Han bara sticker iväg
Vi har en hane på snart två år. Han är blandras med mycket schäfer. Vi bor på landet och han har alltid fått sprungit lös som han vill. Sen började grannens tik löpa och han har fått sitta bunden för det är mer än vad han klarar. Nu går det inte att ha honom lös alls. Släpper man honom med blicken för så bara en sekund så sticker han. Aldrig till grannen utan till skogs och kan vara borta upp till 30min. Vi var ute med bilden och han skulle rastas och han försvann ett flertal gånger och var borta 5 - 10min. Jag kan inte förstå, han har aldrig hållit på såhär, och ska man berömma eller skälla på honom när han kommer? Det går inte att ha det såhär. Vi är livrädda att halva samhället snart ska få schäferliknande valpar…
Ni får helt enkelt börja om med träningen! Jag gissar, men jag kan ha fel, att ni inte tränat så mycket på att vara lös under tiden som tiken löpt och att ni inte tränar så jättemycket nu heller. Han har helt enkelt tappat det :) Då får man börja igen!
Träna mycket, mycket inkallning, massa kontaktövningar, börja om och larva er som när hunden var valp och var det roligaste som finns, ta med en leksak ut och lattja med hunden mellan varven och träna kontakt och inkallning ofta, ofta. Ha hunden i linja till en början nu och alltså backa några steg i träningen. När ni har fin kontakt och inkallningen sitter kan ni börja klippa linan kortare och kortare :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Lina har vi ingen och få köra utan :)
Grejen är att han liksom skiter i oss. Visst, har vi en leksak funkar det och inkallningen går sisådär men plöstligt är han så långt bort att han inget hör. Men jag ska följa dina råd och se om det funkar. :)
#2: Lina finns på clas olssons, kostar 20:- för en lina på 20 meter :) Det går bra med en vanlig tvättlina.
Se till att han inte kommer så långt bort att han inte hör, inte än förän inkallningen fungerar igen i alla fall. Man får börja smått, hålla honom nära och belöna med massa godis och lek när han kommer på inkallning, och senar börja träna när han är längre och längre bort. Ibland måste man gå tillbaka långt i träningen, det är inget konstigt - men däremot kan det vara ganska frustrerande! Men det är bara att kämpa på!
Har ni lina på honom (förutsatt att ni införskaffar en förstås) kan ni ju också se till att han aldrig kommer längre bort än 20 meter förän inkallningen fungerar superbra på först 1 meter, sen 5 meter, sen 10 meter, sen 15 meter och sen 20 meter. Då börjar man låta honom gå lite längre bort och tränar på det avståndet också.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#2 en lina är inte speciellt dyr så det kan vara värt att investera i en om det behövs.
Och ni bör inte skälla på han då han kommer tillbaka till er för med lite otur kan han då förknippa att han kommer tillbaka med att han får skäll, så har han dragit iväg så då han kommer tillbaka kan ni antingen bara låtsas som att inget hänt eller berömma i massor för att han faktiskt kom tillbaka.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Tack för tips och råd! :) Ska följa dem.
#4 Precis som jag trodde. Har försökt övertala min pappa om detta men utan framgång. Tror nämligen att allt skäll han får är en bidragande orsak att han inte vill komma…
han är ungund och de får för sig massa grerj, precis som tonårsbarn, det gäller att visa vem som det är som bestämmer, vem som är ledaren.
Säger som #1 börja om från början med inkallningsövningar, och kontaktövningar, så ni får tillbaka ledarskapet.
Jag tror det är helt fel att skälla och gorma på hunden när han han väl kommer för då finns risken att han ser det som negativt att komma tillbaka, det gäller att vara den roligaste personen i världen!
Lycka till, min hund är 14 månader och har börjar få för sig sådana saker ibland, men vi har börjat om med kontaktövningar för att han ska fatta att INTE bestämmer.
Personligen är jag livrädd att min hanhund ska sticka av till ngn löptik, jag vill def inte att han ska yngla av sig. Jag funderar på att kastrera honom men det hjälper bara mot ev Valpar, inte mot att han får för sig att sticka av nu och då.
//Toktass
5,jag är 100% säker på att det är problemet,slutar inte han kommer ni aldrig få ordning på det,hur mycket ni än jobbar med det…försök få din pappa att förstå att så uppfostrade man hundar på 70-80 talet,nu lever vi på 2000 talet