Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 2852 ggr
louiseN65
0

Pudel/ kh vorsteh?

Har funderat på en sån valp. Dom är just nu ca 6 ve o mkt söta!

Har fått en massa skit för att det är en sån hemsk blandning…ja både jag o de som äger hundarna har nästan blivit idiotförklarade känns det som av "eliten".

Är den så hemsk? Kommer jag få så tufft jobb?

Min ögonsten som nu är i hundhimlen var border collie+stövare, vall o jakthund i ett o det gick ju det med fast vi hade henne som sällskapshund o inget annat. Hon var superfin! :)

spikes
0

Hej och välkommen hit!

Om du känner att du kan ta tillvara på en sådan hund som har väldigt mycket power i sig,så tycker jag det är tråkigt att folk hoppar på dig.

Jag har haft en granne som hade enbart vorsteh,det är en aktivt jagande hund med mycket power,vi tränade lydnad tillsammans och han hade helt underbara sådana…men som sagt mycket jobb.

menar du storpudlar så har jag tävlat Agility i många år med 5 sådana och mycket aktiva som behöver mycket jobb med huvudet och,men blir då underbara hundar…..

En grej jag vill lägga till här är att ALLA raser är egentligen blandisar för i grunden stammar dom från vargen,själv har jag just nu en blandis och en "renrasig"Flört

nonisaga
0

Så hemsk blandning är det ju inte? Tycker inte jag iaf… Eftersom Pudel är typ en sorts retriver, typ fågel och vattenhund. Och Vorsteh (som jag älskar såå mkt) är ju stående fågelhund/ stötande hund. Jag vet inte vad ni andra tycker men jag tycker blandningen är ok.

Men man vet ju inte nu vilka egenskaper hunden kommer få så du får väl vänta och om den blir mer pudel egenskaper eller mer vorsteh :).

AnneN
0

Jag tror att det kommer att bli en trevlig blandning som älskar att arbeta både fysiskt och mentalt, men som jag skrev i välkomsttråden så tror jag att du ska klara det med tanke på vad du haft för blandningar tidigare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mischa
0

Det kan bli jättebra hundar eller jättedåliga beroende på hur dom blir och vart dom hamnar.

Pudel = sällskapsras med lång och len päls

vorsteh = jaktavlad med slät el. sträv päls.

att det är stor skillnad på raserna innebär inte att hundarna blir dåligare, men dom kan bli oerhört svåra att förutsäga ex. aktivitetsnivå, då blir det plötsligt upp till individen vad det blir.

≧◔◡◔≦

louiseN65
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har just varit o kollat på dom. en bild här…

AnneN
0

#5 oh så söt, påminner väldigt mycket om en labbe på den bilden Glad

_**/Mvh Anne

louiseN65
0

#6: Ägarna var själva väldigt förvånade över hur de såg ut med tanke på att pappan är brun o mamman vit. Trodde att mamman kanske hade något längre bak som slagit igenom nu.

Helt klart påminner de om labbe men de är vit på bröstet o på tassarna.

Föräldrarna var mkt lugna o fina. Gick omkring lösa på gården.Glad

AnneN
0

#7 ja både pudel och vorsteh kan ju ha svart bakom sig även om just föräldrarna inte är svarta.

_**/Mvh Anne

Mischa
0

#7 svart är dominant anlag inom ganska många raser och brukar ha rätt lätt för att slå igenom.

Lycka till med valpen, blir spännande att se hur den ser ut som vuxen.

≧◔◡◔≦

louiseN65
0

Nu har vi varit iväg igen o bokat valpen! Selma ska hon heta.Glad Så jättesöt o blir helt lugn då man tar upp henne i famnen! Ve 35 flyttar hon hem till oss…LÄNGTAR!

AnneN
0

#10 Grattis och lycka till Glad

_**/Mvh Anne

Karizma
0

Grattis :D

louiseN65
0

Ja, nu har Selma flyttat till oss. I söndags hämtade vi hem henne o det har gått väldigt bra.

Sover bra på natten. Väcker oss vid 5-tiden på morgon för att få kissa, sen sover hon mellan oss några timmar till.

Varit ute på lite social träning i går o alla vill ju klappa förstås! Hon var lika kärvänlig tillbaka o pussade alla på näsan som kom fram…Glad
Hon verkade väldigt trygg trots liv o rörelse omkring. La sej sen i sin korg o väntade på mej medans jag handlade.

Vi har tränat lite m koppel, hon tycker det är lite konstigt… :)

Det är nog dax nu att jag börjar träna henne lite med sitt (fast det kan hon utan att man säger nått…), ligg o andra enkla saker.

Nån som anv klicker-träning? Är det bra?

louiseN65
0

En till bild…Glad

AnneN
0

#13 Jag använder mig av Klickerträning och det är enligt mig det absolut bästa sättet att lära hunden nya saker och finslipa sånt den redan kan.

Tina-A har skrivit en jätte bra artikel om klickerträning.

_**/Mvh Anne