Ta valpar eller ej???
Skulle vilja höra hur ni skulle ha gjort!
Vi har en blandrastik 50%labrador, 25%rottis och 25%flat, hon är vet.bes och höftröngtad och har ett stabilt och bra psyke. Så nu funderar vi på om vi ska ta en kull på henne eller inte!
Hur skulle ni göra? (vi har hittat en jättebra hane som är renrasig lab och är vet.bes och röngtad också!)
När är tiken för gammal att ta en kullpå om vi inte tar en nu tycker ni?
Vad ska man tänka på vid parning, dräktighet ocj valpning?
Vi har gått kurser osv och jag lusläser på nätet och i böcker, men kan inte fatta något vettit beslut, så därför tänkte jag kolla med era åsikter!!
Vad andra tycker är orelevant, men fundera på vad kan tiken och hanhunden tillföra som är utöver det vanliga? vad är erat mål? är hon även kollad för armbågarna? kan ni få bra hem till alla Valpar i dessa tider oavsett om dom blir 3 eller 10st?
Hur gammal en tik får vara är beroende på hennes kondition, men dom flesta tikar brukar pensioneras runt 6-7år och såklart bör ju åldern vara lite lägre om hon är förstföderska.
≧◔◡◔≦

För det första så bör även arbågarna röntgas och hunden bör även ögonlysas eftersom iallafall labben har vissa problem i armbågar och ögon (har ej koll på rottis & flat) innan ni ens börjar fundera på avel.
Sedan vad gäller åldern så beror det även på vilken kondition hunden är i, är hon i god kondition så kan man ta första kullen så sent som 5år men jag skulle inte rekomendera att ta första kullen senare än så då risken för komplikationer ökar ju äldre hon blir.
Sedan bör även hanen vara testad för alla eventuella rassjukdomar.
På SKK's hemsida finns det en kategori som heter Avel och uppfödning, där kan du klicka dig fram och hitta mycket bra information även om det är blandras du ska avla på, att ha Valpar är ju detsamma ändå.
I deras webshop finns även några böcker som kan vara bra att läsa innan man bestämmer sig för att ta Valpar.
Några frågor som kan vara bra att fundera på:
Vad är syftet med denna avel?
Har just din tik något speciellt som verkligen är värt att föra vidare i hundsläktet?
Om ni inte får alla Valpar sålda, har ni då tid, plats, möjlighet, ork och viljan att ta hand om valparna kanske långt upp i vuxen ålder? (Har man lite otur kan man plötsligt stå där med flera osålda valpar).
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vad vet ni om föräldradjurensbakgrund, vissa saker är ju nedärvt..
Hanen är ju renrasig, har han stamtavla? Har den familjen ngn kontakt med hans uppfödare och kullsyskon/syskon?
Din tik, har du kontakt med kullsyskonen/syskon, vad vet du om hennes bakgrund?
…det kan bli "svårsålt till bra och kärleksfulla hem", många vill ha en hundvalp men hundvalpen blir ju jobbig i vissa åldrar och då får många plötslig allergi, ändrade arbetsförhållanden osv, det vore väl tragiskt för era Valpar om de skulle behöva slussas runt på olika sidor. ( SJÄLVKLART finns det folk som ärligt blir sjuka, eller får ändrade arbetsförhållanden/familjesituationer, jag bara tycker man ser det lite väl ofta på unghundar).
..och och det kan hända något med tiken, typ akut kejsarsnitt, Valpar hon på natten kan det bli en kostsam historia även med försäkring, för djursjukhusen direktreglerar inte nattetid om man måste åka akut.
Jag är inte insatt i avel, men jag tror att man ska/borde ha en speciel försäkring när man har en dräktig tik. Sen är det ju bra om man säljer sina Valpar med doldafel försäkring.
Är ni beredda att ta tillbaka valp/ar om det skulle bli problem i deras nya hem?
NU låter jag extremt negativ och jag ber om ursäkt för det!
Dock tror jag att de ev. valparna blir supersöta, och jag tror personligen att det inte ska vara några problem att bli av med dem om man har ett rimligt pris, inte för billigt men kanske inte för dyrt heller.
Jag är personligen inte emot blandrashundar med bra historik, men jag är emot blandrasavel bara för de är söta och har ett fint utseende - jag har köpt min hund från ett högst tvivelaktigtställe nämligen…
Det är väldigt svårt att råda er, och du höra mycket negativt och lite positivt, men det är en lång process, en extremt kostsam och stressigt moment både för dig och din familj och tiken, det är inte bara gulligt, men jag tro säkert Ni är pålästa och inte bara tänker med hjärtat, för då hade ni redan haft valpar…! 
Lycka till med erat beslut, oavsett hur ni gör har man ändan bak!
//Toktass
Det är ett himla svårt beslut!
Både tiken och hanen är armbågsröngtade u.a och hanen är ögonlyst u.a men inte våran tik.
Våran tik har vi andvänt till apportering vid sjöfågeljakt med mycket gott reultat och sen tycker jag att hon har ett himla gott temperament som är värt att tillföra aveln, hon har aldrig visat dåligt humör mot människor eller andra djur och är väldigt lätt att arbeta med.
Hon är i väldigt bra kondis och är ute med mig när jag rider osv.
Vi bor på landet med egen gård och gott om utrymme och skulle inte ha några större problem med att ha kvar Valpar om dem inte blir sålda med än gång ( skulle vi ta Valpar är jag mkt noga med att dem hamnar till bra hem och säljer inte till vilket hem som helst, för då kan dem hellre stanna hos oss!)
Vi ska boka tid till en ögonlysning och sedan ta beslutet därifrån
Men sedan har jag en fråga till då om vi skulle ta Valpar, vad ska man ta för pris utan att va för dyr eller för billig?

#5 Jätte bra att ni röntgat och ögonlyst innan ni bestämme er *tummen upp* 
Priset på Valpar varierar extremt på marknaden, det finns de som tar 1000kr, och de som tar 10000kr/valp även om det är blandras.
Men normalt pris som kan locka seriösa människor och med lite tur sålla bort de mindre seriösa (inte alltid det är så) kan vara kanske mellan 4-7000kr/valp och då bör valpen vara veterinärbesiktad, id-märkt, vaccinerad och minst 8 veckor vid leverans
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Varför inte fråga vad vetrinären tycker?
Det är ju kanske inte så dumt att rådfråga vet. också, jag har inte tänkt på det!
Självklart kommer ju valparna att vara id-märkta, vet-bes, vaccinerade, avmaskade och reggade hos jordbruksverket om det nu blir så att vi parar henne.