Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 2663 ggr
Svea-
0

dumma mail från blandis hatare...

Jag har väl aldrig hajjat det här med renrasigt/blandraser.Jag kan ibland fundera på hur det kunde bli så här..att den ena hunden är mer värd än den andra pga ska rastillhörighet..För mig är en hund en hund,,å den ska utföra/uppfylla ett speciellt syfte..som jag som männsika önskar …

Så när jag satte ut min hane till avel i början fick jag väldigt många hotmail och extremt dumma elaka saker från allehanda människor som ej gillar blandisar.I början jagade jag rätt på dom som mailat om det var möjligt å tog ett samtal.Vilket oftast ej ledde till något.Men jag kunde i alla fall framföra att jag ej tar vilken skit som helst å uppskattar inte att bli hotad så en polisanmälan kanske kan få dom att förstå det?

Det var i alla fall ganska länge sen jag fick nått dumt mail,men fick ett i dag.Från en uppfödare visade det sig när jag googlat på dennes adress.Det jag inte förstår är att även om jag ej skulle ha en blandishane i avel så skulle nån annan ha.Och hur orkar dom?Min hane måste vara sååååååå finnnnnn & avkommorna likaså eftersom dom blir så hotade av detta.

Finns det andra som får dumma hot mail från såna här personer?Å vad gör ni åt det?Hur reagera ni?

I dag raderar jag skiten om dom ej hotar mig så att säga…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

spikes
0

Låter ju helt sjukt,du menar mail och inte pm här på i,fokus va?,jag skulle nog strunta i det mesta om det inte är direkta hot och jag vet att jag har rent mjöl i påsen själv….

Karizma
0

Nej jag får inte det men såt men jag har inte hellelr någon annons. Att få hatmail att du avlar blandras o erbjuder din hane är väl upp till intresserade att avgöra bra eller dåligt. Mycket svagt att man får hatmail, går det inte luska fram mailen till personens namn? Går det vidare till hot skulle jag anmäla personen och polisen bör väl kunna luska fram personens namn osv?

[alena]
0

Håller fullständigt med föregående talare. att det ska behöva vara sånt tjafs, mellan renrashundarsägare och blandrashundars ägare.

Helt sjukt, man får väl ha o skaffa o avla vilken hund man vill utan att annat folk ska behöva bry sig! Förresten det är ju de renrasiga som blir inavlade inte blandraserna och alla hundar är ju från början blandraser. Det är väl inte fel med nytt blod i ådrorna heller…..

Har själv lite funderingar på att hitta en trevlig tik, med husse eller matte som tillåter, till min Rippe (Greyhound). Fast då vill nog jag att det ska vara en schabrador tik (nu får väl jag också folk på mig). Kan ju inte få tillbaka min Shy o jag vet att dom valparna kanske blir annorlunda, men Shy var bara så underbar hund.

spikes
0

2,ja jag vet inte men det ska ju gå att få fram ip adresser på nått sätt,sånt kan ju polisen om inte annat…

Freke
0

Det är inte så mycket att bry sig om, så tillvida dom inte direkt eller indirekt hotar en, hundarna eller familjen!

Om dom så gör, får man väl vidtaga åtgärder.

Men igrund och botten så tror jag att allt baserar sig på okunskap, för de som kritiserar tror sig veta varför man gör si eller så, dessa vill sällan vara med om en diskussion om vad eller varför, nä mest vill dom bara få ur sig sitt vrede. Mycket pågrund av att dom själva inte lyckas bli av med sina Valpar, tror jag?

Har fått och tror jag kommer att få kritik i hela min hunds liv om vad och varför han finns likväl varför någon gör en sådan blandning!
Det var trots allt inte mitt val att blandningen blev till, tar bara vara på det som finns samt att bara för att vissa haft sådana problem med denna blandningen så var vi tvugna att se om det är hunden eller bara okunskap om hundar som ställt till det på det här sättet.

Och än så länge har det visat sig vara okunskap bland tidigare ägare till denna blandningen

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Svea-
0

Jooo i början när det var FÖR mycket dumma mail & regelrätta hot så spårade jag ip-adressenDet går i vissa fall.Jag vägrar hänga ut någon ensklid person osvsett vilken sorts inriktining vederbörade har dvs egen kennel eller "privatperson" för att sjukna till deras nivå skulle jag aldrig göra.Jag har i såna fall luskat reda på adressen och mailat tebax å i vissa fall ringt upp å haft ett samtal.Och som sagt var enbart infomerat om att det ej är tillåtet att hotas via mail eller på något annat sätt.

