Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1193 ggr
empan-hampus
0

Hemskt!!

Ush.. Blir så less..

Varning för starka bilder! Själv har jag inte kollat på videon, kommer inte göra det heller.

Sjuka människor det finns.

Länk till video

frontera
0

Det e väll inte väre än att nacka en kyckling

AnneN
0

Så länge hunden har det bra medan den lever och inte plågas till döds så är det knappast värre än att vi äter kyckling, nötkött, fläsk eller annat kött.

Men jag personligen skulle inte frivilligt äta hund då det skulle kännas som att jag åt min bästa vän.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

empan-hampus
0

#1 Är det väl visst? En hund är värd mer än någonting annat.. Iaf för mig..

#2 Men stog det inte att det var dom som dödat hunden, och sedan åt dom upp den..

AnneN
0

#3 Jo, men det behöver inte betyda att den lidit för det. I en del kulturer så är det vanligt att äta både hund och katt…

Jag tycker att huvudsaken är att djuret inte behöver lida under den tid det lever och inte plågas till döds oavsett vilken art det är. Sedan är det en helt annan sak att jag själv inte vill äta just hundkött.

_**/Mvh Anne

empan-hampus
0

#4 Hm, ja okej.. Kanske inte är så konstigt att döda hund bland vissa människor, men själv tycker jag det är hemskt!

[Wera]
0

Vågar inte titta. Uscha uscha.

psyko
0

Vet inte ens vad jag ska sägaRynkar på näsan

Moa-16
0

Fy f*n. Stackars hund. Den hunden hade nog inte haft något super liv skulle jag tro. Och klart den hade ont!,.

AnneN
0

#8 Hur kan du av det korta klippet avgöra hur hunden hade det i livet, och ingenstans sa dem heller att hunden hade ont/lidit?

_**/Mvh Anne

Moa-16
0

#9Nä, säger sig kanske lite själv. Dom tänkte ju äta hunden;). Säger inte att det är sjuka människor. Dom ser ju inget fel med det. Utan tycker det är normalt. Men dom kan nog inte ha sett hunden som ett husdjur. Då är det nog svårt att döda och äta!.

AnneN
0

#10 men det behöver inte betyda att hunden inte hade det bra medan den levde eller att den plågades på något sätt, eller hur?

_**/Mvh Anne

Freke
0

Håller med AnneN fullt och fast, nu ska ni unga som läser detta tänka lite längre än att bara bli förblindade av handlingen!

Är det fel av oss i Sverige att äta kyckling?

Om vi åker ner till Samoa eller som här Tonga. Så är det det värsta man kan göra eftersom kycklingen/hönan är det farligast och mest användbara djuret som finns där..

Varför? Jo. bara för att tusenfotingarna som finns där ner är för människan livsfarliga, vi får feber och är på väg att dö av deras bett, medans kycklingar och hönor äter dom utan problem så där av måste kycklingen/hönan vara farligare och ett djur som är så farligt att det rår på tusenfotingarn kan man bara inte äta.

Så det är inte så fel som dom anser att man kan äta hund(som för övrigt inte alls smakar så illa som man kan tro//Jag vet, har provat)

För ett antal år sedan hade man en grillfest i slottsparken i Gbg, där parkarbetarna, ifrån Thailand grillade Igelkottar! Vilket man gör där nere, det visste dom inte. Ingen hade talat om att Igelkotten är fridlyst i vårat land, men där är det delikatess..

Så ibland får man ha överseende med andras kulturer och vanor..
Precis som i så mycket annat.

Men visst kan det låta hemskt när media skriver upp det så här!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

empan-hampus
0

#12 Åt du hund O.O Okej om dom i andra religoner gör det, men dom dom har, och älskar sina hundar, och vet att hunden är ens bästa vän. Smakar väl inte på dom?

Freke
0

#13 Ja jag har ätit hundkött.

Jag bodde hos en familj och man fick ta seden dit man kommer, har aldrig varit främmande för något i matväg, man vet inte förrän man smakat?!

Och hundarna som finns där nere är lika älskade som våra kossor, grisar, hönor eller vilket annat djur som vi äter köttet ifrån.

Det är inte samma produktion som vi har men när det bjuds till fest så kan det hända att det bjuds på hund eller även råtta..

Så jag tycker man inte ska vara främmande för andras kulturer och det har inget med religion att göra där nere, snarare överlevnad.
Men Media(Tidningar/TV) har ett oerhört starkt sätt att påverka oss och få oss att ta ställning till något som vi egentligen inte förstår varför vissa kulturer gör som dom gör!

Hälsn. Freke

empan-hampus
0

#14 Hm, ja, alla tycker vi ju olika, jag skulle aldrig äta hund. Skulle ha skuldkänslor resten av livet om jag råkade äta hund till och med.

