Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 2219 ggr
AnneN
0

Kan din valp detta?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Denna valp är bara 11 veckor

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Trollhassel
0

Oj, vilken duktig valp! Prillan var också tidig med att vilja lära sig saker. Hon klarade sitt, ligg, vacker tass, sitt vacker och stå på bakbenen redan när hon var 10-11 veckor. Rulla runt går knappt att lära henne.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

spikes
0

hihi vilken söt,men man ska tänka på att inte köra hårt med en valp från början det kan slå fel senareFlört

Trollhassel
0

Huvudsaken att det alltid är på lek och på deras villkår. Det finns väl ingen mening me att låta bli att lära dem trick så länge de tycker att det är roligt?

Med Vänliga hälsningar

spikes
0

3,nu missförstod du mig lite,jag ville bara förtydliga så man inte jobbar med valpen för hårt från början,det ska vara korta träningspass…en del tror att en valp kan hålla på i timmar redan från börjanFlört,och viktigt är ju att alltid avsluta när det är som mest roligt för hunden.

Trollhassel
0

Javisst, Valpar fungerar som småbarn :)

Med Vänliga hälsningar

Tina-A
0

Oliver kan fortfarande inte rulla runt eller spela död :) Men vid 11 veckor kunde han sitt, ligg, stå, tass, andra tassen, snurra, spinn, puss, kom, nej, varsågod och så höll vi nog på med slalom mellan benen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Royalz
0

Hur mycket kan man träna en valp då? Jag har en valp som blir snart 9v och han kan nästan sitt. Vad kan jag lära honom som nästa sak? Vill gärna ha tips :)

Tina-A
0

#7: Det beror på hur snabbt din hund lär sig om man tänker i termer "vad kan jag lära honom?". Med Valpar ska man träna väldigt korta pass, kanske 5 repetitioner och sedan ta en lång och mysig lekpaus :) Sen kan man köra 5 repetitioner till (alltså exempelvis locka till sittande 5 gånger i rad och ge godis, sedan paus).

Det var så jag körde och det gick jättebra. 5 repetioner kändes lagom, ibland körde vi bara 3! Jag tränade lite varje eller varannan dag, kanske 5 repetioner på morgonen, 3 vid lunch och så 5 igen vid middagstid.

Jag började klicka in honom första dagen, men vi började inte träna på något kommando för än kanske 3e dagen. Han lärde sig fort och lärde sig nog kanske 3 kommandon i veckan, alltså ungefär 1 nytt varje dag vi tränade (dock ställer man ju så låga krav på Valpar så det han gjorde såg väl lite halvdant ut, men det gör ju ingenting!)

spikes
0

jag skulle rekommendera 5 minuter till att börja med,din hund är ju en bäbis…sedan får man känna av det där och alltid sluta när det känns som skojigast

Tina-A
0

#9: Jag tycker nästan 5 minuter känns lite långt.. Fast det beror ju såklart på hur "hårt" man tränar under dom 5 minutrarna. Balans är nyckelordet :)
Jag tränade nog ungefär 30-60 sekunder i taget med Oliver när han var valpis, vilket blev ungefär 3 minuter om dagen sammanlagt :)

spikes
0

10,fem min har gått bra för mig och då inte hårt…men som sagt det är individuellt helt och hållet….

7,vacker tass är väldigt lätt att träna in;-)

Tina-A
0

#7: Jusst, glömde din fråga :) Kom på den nu när spikes svarade på den.

Tass, ligg, stå eller snurra tycker jag :) Dom började jag med.

spikes
0

12,ligg vet jag inte om jag skulle börja med,det är ett normalt svårt moment för en hund…Flört

Tina-A
0

#13: Med Klickerträning är allt möjligt ;) Bara klicka när hunden väl bjuder på ligg så har man det snart. Oliver lärde sig det jättesnabbt, dock behövde jag visa med handtecken i början.

Hade en valp på freestylekurs också som hade svårt med ligg, hon försökte med den klassiska L-rörelsen. Vi gjorde den rörelsen fast baklänges (ner i buga först och sen ligg) och tadam, ligg gick jättesnabbt!

Däremot vet jag en 1årig tik som inte kan ligga än, hehe :)

spikes
0

13,ja jag sade inte att det var omöjligt,men för "hunden" är det ett svårt moment och således inte det första jag skulle lära in….

