Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 3954 ggr
Karizma
0

Rasta sin hund

En sur gubbe säger till mig att man INTE får rasta sin hund på kyrkogården o där har han minnsan sett mig med hund. Då tänder man till lite men håller mig lugn å svarar: Jag rastar inte min hund där utan jag går eftersom jag vill gå på baksidan som leder till grönområdet bakom är inte själv om att pasera där heller. Rasta hunden innebär att den kissar o bajsar, men jag går med hunden o den får inte kissa elelr bajsa där ändå. Han snorklar till sig o svara jag ska minsan prata med Bengt-Göran om det här. Det tycker jag du ska göra o är det så att man inte får ha hund där så tycker jag en skylt ska upp med överstruken hund men det folk har hundar som ska till sina anhöriga och även jag har flera som ligger där o jag tar minnsam med mig hunden när jag går o lämnar blommer. Jag gick o fundera lite sen efter är "Rasta sin hund" = kissar o bajsar? :) vill ju itne få den sura gubben på mig igen o det visar sig att jag har så fel :D

spikes
0

Vilken surgubbe,vi har alltid haft med våra och det har aldrig varit något problem,man låter dom ju inte göra sina behov därinne ändå….rasta sina hundar tar nog de flesta för helheten i promenaden…men å andra sidan får dom i så fall sätta upp skylt,det enda stället jag sett en sådan skylt på är vid minneslunden,och det kan jag förstå för det är ju som en stor gräsmatta som varjen hund eller människa ska beträda…

empan-hampus
0

Rastar menas med att kissa/bajsa, men man får faktiskt inte ta med hund in på kyrkogården egentligen.. (jag gör det själv ibland ändå) men jag vet att inte min hund kissar/bajsar där.. Men om det skulle vara tillåtet att gå med hunden på kyrkogården skulle det nog bli hundkiss/bajs där eftersom Flört

spikes
0

2,rastar hundar gör man när man går på promenad,rastar hundar så att dom får göra sina behov brukar det heta annars….var finns den lagen om att man inte få ta med hunden på kyrkogården?,och i så fall ska dom sätta upp skylt som vid minneslundarna…

empan-hampus
0

#3 Rasta hunden menas med att man tar ut hunden för att den ska göra sina behov.. Ta ut hunden på promenad låter nog bättre om den inte ska få göra sina behov, men skit samma.. Det spelar inte så stor roll x)

Vet inte om det finns en lag på det.. Men på kyrkogården vid mig står det en skylt utanför grindarna Tungan ute

Karizma
0

Jag tycker ju att rasta sin hund är att man går o kissar o bajsar. Det står inget om att hundar är förbjudet och jag har vart där o pratat med en som arbetar o prata lite om blommer o vilka som håller bäst där ena stenen är. Och hon sa inget att Chanel var med Förvånad Borde inte hon sakt att hundar är förbjudet att ha med sig. En skylt som man ser man får finläsa en svart skylt o längst ner står det ang hundar ska inte rastas på kyrkogården.

Karizma
0

Är många hundar som går där o paserar jag har inte sett en hund lyfta på benet och man går allså på en rätt bred grusgång

Freke
0

Upplys han om att kyrkågården är en fridensplats och att även hundar har rätt till lugn och ro..

Och att även hundar får sörja anhöriga, det är inget han har ensamrätt på..

Om han vill ha fullständig frid och hund fritt bör han gå in i kyrkan istället.

Upplys han också att även hunden är en av guds skapelser.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Gluskap
0

De kyrkogårdar som jag har vänner och annhöriga på, där får man inte ta med sig hund!

Karizma
0

fast det står hundar får inte rastas. det står inte att hunder får ej vistas på kyrkogårdens område. Där blir jag fundersam till och jag var idag där efter plocket lite blommer och Chanel var med såg nu ingen där som arbetede annars var tanken att jag skulle höra om detta. Hatar sura-gubbar o tanter med. Våran hund kissar bara en gång per runda spelar ingen roll hur llångt vi går blir bara en kissning och bajsar bara en gång per dag och jag tar upp hennes bajs o slänger som man ska. (vid löp kissar hon mer ) Och han samed att på våran gräsmatta (insatslägenheter) ska hundar inte kissa jaså o vad säger han till dom som äger hundar är en hel del som har hundar o dom kissar och bajsar på gräsmattan? sparkar han till dom tror inte det…. ska någ ringa HSB med o kolla med dom vad dom säger. Hatar när folk tror dom äger allt, sköt ditt så sköter jag mitt vill man säga til dom.

spikes
0

9,tycker du ska fråga någon där,jag har ju hanar och som bekant pinkar dom gärna överallt,men det går att lära dem att dom inte får överallt,detta har jag lärt in på alla mina och dom gör det inte heller om jag säger till…även spike snart 12 har lärt sig det…

Freke
0

Själv har jag och gör jag som Lena(Spikes) säger till min att han inte får skvätta på vissa ställen även om han vill.

Och jag har ju ändå en "Sån Där" som inte ska gå att säga till eller tillrättavisa! -För då ska han attackera mig, enl hundvetarna i Sverige!?

Men ändå så tar ha det och jag blir inte huggen eller på annat sätt påhoppad av honom?!

Så det går att lära även den tjurskalligaste att lyda och göra som man vill!

