jagar cyklister
hej
vi har en blandis som jagar cyklister/crossar/mopeder hon försöker att bita i benen på dem som kör om det är cyklister vill säga
vad skall vi göra?
är hon rädd för hjulen eller vad kan det vara?
Ps.
det går bra att cykla med henne
hoppas att ni hat något bra tipps

Hur gammal är hunden?
Vad är det för ras/raser?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tror inte att hon är rädd för dem. Hon kanske vill leka och jaga? Försök att få henne att fokusera på något annat när en cyklist kommer förbi. Kör några trick med något smaskigt godis. Säg åt henne att sitta vid din sida, och håll ögonkontakten!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Håller med #2, försök att bryta fokus. Turid Rugaas har skrivit en bok om hur man får hunden att inte dra i kopplet. Även om detta inte handlar om det, så kan metoden även användas för att få hunden att konsentrera sig på dig istället för på cykeln.
Lycka till!
Ps. boken finns hos Canis.se Ds.

Det hunden gör:
Är att försöka försvara dig mot vad den anser vara ett hot mot er!
Och lättast är att när det kommer en cykel, moped.
Ställ dig ivägen för hunden så att du finns mellan hunden och det rörande föremålet. Så att hunden efter ett par gånger förstår att DU har kontroll på situatonen och hunden behöver inte ta kommando över situationen.
Lättast att få kontroll på det är som sagt, med godis och ögonkontakt.
Försök att även ha hunden bakom utan att titta på den.
Så löser sig problemet relativt snabbt, om du använder godis blir det en liten short cut och hunden kommer att vilja ha det varje gång.
Därför rekomenderar jag att träna utan, sen med lite och hellre få klappar och mys istället för godis.. (för man har inte alltid godis, men handen finns alltid med)
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Håller helt med Freke,dom låter illa och kommer emot dem och när dom kommer förbi blir dom ett flyende byte…

#4 #5 Jag har haft en hund som asolut inte ville försvara OSS mot det som kom farande. Han ville leka och jaga. Inte ett spår av rädsla eller agressivitet var inblandat. Även Prillan har fått sina tokspel och velat sätta efter cyklister på bus. Kan vara så boda3nereboda´s hund beter sig.
Med Vänliga hälsningar
6,Man kan ju se det så…men i grund och botten reagerar alltid en hund så om den är osäker,mina har också alltid sett ut som om dom vill leka….men som sagt det är en genetisk reaktion,och en del blir tuffare andra inte….

#7 Jag är helt säker på att min hund inte var ett dugg osäker eller rädd. Prillan är nog det innerst inne eftersom hon är så liten.
Med Vänliga hälsningar

Trixie hatade cyklar tills grannen hjälpte mig. Han cyklade förbi och jag tränade med att slänga bollen åt andra hållet. Mopeder är hon tokig i eftersom att min bror jobbar med dom. Så fort hon ser en moped så tror hon att min bror kommer. Till saken med Trixies rädsla för cyklar är att hon blev på cyklad som 1 åring. Nu är hon 3 år
Varför skulle Prillan vara det för att hon är liten?,min york vägde 3 och ett halvt kg och var inte rädd för något…men som de flesta hundar så jagade han cyklar och annat innan jag fick ordentlig lydnad på honom,så vad jag menar är inte att hunden är rädd,men hunden kan känna ett hot och reagerar precis som Freke beskriver,när sedan cykeln åker förbi blir den ju automatiskt ett flyende byte…den åker ju iväg….och låter den dessutom illa som en moped tex så triggar det hunden att jaga ännu värre,det låter ju illa i deras öron…
#10 "som alla andra hundar så jagade han cyklar" - Vår hund samt vår förra hund jagar aldrig cyklar :) En på 4 kg och en på säkert runt 25-30kg.

Min som väger 60kg jagar inte, inte heller bryr den sig om barnvagnar inte ens om dom kör på honom, cyklar kunde inte bry sig mindre inte heller skateboards, men trollhassel du har din uppfattning om osäkerhet och vissa av oss har en annan, skulle vara kul att se hur din hund reagerar på olika saker om du nu är helt säker på att den inte är osäker..
Av min erfarenhet när det gäller påstått jaktbeteende i en icke jagande hund är till 99,9% osäkerhet inblandat sen säger sig ägare att det inte är pågrund av detta den jagar cyklar, bilar eller skateboards?
Precis likaväl som en häst inte går fram till det den anser vara orosmoment i dennes värld, då det är ett flykt djur så drar den åt annat håll, tillskillnad från hund som går framåt, då automatiken säger att varför fly när man kan gå fram och skrämma bort det eller visa tänder eller skälla eller som min i värstaste värsta fall..
Äta upp det, men bort ska det på ett eller annat sätt..
Fast din hund kanske reagerar annorlunde jämfört med resterande hundar i världen??
Hälsn. Freke
11,ok jag ändrade och skrev "de flesta" eftersom mina också är uppfostrade att inte göra det.
12 tack Freke du tog orden ur munnen på mig

#10 Varför Prillan skulle vara rädd det för att hon är liten? Prova själv att lägga dig ner på marken vid en cykelbana. Läskigt!!! Skrev inte att alla små hundar är det, men jag förstår dem som är rädda.
Med Vänliga hälsningar