Tina-A
0

Förlåt om jag kommer lite avsides nu men… :)
#15: Varför? Det är ju ett naturligt beteende som dom bjuder på flera gånger varje dag. Snurra exempelvis har jag aldrig upplevt att någon hund tycket är svårt, fast det inte är ett lika naturligt beteende som att ligga ner. Dom lägger sig ju i tid och otid :)

Tina-A
0

#7: Förresten! Vill du lära in något roligt och om du har en väldigt rörligt valp så testa att lära in kullerbytta :) Tränar man det när dom är Valpar brukar det vara mycket lättare än att träna in det när dom är vuxna och lite rädda kanske för att slå över. Rörliga Valpar brukar ha mycket lättare för det! Det borde gå ganska snabbt att lära in lite halvdant, kanske en 2 eller 3 dagar :)

Royalz
0

Tack för tipsen :)

När kan man börja klicka in valpen? :)

spikes
0

16,svarar och hoppas inte ts tar illa upp,att lära in ligg på sin hund är svårt pgr av att hunden hamnar i underläge och det är inte alla som accepterar det från början,och det är inte bra att en valp känner sig underlägsen från början…det kan ge men för livet….detta gäller enbart momentet ligg och inget annat.

Tina-A
0

#18: På en gång :)

#19: Ja, det är så jag tror att hon tiken som är drygt 1 år känner och därför vill hon inte ligga. Det man kan göra är att sätta dom små hundarna högre upp, typ en på soffa, när man lär in ligg så kan det gå lättare för dom. Men sen också, om man bara fångar spontana ligganden och inte försöker få ner hunden i ligg kommer man ifrån den känslan (i och med att hunden redan ligger och la sig självmant utan någon inverkan från dig). Man jag håller med, man ska absolut ägna en extra tanke åt det! :)

spikes
0

20,troligtvis,men det kan också vara svårt för henne ändå,så kolla det noga…

AnneN
0

#7 en valp skulle jag börja med de mest grundläggande sakerna som sitt, ligg, stå, hit (inkallning) och då den kan dessa så skulle jag börja med lite trix, vilka beror på vad valpen har lättast för.

_**/Mvh Anne

ms-mee
0

#17 Hur lär man in kullerbytta? Det lät super kul ju Skrattande

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Royalz
0

Hur lär man en valp att ligga? ^^ Får man den att sitta först och tar ner handen mot backen så den lägger sig ner?

AnneN
0

#24 jag har lärt dem ligga genom att hålla en knuten hand med godis på golvet framför valpen och då den självmant lägger sig ner för att få det som finns i handen så berömmer (alternativt klickar) och ger godis, då valpen lägger sig ner direkt så börjar man lägga in kommandot "ligg"

_**/Mvh Anne

Tina-A
0

#23: Ta det godaste hunden vet, eller det som motiverar allra mest och ställ dig bakom hunden. Sen för du in handen mellan bakbenen och under hela hunden ända fram till nosen, och så försöker du få hunden att böja huvudet neråt. Belöna belöna belöna. Sedan försöker du få hunden att ta sig huvud mer och mer in mellan framtassarna, och så lockar du hunden innåt och uppåt. Nästan så att hunden ska nosa sig själv i rumpan fast underifrån! När hunden har en fin böjning kommer den att trilla över, om den inte håller emot med frambenen ;) Oliver vågar inte slå runt, annars skulle jag lägga upp en video!

Man kan också hjälpa till första och andra gången att när hunden precis ska tippa över så hjälper man till med en varsam hand på rumpan och ger lite extra vikt så hunden slå en kullerbytta - men man ska inte knuffa över hunden. Bara försiktigt hjälpa :)

Detta trick lärs med fördel in i sängen först :) Där det är mjukt. Men se till att hunden inte kan trilla ner på golvet.

scth
0

Duktig valp men usch va klent med beröm den får…

ms-mee
0

#26 Åhh! Låter super kul. Det måste vi testa! :D

//Helene

[alena]
0

Mitt bästa tips är att snabbt säga vad valpen gör när den gör nåt av sig själv, tex sätter sig själv mant…säg: SITT, lägger den sig…säg PLATS eller LIGG eller vilket kommando du vill att den ska lyda osv också belöning förståss.

Då förknippar den ordet med det den gjorde och snart nog gör den det som en reflex.

Sen kan man ju göra på samma sätt när den gör nåt kul också förståss. konster som inte är helt naturliga för hunden att göra får man träna på mer.

För mig har då den här metoden funkat bra och det blir liksom inte nån träning direkt, utan helt naturligt utan direkt nå jobb.

[Wera]
0

#26 Jätte bra tips, ska pröva det!

Vår hund är 6 månader och är lite seg med att lära sig saker, han kan i princip bara sitt och stanna samt "vackert" - då ställer han sig på två bakben sittandes med båda framtassarna uppe i vädret lite högrest. Jag håller på att lära honom vacker tass.

