagit 3 långpromenader idag så nu sover hon en stund.Glad

Mischa
0

Plocka bort "valparna" och klappa/stimulera inte juvren, motion och aktivering kan underlätta att få henne på andra tankar.

≧◔◡◔≦