Kastrering av hund
Är det nån som vet kostnader för kastrering av Tik o Hane? Jag vet att det är olika från vetrinär till vetrinär men kan ju vara bra o veta och era egna erfarenheter av kastrering. Vad kostar tex en hund på 8 kg tik/hane de går tydligen efter vikt så skriv ner könet på eran hund o kg sen priset :D
Min hanhund 30 kg 3500 =) Tikar är mkt dyrare=)

Min kompis kastrerade sin labbetik. Det kostade 6500 kr. Det var oxå på det dyraste stället här i närheten så kanske inte riktigt så dyrt blir det..
Min hanhund, 7kg, kostade 2600 att kastrera. Stockholm.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tik, Dalarna strax över 5.000:-

Jag har hört priser från 2000kr (hane) till över 10000kr (tik) så det bästa sättet att få reda på vad det kostar i närheten av där du bor är att ringa runt till de olika veterinärerna och fråga dem.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
då är det itne så himmla dyrt ändå. kul att ni svarar vart ni finns med :D

Jag glömde att skriva att mina siffror gäller Kristianstad
hur upplever ni era hundar efter kastrering jag tänker katter blir lätt feta,hanar urinsten därmed anpassar man visst foder. blir dom lite latare? Varför jag undrar är för att vi kanske ska ta en hane o han ska kastreras isf jag vill inte ha Valpar. När försvinner hormonerna tar det 1 år? förstår att det är olika från hund till hund dels ålder dels hur dom är.
#8: Dom går lättare upp i vikt. Latare säger många men dom blir nog så lata som man gör dom. Min pudel Oliver går på högvarv hela tiden, så det här inte märkts någon skillnad där :)
:) jo pudlar är ju pigga hundar iaf de mindre (mellan,dvärg) men de får inte som katter urinsten lättare? mat det kan man ju köpa foder med mindre fett o mäta det som man ska för hålla normalvikt gillar inte feta hundar :)
Min kille kosta 2000 kr i Örebro….och han blev verkligen matglad efter det, och har tyvärr lagt på sig lite för mycket….men lat vet jag inte om jag kan säga att han blev, men däremot slöare eftersom han inte orkar lika mycket p g a sina extra kilon…
Och nu snackar jag om en väldigt energisk kille….så även om han är slöare nu så är han nog som en normal lekfull kille….
Han har ju en polare som det är mycket spring i så nog har han fullt upp med lek allt….
Min veterinär säger man ska ej kastrera tikar om det ej är alldeles nödvändigt, för hon säger tikar kan få problem efter kastrering med inkontinens. Om det stämmer vet ej jag..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jo, det stämmer. Jag skulle kastrera en hanhund men inte en tik om det inte var nödvändigt pga sjukdom. Min tik kastrerades pga livmoderinflammation och hon mår jättebra, mycket finare päls och jämnare humör. Men det kan ju bero på att hon haft inflammationen på gång ett tag. Man måste bara dra ner på maten ca 30%. Men det finns en 10% risk för inkontinens, min förra hund hade det och det var inte roligt.
Däremot kan en hanhund som inte ska användas i avel må bättre av kastration - inte bli så fixerad vid tikar etc. De mår ofta inte bra av det heller.
tack för jätte fin info :)

Min brorsas hund, liten jack russelblandis kostade 1500:- att kastrera för 2 år sen här i Luleå.
Nu har jag ringt runt det var olika från 2900 på djursjukhus "paketpris" det var alla raser för det priset. till 1500-2000 hos en annan som vi vart hos.
En följdfråga för kastrering, vid vilken ålder bör man tidigast kastrera en hane? :)

#17 jag vet inte vad veterinärerna har för åldersgräns där (katter är iaf 6 månader) men om man vill ha så stor chans som möjligt att den inte ska hinna få igång hormonerna som gör att de blir tikintresserade så bör det väl ske strax innan könsmognaden.
_**/Mvh Anne
#18 Okej, tack så mycket! :)
#18 kissar kan man ta mycket tidigare redan innan de är 12v varför den vitsen vet jag inte men det går :) Hundar ja helst innan de är könsmogna säger vet runt 6 mån rek dom, men inte blir dom könsmogna redan 6 mån gg? . Hane allså.