Moa-16
0

Men hålla!. Det är ju en sak att smaka på en hund. En liten bit som ser ut som en kyckling bit (även om jag aldrig skulle göra det;). Och att leva med ett djur och döda det efter X atal år skulle nog inte många klara av!. Inte om man älskar djuret. Så det är nog mer som mat för dom och inte ett husdjur;). Jag kan inte tänka mig att den hunden har haft ett toppen liv iaf!.

KickanW
0

Jag tycker det är rätt hemsk dubbelmoral att äta diverse djur som plågats fruktansvärt men sedan inte acceptera att andra äter hund.

En sak att själv välja att inte äta hund - Men att säga att hundar är mer värda än andra djur, nej, det tycker jag låter fruktansvärt.

spikes
0

Var och en väljer ju själva vad dom vill äta,jag kan förstå om man bojkottar djur som farit illa innan dom slaktas…..men sker det på ett humant sätt har jag inga problem med det,det har att göra med vad vi här i sverige är upplärda att följa…en hund för oss är ett familjemedlem,en hund för dom är kanske inte samma sak…men dom har säkert ett annat djur som är det…

Själv skulle jag aldrig käka hund….men klandrar ingen som gjort det på rätt sättFlört

Freke
0

#17 Vem är det som sagt att dom plågats?

Tycker det då är rakt mycket värre med den moralen som Svenskar har angående hästar..

I Sverige äter endast ett få tal Hästkött. med resultatet att hästar ifrån Sverige skickas ner till Italien för slakt, den transportvägen bara för att vi här tycker det är hemskt att äta "brunte".

Trots allt ett dött djur lider INTE, men vägen till döden kan vara ett lidande och med en lång transport till den sista stunden i livet.
Vi borde lära att ta vara på vad vi fött upp och sörja för det i bästa mån och inte utsätta djuren för onödigt lidande, genom långa transporter eller plågsamma avlivningar.

Och döden är trots allt ett naturligt inslag, det enda vi vet idagsläget är att någon gång kommer vi att gå åt det hållet tur är bara att vi inte vet när!

Hälsn. Freke

Moa-16
0

Men varför slakta dom?. Om ingen vill äta häst ändå. Helt onödigt!. Låt dom leva tills dom dör naturligt istället!. Finns väl inga hästar som födds upp för slakt i sverige iaf.

jessi_twini
0

Jag tycker väl det är okej. Bara djuret/djuren inte fått lida! Fast jag förstår inte varför folk äter hund/katt när det finns ko och sånt.

Jag tycker det är väldigt synd att dom äter hund men huvudsaken är att hunden fått en bra liv och dött på ett snabbt och ej plågsamt sätt.. Tycker jag.

frontera
0

20 vart skall vi göra av alla ex travare dom inte duger till något?

[Wera]
0

#22 Sälja dom som ridhästar? Eller ha dom som sällskapshästar? Man kan ju inte tänka "vi har för många av det så nu måste de slaktas!"

frontera
0

Det finns inte hem till alla.

Moa-16
0

E, ja man får väl ha dom som sällskaps hästar. Har man inte tänkt så långt ska man inte börja med trav!. När dom inte duger slaktar vi dom. Grymt;).

frontera
0

Hur skall dom ha råd att ha kvar alla hästarna?

Livet e grymmt.

Sen äter jag hellre häst än kyckling.

Då hästen har hafft ett bra liv innan vilket kycklingen inte hafft

Freke
0

Ja visst är livet konstigt och orättvist, men just pga av att vi inte äter häst i sverige så skippas dom på bil ner till Italien för slakt, och som sagt vi kan inte behålla alla djur, när dom blir gammla och inte kan ridas längre? eller bryter benen? Det går inte att rädda allt.

En del saker måste få gå vidare, varför då inte göra det bästa??

Minimera lidandet! men det är djurvänligt att låta djuren åka 200mil på motorväg för att vi inte kan eller vill ta vara på djuren som inte längre vill vara med?!

Och om nu en häst, av lite dyrare sort. kostar 500 000kr så vill man gärna ha tillbaka lite, i Sverige får du betala för att tabort den och kremera den, i italien så får du tillbaka ca: 5-15 000kr för en häst!

Som i allt annat så kommer ekonomin att styra.

Även om det känns elakt eller orättvist.

Hälsn. Freke

KickanW
0

frontera: Ja, visst är det så DOM tänker… Men nog är det väl inte försvarbart? Ett liv är ett liv - Inte ett redskap. Om man inte har möjlighet att ta hand om livet tills det dör naturligt ska man inte ta på sig ansvaret alls!

frontera
0

28 håller med.

Men nu ser det inte ut så.kommer alldrig att göra iheller

KickanW
0

#29: Tråkig inställning. Hoppas och kämpa för kan man väl alltid göra?