Men jag har föga hopp till gamla tjuriga sur-gubbar och gnäll kärringar.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Kaye
0

Så man får inte ha hund på kyrkogård öht? Trodde det bara gällde just att rasta hunden där, trodde man fick gå igenom. jaja, då vet jag det tills nästa gång iaf. :)

Karizma
0

Flört nu har jag ringt. Och jag sa som det var, hon var förstående o sa ja vi hundägare blir påhoppade lätt. Man får gå där med sin hund men ej rasta den det innebär ej kissa o bajsa. Jag sa att jag har en tik och hon kissar inte ner saker o ting men finns flera hanhundar som inte gör det då detas hussar o mattar lär dom att rasta gör man när man får tillstånd. Hon har själv hanhund o höll med hon har med sin hund oxå flera gg och han kissar inte ner stenar o blommer utan går fint med henne. Så nu kan jag möta gubben o säga till han om detta. Har med mailat o kolla vad riksbygget för att kolla upp vad det säger om detta med rastande hundar och hundägare som tar upp efter sin hund. Då han skulle minnsan se till att sätta upp skylar där att hundar får inte tillträda gräsmattan och min syster bor där med sina 2 hundar och 2 bekanta som har hund. Så nu ska jag se om han har rätt att hoppa på hundägare så där.

Är som jag skulle blivit arg på honom när han ståg o rökte, det skiter väl jag i… du har så rätt Freke föga hopp för sur-gubbar o kärringer.

Gluskap
0

Sålänge där inte är skylt om att hund inte får följa med så är det fritt fram =)

spikes
0

Sådärja då fick vi svar frågan om rasta hundar och låta sina hundar göra sina behov….för i det stora hela säger man ju oftast jag ska rasta hunden eller jag går ut med hunden,och då innefattar ju det behoven också….men rasta menas alltså i folkmun att dom gör sina behov….

På surgubben bara hehe…

Karizma
0

ja du jag lär väl gå sakta vid hans hyreshus o hoppas han tittar ut, då har jag rätt i det jag sa o kan nu med svara på att jag har pratat med dom på kyrkogården ang detta o de gav tillstånd att gå med hund är okey. Så 1 till mig o chanel och 0 till skitgubben :D. Väntar på svar från riksbygget med om detta o vad de säger om ha hyresgäster (insatlägenheter) med hundar o vi som kommer o hälsar på. får jag ett okey från dom kommer jag passera där med stolt huve o kunna rätta hans fel med :)

Karizma
0

Idag gick jag igenom kyrkogården och paserade sen även surgubben Flört Hej du, jag har ringt idag och pratat med dom uppe på kyrkogården och man får visst gå där med sin hund.

-jaså du… ja då får man ha sin hund kopplad. (har hennen kopplad alltid bara i skogen går hon lös)

-Ja, det får man.

-jag ska minnsan ringa jag med imorgon o be dom sätta upp skylt om detta.

-Ja gör det du, eftersom du tror du har med det å göra, vissa lägger sig i saker o ting bara för de har för mycket fritid.  

(gubben flinar) jaja, jag ska ringa.

-japp, gör det du för jag har redan pratat med dom där uppe.

Börjar gå hemåt igen sagt mitt. Om det kommer upp en skylt ja då är det en annan 5a men då vet jag att en sur gubbe med mycket fritid ligger bakom.

Jag har ringt o pratat med 3 st idag alla sa lika dant men får vara där om man har suntförnuft=hunden inte kissar på stenar o blommer och att man inte leker med hunden där. O det gör inte jag jag paserar igenom det är ju allt.

Svea-
0

mmmm…sura gubbar å kärringar har vi gott om här..

jag är då å då allmänt smårädd att stöta på dessa individer,,eftersom jag inte alltid är ajour å orkar säga ifrån,,

kyrkan där vi går för min syterson som gick bort för snart ett år sen är det en skylt.. ingen hund vid minneslunden..

på kyrkogården har jag ej riktig koll..

suck.. för sura kärringar å sura gubbar…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

spikes
0

18,ja men det är nog så överallt eftersom minneslunden är en stor öppen gräsyta och där ska ju varken människa eller hund gå…så är det på min mammas kyrkogård också…men i övrigt får man ta med sin hund.

Svea-
0

jooo det e väl så…är lite låg.. när det blev ett inlägg om kyrkogårdar så .. blev det mer tydligt att det snart passerat ett år.. jajja..nu var det ej meningen å kapa tråden..

skönt att vi får ha våra hundar med oss när vi besöker våra nära å kära..förutom i minneslunden då..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Karizma
0

jag lär ju bli påhoppad idag med av gubben eftersom han skulle ringa o prata med den som bossen där på kyrkogården, hoppas att iaf inte det sätts upp skylt eftersom det går som en vandigsled bakom k-gården o sen runt, jätte bra runda att gå. Sen är jag som dig #18 har inte heller orkat säga ifrån innan mot sura äldre utan vart lite mesig. Men nu tände jag till och anklaga mig o chanel för saker det gör man f-n inte dels vet jag att vi inte är en störigekipage utan vi sköter oss hon är kolugn och snäll. Han får sitta o spana på andra hundägare helt enkelt de som itne tar upp sin hundbajs eftersig, vi gör ju det alltid.