Jag har däremot fått en insyn i avel på ett annat sätt och det finns många som INTE har rent mjöl i påsen åter igen oavsett inriktinig inom hundvärlden.

Jag har INTE fått hot-mail eller hotmail/elaka mail genom fokus sidan.Här har vi delade meningar men är oxå vuxna nog att förstå det å respektera varandra,å det är jag väldigt glad över !

Fyra ben,en svans voff voff..är för mig värdefull oavsett ras/raser.

Svea-
0

Joooo en sak till.. upplever oxå att det är mer arga människor pga vilken ras man har/avlar på.Dvs poppis raserna då blir det mera arga mail.Min upplevelse i alla fall.

AnneN
0

Har själv aldrig fått några hotmejl eller liknande och jag kan inte förstå varför folk ska hålla på att gorma om saker som de inte vet något om ändå.

Men jag tror att så länge det inte varit hot så hade jag nog mest ignorerat dem, men skulle gå så långt att de hotar så hade jag anmält dem utan att tveka.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Peachme
0

Min mamma som satt Valpar på sin blandras tik fick elaka mail när hon la ut annons på blocket. Hund som hund tycker jag :) har sjäv en blandras hane som heter chip

Svea-
0

# 9

ja då är vi två i alla fall. ;) Men jag har "hört" andra prata om det här oxå.Och fått negativa mail osv.Så helt ensam är jag ju inte,men lika fullt i F_N har jag svårt att förstå sånt..Då har man mycket tid över om man har tid å sitta å maila dumheter!

Peachme
0

#10 Ja….Man behöver ju inte vara mindre seriös för att man säljer blandras, så jag förstår verkligen inte deras problem när de inte har någon bakgrundsfakta om uppfödaren? Det finns mycket dummt folk där ute som bara hoppar på en med en massa fördomar…skit på dem :P

Mischa
0

Jag tror att man får ganska mycket konstiga mail om man lägger ut djur på annons oavsett.

≧◔◡◔≦

psyko
0

Varför är det inte lika många som skickar hatmail till sådana som föder upp riktigt sjuka hundar t.ex engelsk bulldog?  Det anser jag vara djurplågeri, men det verkar vara helt okej eftersom det klassas som en rashund.

Men att avla på blandraser verkar det vara spöstraff för. Vad än folk säger så är sunt avlade blandraser väldigt friska om inte ännu friskare än renrasiga. Nu kommer vissa att bli tokiga på mig, men sanningen är hårdGlad

Vad än jag lägger ut på blocket får jag en massor av konstiga mail från skumma typer. Ta inte åt dig för det är de som skrev det inte värda.

Svea-
0

# 13 håller med dig … fullständigt..

nää..nu tar jag ej åt mig så längre.. blir mest förbryllad..nu för tiden…hihhihi…

Mischa
0

#13 hur vet du att dom inte får sådana mail?

knappast något som dom skulle skylta med……(?)

≧◔◡◔≦

Peachme
0

#13 håller med ;) ingen idé att lägga energi på sådant folk.

#15 det är iallafall inget man hör om….så de kan man inte veta säkert men jag personligen tror inte att det får skit i samma skala som de som föder upp blandraser …..

Lillan7704
0

TS:

Att folk bara orkar?? Jag håller fullständigt med dig om att en hund är en hund oavsett om den är renrasig eller blandis!

Blir så trött på folk som anser sig vara finare och bättre och vet allt. Oftast, tror jag, är det svag självkänsla som driver dessa att ge sig på andra människor.

Pälsbollarna i Höganäs

Peachme
0

#17 Är trött på dem med…Osäkra människor som mår bättre när de får trycka ner och säga nerväderande sakers till andra.

Lillan7704
0

Exakt! "Gå och köp dig ett liv" liksom… Förstår inte varför vissa mår bättre av att trycka ner andra människor.. Vad kan man få ut av det? Vetskapen att någon annan mår lika dåligt eller sämre än man själv…? Är det något att sträva efter?

Nej, det finns otroligt många knepiga människor här på jorden!

Givetvis så har man ju rätt att tycka vad man vill om blandrasavel, men att gå så långt som att skriva hotfulla och elaka mail till folk, det är ju inte klokt! Håll era åsikter för er själva tills någon frågar efter dom!

Pälsbollarna i Höganäs

Peachme
0

#19 Så rätt skrivet håller med fullt ut!

KickanW
0

Jag vill absolut inte försvara sån idioti som du skriver om men måste ändå få säga en sak.

De allra flesta som ni beskriver är nog inte emot själva hundarna - Utan fenomenet "blandrasavel".