#14 Visst kan man förstå det, men som ägare behöver du inte förstora problemet med deras rädsla.
Du kan göra så att en liten hund blir den största likaväl som du kan låta den vara liten.
Precis som med barn, dalta med ungen och ge den mat, låt den inte umgås med andra barn och va överbeskyddande! Vad händer sen??
Den dagen då den börjar skolan och helt plötsligt träffar en massa jämnåriga och har inte kapaciteten att kunna kommunisera med dom och vet inte hur eller vad som kanske inte är helt riktigt bra!
Hundar är faktiskt rätt lika oss i det fallet.
Vi som ägare kan välja att bygga hundens självförtroende eller låta den stanna i ett överbeskyddad tillvaro, vi kan inte backa dess utveckling men dock få det att avstanna eller vara inom en normal tolerans nivå.
Det är helt och hållet upp till oss som håller i snöret i andra ändan.
Brukar alltid på tala det för folk som säger att dom är rädda för en sån hund som våran.
Att först och främst titta på det som är i andra änden av kopplet, ser han/hon ut att veta vad den håller i? Om inte gå åt andra hållet, ser denne ut att veta vad och varför, fråga om hunden är okey eller om den har några avigsidor innan ni frågar eller släpper fram ungar för att hälsa på hunden.
Hälsn. Freke
14,men vilken hund som helst skulle kunna bli rädda av att ligga bredvid en cykelbana oavsett storlek,då är dom nämligen i underläge,så spär du på rädslan vid ett sånt tillfälle så har du snart en hund som är rädd för cyklar,det har inte med storleken att göra….mina yorkar hade jag i cykelkorgen när jag cyklade funkade jättebra
.
Så sant Feke

#15 Om jag hade daltat med Prllan skulle hon säkert blivit jenuint rädd för cyklar vilket inte är fallet. Jag skrev att hon kanske var rädd innerst inne och att jag i så fall förstod henne, men jag har själv alltid ignorerat cyklister, bilar, större hundar samt Prillans eventuella beteende så det har i princip försvunnit.
#16 Naturligtvis låter jag henne inte ligga vid en cykelbana! Jag skrev Prova att LIGGA vid en cykelbana för att man skulle befinna sig på samma nivå som henne och få samma perspektiv på cyklarna.
Prillan är två äpplen hög och bör se cyklarna från ett annat perspektiv än vad tex. en schäfer gör.
Med Vänliga hälsningar
17,jag tror du tolkar mina inlägg lite fel,jag vet att du tog cykelbanan som ex….men fortfarande är inte en yorkshire terrier (tex) inte heller mera än 2 äpplen hög,det har inte med storleken att göra det har med ägaren att göra,jag skulle kunna få både snodd och spike rädd för cyklar om jag gjorde fel med dem….
Att man i lydnads syfte håller sig på en lägre nivå när det gäller små raser är däremot ett måste för att kunna få kontakt….däremot behövs det inte alltid….

#17.
Vad bra, att du ignorerar Prillans eventuella felbeteenden och låter henne växa istället för att i princip trycka ner och hämma utvecklingen.
Men generellt sett så är det största problemet det absolut minsta.
Vi som ägare har en tendens att antingen ha en övertro på våran egen kunskap eller ett bristande förtroende för våra hundar.
Om man ser till den "normala" hundägare som går ut 4-5ggr/dag så finns det nästan alltid någon/t på dess promenad som man reagerar på helt normalt då man inte kan eller vill umgås med allt och alla.
Men istället för att bry oss om sin egen hund, låser vi oss på det som vi möter och det vi tror oss veta att våran hund kommer att reagera på, vilket den också kommer att göra för att vi har låst oss på vad vi tror ska vara otäckt eller frambringa oro hos vår hund.
Så J-la dumt.. Men så är människan, hur många är det som egentligen inför varje promenad "tömmer" huvudet på känslor, tankar och negativa vibbar? Inte många tror jag. Då vi tar med oss en ryggsäck med problem, tankar och funderingar ut på våra promenader, eftersom prommisen är en avkoppling och rekreation för oss!
Men vad är det egentligen vi signalerar till hunden?!
- Jo att man går ut med problem och kanske kommer hem utan dom, eller med mera!
Visst är det en konstig känsla, vi förmedlar till hunden! Det som är bra för oss kan vara riktigt dåligt för djuret
Hälsn. Freke
Just det Freke och har man då en signalkänslig hund så har den läst din signal trots att du bara tänkt tanken att…nu händer det något vad det nu månne vara….detta gör den innan du ens hunnit blinka en gång med ögat……en liten hund är oftast pigg och alert och blixtsnabb på det eftersom den måste söka ägarens kontakt mycket mera än en stor hund….men det finns ju större hundar med den signalkänsligheten också,jag har haft ett antal sådana collies (dock inte Snodden),men ingen av dem har haft rädslor pgr av att jag vetat om hur hunden beter sig i olika sitsar
.
Jag mötte till och med en grandis som var så fullständigt rädd för i stort sett allt,så det har med ägaren att göra i alla avseenden….man kommer inte ifrån det.