Ligg har jag inte kunnat lära honom än för jag vet inte hur man lär en, så jag undrar precis som #24. Hur lär man en hund ligg?

AnneN
0

#30 kika i kommentar #25 så finns det tips där på hur man kan lära in "ligg" Glad

_**/Mvh Anne

ms-mee
0

#26 Hmm, jag försökte med Hubert idag, men han bara snurrade och satt sig framför mig :P Fattade inte alls.. Du skulle inte kunna lägga upp en video där du visar hur man ska göra? Utan att han slår runt :)

//Helene

[Wera]
0

#31 Har försökt så men han bara grå frammåt till handen och försöker få godiset.

AnneN
0

#33 ha tålamod, tillslut kommer han att lägga sig ner om du har handen med godis på golvet, kan ta tid, men som med allt annat då det gäller inlärning så får man ha mycket tålamod

_**/Mvh Anne

Veero
0

Oj vad ducktig FörvånadSkrattande

Våran kille på ca 6 månader är aning trög och jätte jobbig att lära för ahn vill bara leka ;D Men sitt kan han och lite sitt vackert :)

Tina-A
0

#30 + 32: Som Anne skriver är ett jättebra tips :)

Man kan också göra så att man tar en godisbit (om man nu vill locka hunden) och får hunden att sätta sig ner. Sedan för man godisbiten rakt ner, och sedan rakt fram längs med golvet. Så att man gör formen av ett "L". När hunden följer godisbiten lägger sig hunden ner (vissa!).

Eller så gör man L:et baklänges. Ta godisbiten och för den snett bakåt in mellan hundens framtassar när hunden står på alla 4. Då hamnar hunden i en buga-position. Håll kvar och vänta tills rumpan dimper ner i marken!

Det går också bra att säga "ligg" när huden ligger av sig själv, belöna. "ligg" + belöna. "ligg" + belöna. Sedan börjar man säga ligg när man ser att hunden ska lägga sig ner (alltså ett spontant läggande) och så säger man det mitt i läggandet. Efter ett tag förknippar hunden rörelsen med ditt ord och lägger sig när du säger ligg.

ms-mee
0

#36 Ahh, fast det var kullerbyttan jag ville ha hjälp med ^^ Ligg kan han :)

//Helene

Tina-A
0

#37: Haha, oj! Förlåt ^^, Jag läste helt fel :)

Jo, det kanske jag kan göra! Hur man ska sitta och hålla liksom. Oliver sover just nu men kanske hinner göra det ikväll!

Tina-A
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ursäkta det urusla ljuset. La på lite extra ljusstyrka efteråt och då blev filmen lite grynig, men tyvärr blev ljuset jättedåligt. Hoppar att ni ser lite ändå, försökte visa från olika vinklar för att man ska se.

Här ser ni i alla fall positionen jag sitter i när jag jobbar med det. Oliver vågar som sagt inte slå över :P Han vågade inte rulla runt förut (men har precis lärt sig! Tog alltså strax över 1 år att lära in) så jag kan tänka mig att vi får jobba med det här lääänge innan han vågar.

Handen som jag håller vid sidan ser det ibland ut som jag trycker på honom, men jag håller den där bara som ett stöd så han står någelunda rakt. Tryck inte! Håll handen istället stilla som ett stöd.

Handen under magen för jag uppåt och bakåt så han böjer in huvudet. Med armen försöker jag lätta lite på hans rumpa, nästan lyfta men bara avlasta lite om ni förstår hur jag menar!

Man vill ha huvudet mitt emellan framtassarna, då blir kullebyttan rak. När(om) hunden tar sitt huvud snett och har det mellan ena framtassen och ena baktassen, liksom sneddar, så blir kullebyttan sne så försök att inte belöna det.

Jag har ca 5-6 godisbitar i handen (blötfoder för katt) och belönar honom upprepade gånger när han böjer huvudet fint in under magen.

Vissa hundar klarar detta snabbt och lätt, andra (som Oliver) behöver mer tid!

ms-mee
0

#39 Tack! :D Jätte snällt.. Vi testar imorn igen :D

//Helene

[[Blandrasen]]
0

Jag har en liten jack russel terrier som nu är 2 år.

Men jag tycker att när en valp är liten då ska man börja med sitt sen ligg och efter det så går man ut och tränar inkallning man går ut med hunden lös låter den springa en bit ifrån dig sen så springer du åt andra hållet och lockar på hunden när den är en bit ifrån dig och när du ser att hunden kommer springandes till dig då slånger du dig ner på marken med godis i handen och låter jätte glad.Sen när hunden är ca 3 mån kan man lära den lite olika saker men inte för svåra saker bara!