Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettlydnad-bruks
Läst 1994 ggr
imilija
0

varför inga blandisar?

jag såg i en tråd att blandrashundar inte får vara med och tävla, varför är det så?

ordnas det speciella tävlingar för blandraser?

Karizma
0

att det inte får tävla har jag med fattat lite löljingt om jag själv får säga det men kanske är de rädda att få bonk av en blandras Flört. jag vet itne om klubbar anordnar vissa tävlingar för endast klubbmedlemmar även blandisar är välkommna får hoppas det iaf :) Hoppas du får bra svar av andra :)

Royalz
0

Blandraser får tävla i alla grenar förutom bruks grenarna. Så har du en blandras får du tävla i t.ex Agility, Freestyle, lydnad m.m.

OzzysMatte
0

men sen har jag förstått att även om det inte är förbjudet med blandraser på klubbar och sånt så blir man inte så varmt välkomnad precis heller. Inget jag själv har stött på, har min första blandis nu och han är så liten än och jag har aldrig varit särskilt mycke för klubbverksamhet utan kör hemma och med vänner och bekantas hundar.

Men jag vet många nadra, och ser även på forum här och var att blandisar tas emot med mer eller mindre ovilja…Som att man själv elelr hunden inte är fin nog om den inte är renrasig, tråkigt

nonisaga
0

Man måste väl ha stam för att kunna träna i alla elit klasser??

Royalz
0

#4 Nej, även om man har blandras får man tävla i t.ex Elit klass i lydnad :) Det är bara i bruks som man måste ha renrasig hund för att få träna.

En blandras får träna i grenar, men inte tävla i alla :)

nonisaga
0

#5 bara bruks? Har läst någonstan att dom måste ha stam till elit i Freestyle oxå Obestämd

Tina-A
0

#6: Man måste ha stam för att få vara med i landslaget i Freestyle, men att tävla i alla klasserna får man göra även med blandras :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

nonisaga
0

#7 Aaah oki :)

psyko
0

Vad är egentligen anledningen att blandraser utesluts ur de högra divisionerna i tävlingar? Diskriminerande och töntigt tycker jag!

[nataschaj]
0

#3 då har du inte träffat på en bra brukshundsklubb..där ja gick med min blandis innan ja flytta va de inga fördommar mot blandraser el renrasiga… men dem gilla min blandis starkt som f*n efter som han ahr en grymt syske..å kanon till alla grenar så hane  en toppen hund=)..å på den bruksklubben va de roliga blandrasen :D…

[SarahOhrn]
0

Jag tycker också det är konstigt att man t ex inte får tävla bruks med blandraser os.v Vad spelar DET för roll?? :S Det är ju i utställningar manförstår att dom inte kan vara med bland dom renrasiga, rätt uppenbart. Men i tävling :S Dom kan ju va bra mycket bättre än en renras också..

pippa__
0

Ja, är det någon som vet varför man inte får tävla t.ex. spår me sin blandras? Tycker det är väldigt tråkigt. Min hund är specialare på spåret och det hade varit jättekul att utvecklas i det, men det går ju inte då.. :/

AnneN
0

#12 Jag har för mig att man kan tävla i viltspår med blandraser, tänkte att det kanske kan vara ett alternativ om du och din hund vill spåra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Jag skickar iväg ett mejl till SBK och frågar om varför blandisar inte får tävla i Brukset, hoppas de är villiga att ge ett ordentligt svar på frågan.

_**/Mvh Anne

Christelle
0

#14 bra initiativ! Hoppas du får en bra förklaring :)

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

AnneN
0

#15 Jo det hoppas jag med Glad

_**/Mvh Anne

pippa__
0

=) har för mej att det gäller alla spår tyvärr =(

Om inte så är det perfekt då det är viltspår vi vill hålla på med =)

AnneN
0

#17 jag har för mig att man får tävla med blandisar i viltspår, ska försöka ta redapå mer om det.

_**/Mvh Anne

Royalz
0

När jag frågade en som är aktiv i SBK sa hon att inga blandraser får tävla i bruks, bara träna.

AnneN
0

Hittade detta efter en snabb sökning

"Viltspår

Olika specialklubbar ordnar viltspårprov. Det finns två klasser, anlagsklass, där även oregistrerade hundar kan delta, och öppenklass. För att vara godkänd att användas för eftersök på skadat vilt måste hunden ha blivit godkänd i anlagsklass"

http://www.savsjobk.se/empty_39.html

_**/Mvh Anne

imilija
0

deta känns om värsta rasismen tycker jag, orättvist värre!

Mischa
0

Alla bruksgrenar/SBK var ju ursprungligen ett sätt att utvärdera avelsmaterial inom bruksraserna, det är väl den främsta anledningen(?)

Ingen utav bruksgrenarna var tilltänkta för blandraser, retrievrar eller pudlar, på senare år har dock reglerna ändrats och både oreggat och "sällskapsraser" tillåts delta på vissa saker.

Men forfarande, om du hade tänkt utföra ett Mh eller liknande så har bruksraserna främsta tilltrände medans oreggat/alla andra raser får snällt vänta.

Ibland kan bruksraserna även få gå på förhand i kurser anordnade av SBK.

≧◔◡◔≦

AnneN
0

Här kommer svaret jag fick av ansvariga på Brukshundklubben:

"Hej!
Ja, det stämmer bruksgrenarna spår, sök, rapport och skydds är inte öppna för blandraser.
Det ursprungliga skälet till att bruksgrenarna inte är öppna för blandraser är att det utgör en provform för att bedöma och främja utvecklingen av våra bruksraser.
All annan verksamhet är öppen för blandraser."

_**/Mvh Anne

[SarahOhrn]
0

Men alla renrasiga är väl inte "bruksraser" heller :S

AnneN
0

#24 näe men jag är inte helt säker på att alla renrasiga får delta i bruksgrenarna, har för mig att det endast är bruksraserna

_**/Mvh Anne

[SarahOhrn]
0

#25 Aha okej..

Linnda
0

Hejsan, jo visst går det bra att tävla i viltspår med sin blandras. Du kan ju även som många skrivet tävla i lydnad och Agility, rally-lydnad m.m. Utan det är ju just bruks du inte kan tävla i med en blandras. Men träna kan man ju alltid ändå!

Mischa
0

#25 alla renrasiga hundar får lov att delta på bruksgrenar, men som nämnt, bruksraserna har alltid förtur och vissa träningsgrupper släpper verkligen inte in ens alla bruksraser.

≧◔◡◔≦