Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 4660 ggr
Crazzysazza
0

Ni med tikar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla tik ägare hur görni vid deras löp har ni "blöja" eller hur gör ni?

Jag har skaffat en renrasig Amerikansk cockerspaniel tik som nu löper och eftersom jag har en okastrerad han hund som har fem olika raser i sig så måste hon ha blöja.

Men hela blöjan vart ju ganska snabbt ner blodad och äklig så då kom jag på en ganska smart idé.

Om man tar en binda och klipper den i mitten och sen placerar man ut den i blöjan så blir det 10 gg myckat fräschare. Så nu har lill fian både trosor och binda.

Vad tycker ni om den idén?

Tixy
0

Idelma, 7 år, går utan tikskydd/blöja. Hon städar efter sig själv hela tiden.

Firinella
0

Min tik har trosskydd som jag lägger i trosa/tikskyddet. Byter när hon ska ut och göra sina behov mm Hon blöder mycket så utan hade inte gått.

AnneN
0

Enda gång jag använt ett tikskydd på Velvet var då jag gick en kurs som hölls inomhus och det var vilkoret för att få ha löptik med på kursen så det inte skulle bli blod överallt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnnaKarin
0

Jag skulle inte lita på att en blöja hindrar hanhunden från att para tiken när han väl vill det. Det finns hundägare som använder vanliga barnblöjor med resår på sina tikar men hanarna lyckas para ändå. Mina tikar har alltid tagit reda på efter sig själva och vi har delat på tik och hanhund under löp så jag har aldrig känt något behov att prova med blöja.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Crazzysazza
0

#4 När han hunden och tiken är ihop när hon löper är de Alltid under uppsikt.

Karizma
0

Jag ska köpa tikskydd till våran eftersom hon ska lämna lite fläckar efter sig. Annars så ska det funka med barntrosor o klippa hål för svansen o sen ha troskydd/binda i. blöja var smart ide det finns billigare barnblöjor på lidel, kan vara värt o testa iaf.

Crazzysazza
0

#6 Alltså det är ingen blöja untan det är ett tikskydd kom bara inte på vad det hette i vanliga fall då jag brukar kalla det blöja;)

Trollhassel
0

Prillan har börjat löpa nu och hon är peppar peppar renlig av sig. Städar och donar.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Karizma
0

#7 aha men skulle inte sån blöja funka för större ras? det tror jag faktis. En liten shizu tik andvände hennes matta barntrosor till o det funka bra (klippte hål för svansen)

Mischa
0

Ett par gamla trosor/kalsonger kan också offras.

Men som sagt, lämna aldrig tiken och hanhunden utan uppsikt, dom kan lätt para sig ändå.

≧◔◡◔≦

Eija
0

När jag hade en tik så hade hon tikskydd med en tillklippt dambinda….funka jättebra, för hon blödde mycket och kunde inte hålla efter….och eftersom alla mina hundar får gå i möbler o säng så var det bästa lösningen….och hon brydde sig inte alls att ha den på sig…..

Crazzysazza
0

#11 det är så jag har också inte så mysigt att ha massa blod fläckar i sängen kanske;)

Jillsan4
0

Min tik går utan då hon bett sönder sitt skydd. Hon städar alltid efter sig.

[Wera]
0

När vi hade vår förra hund som var (är) en tik så gjorde hon rent efter sig själv, hon blödde väldigt lite men ibland städade hon inte efter sig (enstaka smp fläckar) och då torkade vi upp det förståss.

Men nu i Oktober får vi kanske hem en tik och vi har ju en hane hemma så vi får hålla dom i sär när hon löper… och beroende på hur mkt hon blöder så kommer vi använda trosskydd för hund från Hööks, om inte hon städar upp efter sig själv.

Crazzysazza
0

#14 hoppas inte eran hane blir alldeles för vild av att tiken löper.. Min hane är cool lungn för söker rida 2-3 ggr om dagen men det är bara at säga ifrån så ger han sig :D