Precis den här diskussionen pågår konstant i alla råttforum också. Folk som har råttor från djuraffär är arga för att "vi andra" tycker att deras råttor är mindre värda. Så är det dock inte alls - Vi tycker bara inte att man bör köpa råttor från djuraffär och tycker att just handlandet är fel.

Förstår ni skillnaden?

Peachme
0

#21 Okej men blandras avel är inte sämre än renrasig avel så det är fortfarande stötande om de påstår motsatsen.

AnneN
0

#21 jag förstår skillnaden, men det finns ändå inga ursäkter för att skicka hot mejl till folk

_**/Mvh Anne

KickanW
0

#22: Det beror ju helt på hur man ser på avel, vad man har för mål med den osv. Det enda jag ville poängtera var just skillnaden på att tycka att hundarna är mindre värda och att ifrågasätta en viss avelsetik.

#23: Det skrev jag att jag absolut inte vill försvara, så det var inte alls en ursäkt för det.

Peachme
0

#24  Ja klart att det beror på.

Men förstår inte hur man kan tycka att det är fel eller att folk reagerar som de gör(de som skriver onda saker), när det finns mycket av den renrasiga aveln som är helt fuckt up som Sahr Pei och Engelsk bulldog. Dessa hundar är ju dömda för att få sjukdomar!  De är detta alla borde reagera på när det gäller avel.

Freke
0

#21 Så.. Nu är det ju inte så att det är ifrån en djuraffär dessa hundar kommer ifrån, så tillvida det inte är importerade gatundar för det är väl det närmaste man kan komma en djuraffär.

Sen att rååtvärlden har en över tro på att registrerade uppfödar råttor skulle vara så mycket bättre, finns inga belägg för då det finns åtaliga bevis på att så inte är fallet, utan snarare tvärs om, fler sjuka och aggressiva än Zoo-råttor.

Sen är det en massa som utlovar en hel del och det blir pankaka av det ändå, just för att dom inte kollat linjer längre än vad som dom ansåg nödvändigt.

Men angående hundar så är det oftast ivriga SKK-anhängare som går till verbala/skrivna angrepp mot blandister.

Eftersom det likt råttuppfödare är en hädelse att ha något som man inte vet resultatet av, vilket i deras verklighet har visat sig i ett särskilt handlingsprogram mot in&linje avel. Vilket kan tyckas som ett steg i rätt riktning men personligen tycker det är att bevisa att SKK inte har följt deras egna givna regler!

-För en sund avel av hundraser.

Sicket dravel, när dom har sådan bra koll så dom måste special utbilda domare för att kolla efter felaktigheter, så egentligen vem är det som gjort mest fel, vi som tror på mångfald i blandraser eller de som lever för inavlade en raser?!

Hälsn. Freke

Svea-
0

Jag har inte emot vare sig den ena rasen eller den andra.Eller den som nu bestämmer sig för att avla på den/det…råtta,hund,katt osv osv.Men man ska ju vara så sann mot sig själv och säga att om det inte fanns så här "stora" pengar inom hundvärlden skulle det då vara sånt här tjafs?Pengar föder ren och skär elakhet enligt mig.Och när pengarna kommer in kan man lätt glömma bort att se det som är viktigast,närmligen djuren i fråga du ska avla på.Sen spelar det mig ingen roll om man har kennel eller ej…Man tjänar pengar på att avla.I dag avlar vi för nöjes skull,åt alla håll å kanter.För inte behöver vi flera hundar,katter,råttor,marsvin,kaniner osv?Inte än på ett par år i alla fall.

Jag gör vad jag anser vara okej,jag tar gärna ett vettigt samtal om avel.Men jag tar inte skit.Och jag vill ha ärlighet mot varandra då.

# 21 Du skriver att dom inte har nått emot blandraserna bara blandrasavel…Men hur ska det då kunna finnas blandraser?Om inte nån blandrasavlar?Å vad är blandrasavel?Å vad är renrasavel?Å när går båda dom två överstyr?

Jag har djur som mitt störtsta intresse.Jag har gjort det som sig bör göras innan jag avlar på nått djur.Och jag skulle göra det om ändå om det ej var så mycket pengar inblandat,men då skulle det bli på ett helt annat plan,på alla sätt å vis..i det stora hela.För hysterin skulle bla försvinna,,,å med det tror jag många avkommor som bara blivit till för pengarna skull.

Men i dag spelar absolut pengar roll/in även för mig inget snack om saken.Och så är det för dom flesta som avlar…

Ha en bra dag allihopa…

Kalli
0

#21: Jag håller med Kickan. Jag försvarar absolut inte otrevliga och hotfulla mail men det är skillnad på att vara emot blandrasavel och att se blandraser som mindre värda. Kritik är inte synonymt med hat och det finns kritik mot renrasavel också, se bara här inne.