#20 en del hanar blir könsmogna så tidigt (oftast små raser har jag för mig) men de flest blir det närmare året eller äldre
_**/Mvh Anne
21,där har du rätt anne…små hundar är snabbare i allt tror jag hahaha….själv skulle jag aldrig kastrera en hane om det inte vore för ett medicinskt syfte…jag arbetar järnet med dem när dom växer upp,och får då hanar jag kan ha lösa trots löptikar och annat,och ingen av dem mår dåligt av det
ja skulle aldrig kasterra min, om de inte vorre för att han stack hela tiden, å att de fanns många tikar i bostadsområdet.. och dåligt har han adlrig mått pga tikarna..
Nu ska de bli spännande när ajax blir könsmogen å se hur han blir..skulle han må dåligt,framför allt inte äter, får ja kastrera han med.. Men vill hälst inte det, med tanken på hur han e nu..=)
Anledningen till att jag undrar är för att det kan hända att i kullen jag väntar på finns det bara en tik, som uppfödaren då ska ha, och då blir jag tvungen att ta en hane. Och eftersom att jag har Idelma här hemma också, och vi kommer mest att umgås med tikar, så blir det lättare med kastrering.
Dessutom vill jag undvika revirkiss och ylande under löptider. Hade det tillräckligt med förra hunden.
Ok.. jag har haft tur..aldrig vart med om att en hanhund har ylat el kissat mkt innan alltså inne å de… de ända jag har vart med om är sura grininga tikar som verkligen har pms;)… Men de bästa e väl att kastrera han då om du har massa tikar i familjen..lättast då..=)

Vi kastererade en Rottis hane, det gick på 2800:-
Jag kollade upp priser på mina tikar. Den lilla (papillon-storlek) skulle kosta ca 4- 4500:- och de stora (Bourder Collie - Schäfer) skulle kosta 5500- 6 Tkr.
Detta i skåneland.
Ha det gott!
Assarina
#25 Förra kissade aldrig inne, men revirkissade ute extra mycket så fort det var någon som löpte i närheten. Även om blåsan var tom, så stod han och lyfte på benet. 
I första hand ska det ju bli en tik, så jag får hålla tummarna för det.

Bägge mina hanar är kastrerade. Ingen av dem ändrade sig nämnvärt. Enda skillnaden är att vi slipper 14 dagars matvägran när grannens tik löper. Dessutom vet jag att de är oskyldiga till ev oönskade Valpar
.
Min förra hane fick testikelcancer, så honom ångrar vi grymt att vi inte kastrerade. Hädanefter kommer jag alltid kastrera. Det har jag ju alltid gjort med katterna och hästarna, så varför inte hundarna. Men katterna tar jag även honorna.
Kostnaden här i Katrineholm är 2500:- oavsett ras på hanar. Tikar vet jag inte.
Vill bara poängtera här att långt ifrån alla hanar funkar en kastrering på vad det gäller andra löptikar……det ligger alldeles för djupt ner i generna för att dom flesta inte ska känna av det alls.
#28 jo så har jag med haft det kastrerade djur. men som #30 säger även kastrerade djur får lustar. Det har man själv sett hankatter som parar sig fast de är kastrerade valacker som hoppar på ston o hund det har jag inte sett någon alls
Intresserade kastrerade hanhundar har jag sett men de har inte gjort mer men juckar på fel ställen
kanske för de vart små hundar o stor tik. Kan en kastrerad hund utföra en parning fast det inte ger resultat till kull förståss :)?
31,själv har jag varit med om hanar som både ylar och slutar äta osvosv när det är löptik,man kan inte få bort allt som ligger så långt ner i generna.
sedan diskuterar jag som så att,kastrerar man en hund så blir ofta följden att den lägger mycket energi på mat eller jakt tex,och jag vet otaliga hundar som är kastrater som aldrig slutar jaga, detta gör det svårt att ha hunden lös tex.
så då väljer jag hellre att jobba med hunden okastrerad än att ha en hund som är överaktiv på något annat sätt.jag har alltså aldrig ägt en hund som juckat eller annat mot någon människa.
en annan aspekt som jag tycker är viktig är just mötet med andra hundar,dom vet oftast inte vad en kastrat är,och i och med det kan det uppstå onödiga problem vid hundmöten….en kastrat kan ju inte sända ut dofter som talar om saker och ting för den andra hunden.
#32 då borde jag ha super dunder tur med min, för han e sig lik fast de har gått lång tid efter kastreringen.. han e inte mer hungrigare, han har inte mner energi å absolut inga problem med hundmöten…
Men de e klart, han luktar konstigare, men de e verkligen inte nått negativt med kastreringen…
Å han e inte nån tjockis så som många andra hundar blir..=)
Japp hane sig lik, som han alltid har vart..=) Men de e ju hund till hund..
Bra att veta priserna på ett ungefär :)
För det blir nog en kastrering av min hane sen när han blir större för det är fruktansvärt många tikar runt häromkring, sen ska jag börja på hundgymnasium nästa år och då känns det skönt att ha han kastrerad :)
#33 samma här, min kasterade hanne är sig lik. Men jag behöver inte oroa mig för Valpar när tiken löper, skönt med andra ord. Sen att kastrater lätt bli feta, det får man ju hålla efter, anpassa foder och motion, är ju itne vårare än så..
I allafall kostade han ca 4000:- att kastrera i kalmar. (väger runt 30kg.)
Min hund är också sig själv precis lik även nu ett halvår efter kastreringen. Får se om det blir någon ändring längre fram, men tycker han är precis likadan än iaf.