Sen förstår jag verkligen inte kommentarer som om inte jag gör det gör någon annan det, två fel gör inte ett rätt. Ska man avla bör man verkligen ha ett starkare skäl som att hanen är en frisk och sund individ som kommer tillföra sina Valpar något.

KickanW
0

Tack Kalli. Jag vill absolut inte ha en diskussion om blandrasavel är bra eller inte, eller om det är okej att köpa djur från djuraffärer eller inte.

Det enda jag vill säga var att det är skillnad på att tycka illa om ett djur och att tycka illa om ett fenomen. Många tar det hemskt personligt och tror att man inte värderar deras djur högt, men så är faktiskt oftast inte fallet.

Kalli
0

#29: Tyvärr har jag också fått den uppfattningen att vissa har problem att hålla isär begreppen. Det gäller dock inte bara diskussionen blandrasavel så jag tycker inte att en jämförelse med att stödja djuraffärer genom att köpa djur är helt fel ute.

Har själv en blandras som dessutom kommer från Spanien, något som inte alla ser med blida ögon på, men det är ju inte min hund de tycker illa om eller ser som mindre värd utan de är helt enkelt emot eller rädda för fenomenet importen av utländska hundar. Sålänge det hålls på en vettig nivå har jag inga problem med diskussionen (däremot försvarar jag som sagt inte otrevliga kommentarer eller hotfulla ordalag).

SundblomMaria
0

Ja, nu vill jag poängtera att man kan få RIKTIGT korkade svar inte bara från de så kallade "renras ägarna", tycker det är dumt att ens dela upp i kategorier, hundägare är väl vad vi är allihopa, sedan finns det korkat folk både här och där. Jag har för övrigt både blandras och renrasigt, om ni undrar.

Mailade en annonsör av blandras Valpar på blocket, notera väl att jag enbart varit trevlig men undrade om någon av föräldrarna var röntgade och om det fanns någon form av hudproblem, det var liksom det enda i sundhetssyfte jag frågade om, kort och vänligt skrev jag. Detta är endel av hennes mailande, finns även liknelser om negrer och adhd , mail som avslutas med, hora mm mm, helt vrickat, vad hade hänt om en renras uppfödare betett sig på dettta sätt, hade inte vart acceptabelt iaf:

Svar:

**Tror du på allvar att mina blandrashundar röntgade??? i så fall hade jag ju krivit det, dum fråga. Det står på min blogg att mina hundar är FRISKA!!!!! och då menar jag friska. LIKA FRISKA SOM DEJ !!!!
Allt bara för att påpeka min avel. JA taggarna utåt, heter det. och jävligt långa vassa taggar. Tror du att röntgen är det enda viktiga i att vara seriös. Men detta är det ENDA som alla renrasägare o uppfödare tjatar om!! helt sjukt. Ja, för att skk ställer de kraven, nnars hade de skitit i detta också.!!!!

De som tingar mina Valpar älskar "den aktuella rasen" men har träffat kennlar via skk förmedling som beter sig som IDIOTER!!!!!! rent av sjuka slaskiga uppfödare som är så jävla sura och skitiga kärringar så klockan stannar, därför vänder de sig till blandraser i stället.

Det finns ingen uppfödare som visar så mycket på sina hundar + video mm som jag gör. Mina Valpar föds inte upp på pissblött tidningspapper eller ute i en skitig hundgård som de flesta rasrena hundar gör!!!!! Andra renrasuppfödare åker inte o tränar o badar mm med sina hundar varje vecka som jag gör, nej deras hundar ställs när de är unga, sen får de stå i en skitig hundgård / trädgård tills de avlats klart o är gamla o slut. ingen social kompitens alls. ÄCKLIGT!!!! riktiga djurplågare som BARA vill tjäna pengar och få fram avkommor som höjer deras kennelnamn. patetiskt.**

Har du själv röntgat höfterna o hjärnan och ögonen och armarna och genomgått PSYKTEST !!!!! ????? nej precis,, då hoppas jag du inte skaffat barn ännu, stackars barn som har sjuka föräldrar i så fall… borde ringa socialen, fördjävligt!!!!! detta är precis så du frågar ut mig!!!!!!

AnneN
0

331 hoppsan! den uppfödaren hade verkligen alla taggar utåt, värsta nåldynan

_**/Mvh Anne

spikes
0

331,skulle aldrig falla mig in att köpa en hund från henne…dessutom skulle jag sprida ut hur hon är,för det där är inte seriöst

SundblomMaria
0

Endast dom extremt oseriösa lär ju köpa valp därifrån, för en enda vettig fråga får man inte ställa då ryker man som spekulant.

Nej men enligt annonsen är hon 100 % seriös och öppen om sin avel, eller hur va!??? Skrikandes

Lite mer läsvärda rader, en annan som mailat henne fick detta svar:

Hon skrev så här:

vad har morföräldrar och föräldrar för AD/HD status? Finns det andra sjukdomar i leden? som cancer, fukteksem m.m

svaret blev:

vet inte och bryr mig inte, vill du veta detta kar ringa dessa ägare.
TROR DU BARN FÅR ADHD MAN KNULLAR MED EN NEGER !!???? ÄR DIN MORSA HÖFTLEDSRÖNTGAD?? PSYKTESTAD?? ÖGONLYST?? NEJ JUST DET…. TRODDE VÄL DET….. ÄR DU INTR AV RÖNTGADE HUNDAR KAN DU MAILA PÅ RENRASIGT OCH EJ BLANDISAR, DIN SJUKA HORA.

AnneN
0

#34 skulle du vilja vara snäll och PM:a info om denna "uppfödare" till mig?

_**/Mvh Anne

SundblomMaria
0

jajjomen, du kan få hela mail konversationen också, lite läsvärt sådär.

Lillan7704
0

Vilken idiot!!! Förvånad *ursäkta mig för mitt dåliga ordval*

Pälsbollarna i Höganäs

AnneN
0

#37 du skrev bara vad de flesta av oss tänker

_**/Mvh Anne

Svea-
0

Jaaaa…det saknas ord för denna persons svar.Men denne har ju helt klart klivit över alla gränser på alla sätt och vis.Hoppas du/ni hittar ett sätt att få denne att ta ansvar för sitt handlande.

Juliette-
0

Jag försvarar inte denna idiot för hon verkar helt störd på ren svenska. Jag förstår inte heller hur man orkar bry sig om dina annonser om din hane ut till avel. Dock är jag mycket emot planerad blandrasavel

spikes
0

40,hur man man var emot det när man har en blandis själv?…..jag kanske är trög men vems annonser menar du?

empan-hampus
0

#41 Hon menar TS annonser Glad Om jag förstog det rätt.

spikes
0

42,AhaGlad

40,Men vad är det för fel på dom då,så länge det är seriöst och man inte lånar ut sin hane till vad som helst så är det ju inga problem….

empan-hampus
0

#43 Hon menar nog så att hon inte förstår hur folk orkar klandra henne för hennes annons.. Tungan ute

spikes
0

44,aha igenSkrattande…haha jag är nog lite trög men då förstår jag hahaha

empan-hampus
0

#45 Haha, tröga är vi alla ibland Tungan ute

Svea-
0

Jag e oxå galet trög.. men läser om å om igen.. så ev hajjar jag…annars får man fråga!

Juliette-
0

#41,43.. Min blandras är för det första från en olycka (ja en ärlig sådan) och inte från planerad avel.

För det andra anser jag inte blandrasavel kan vara seriös Glad

empan-hampus
0

#48 Varför inte? Finns världens underbaraste blandrashundar..

SundblomMaria
0

När och hur klassas blandras avlandet som seriöst, undrar ärligt!?Skrattande

KickanW
0

Det vanligaste (och bästa?) argumentet mot blandrasavel är väl att man anser det onödigt att experimentera med de olika temperamenten när vi redan har så väldigt många bra raser.

AnneN
0

Det finns redan en tråd för argumentering för/emot blandrasavel, jag ber er hålla den diskussionen där.

/Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne

preya
0

Varför VILL man producera blandraser och sen ta grymt betalt för det…. Tjäna pengar anser jag

Freke
0

#53 ? Läskunnig??

se inlägg #52

Hälsn. Freke

spikes
0

Har fortsatt i den tråden Anne länkar till nu,så välkomna dit…

preya
0

Ja jag är mycket läskunnig men postade det på en gammal sida som inte var uppdaterad…

Läskunnig du då?

spikes
0

ÅTER TILL TRÅDENS URSPRUNG!

Ta eventuella diskussioner via pm.

Juliette-
0

#49 Har väl vad jag vet inte påstått något annat heller

empan-hampus
0

#58 Slutdiskuterat om det i denna tråd var det juu!

Lillan7704
0

Finns det något man kan göra för att sätta åt den där idioten? Så kan man ju inte bara uppföra sig mot andra människor!!

Pälsbollarna i Höganäs

Juliette-
0

#59 Ja vad skriver du vidare för då hahaha

empan-hampus
0

#61 Haha, där fick du dig ett gott skratt va -.-