Så hände det....
Som vi förutspått redan innan.
Igår var sambon och sonen ute med vovvarna,sonen hade Snodden och gick en liten bit i förväg…..sambon strax efter med Spike (bägge kopplade förstås).
En ny helt rabiat hund har flyttat in i en lite mindre kåk längs gatan,och den hunden har konstant gjort utfall så fort man passerat,och vi har sagt flera ggr att den hunden kommer att hoppa över sin inhängnade tomt,eftersom staketet är för lågt för en sådan stor hund.
Sonen passerar med Snodd som inget säger utan bara blänger på den utfallande hunden,Spike och husse kommer starx efter och den rabiata hunden kastar sig över staketet,och på Spike i 190 knyck(f** också min träning fick ett bakslag
),eftersom Spike har blivit anfallen förr av lösspringade hundar.
Hur som helst så dängde Spike ner hunden på loppet av 2 sek…..och matte kommer utspringande tar tag i sin hund och gapar och morrar i hundens ansikte,hunden sporrades bara att fortsätta med sin rädda osäkra attityd alltmedan Spike och husse började gå.
Efter tag kommer hon upp till oss,och frågar hur det gick med Spike(det var väl i och för sig bra),jag berättade att Spike klarade sig utan en skråma någonstans,det hade gått bra med den andra också…men jag sade också till henne att hon kommer aldrig få sin hund att sluta med det där på det sättet hon gjorde,hon blev skitsur och sade att hon minsann gått på bruks och lärt sig att så gör man.
Jamen sade jag…men har det blivit bättre då?…..nej inte än sade hon(vid det laget var jag irriterad),så jag sade ironiskt till henne att,du är en människa och inte en hund,du kan morra tills du blir grön i ansiktet,din hund vet att du är en människa ändå,se till att skaffa någon hundkunnig som kan hjälpa dig innnan det händer en riktig olycka….
Detta har ju förmodligen blivit ett bakslag för mig och Spike,han har blivit suverän trots det han blivit utsatt för tidigare….men men vi får ta sociala prommisar och jobba på,så ordnar det sig säkert till slut…

Oj, hoppas den rabiata hundens ägare tar sitt förnuft till fånga och både sätter högre staket och kanske går någon bättre kurs för hundar med den typen av problem (vilket sbk inte brukar ha så stor erfarenhet av).
Hoppas att det inte blev allt för många steg bakåt i träningen för Spike.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jadu men den inställningen hon hade så betvivlar jag att hon gör nått alls….
Vi fixar det säkert,bara så tråkigt nu när han har blivit så stabil trots att han mött andra hundar som gjort utfall emot honom….men jag ska ta itu med detta redan på eftis,vi ska in till stan och vara socialadå kan jag också pejla av hur pass mycket bakåt det gick för honom

#2 jo men lite vett måste hon ju haft eftersom hon ändå kom och kollade hur det gått med Spike
_**/Mvh Anne

Hemskt. tur att det ändå gick så väl som det gjorde! Hoppas den andra hundägare lärt sig en läxa!
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
3,enligt en vän till henne så var hon bara orolig att hon skulle bli ersättnings skyldig….men men vi får se hur det blir inget har blivit gjort ännu vid hennes staket men det har ju bara gått en dygn sedan det hände
4,tack ja det är tur att spike är så vältränad som han är vid 11 års ålder,hunden är lika stor som spike…..
Skitdrygt :/………hoppas allt gick bra trots allt o att träning inte fick för stort bakslag.
7,Tack….lite uppdatering nu då.
Vi var på stan och fönstershoppa,mötte ett par hundar och han reagerade inte,mycket för att dessa var väluppfostrade och gick fint hos sina hussar o mattar….så rundar vi ett hörn och det kommer en golden som gjorde utfall direkt vid åsynen av Spike…jag tvärvände på en tioöring och fortsatte gå fot åt rakt motsatta hållet….lite störd blev han fladdrade och morrade till,men fortsatte gå fot vid mina upplyftande beröm.
Så vad vet jag nu då….jo att jag måste träna hundmöten mera för att få honom till den han var innan detta hände.
Vi avslutade med att stanna vid en okänd skog och hade lite kurragömma lek innan vi åkte hem, nu sover han gott den gamle mannen
Visst är det tråkigt att sådant händer…..och tur att det inte blev värre ändå….så förhoppningsvis så tog ägaren lärdom av detta, för hur det än var så verkar det som hon ändå ville väl och kom för att höra hur det hade gått, och detta tycker jag är ett plus i kanten ändå…..för det finns de som ignorerar helt att bry sig om andra….
9,Tack,men som jag skrev ovan….enda anledningen till att hon frågade var att hon belv rädd att få betala dyra kostnader annars…sin egen hund fortsätter hon ju att trycka ner hur som helst
,och inte ens idag har hon fixat varken grind eller staket,så vi har börjat gå en annan väg nu litar inte en sekund på att hon har koll på sin jycke
Uppdatering igen……nu har hunden lyckats smita ut genom grinden som dom inte fixade trots det som hände med Spike,så nu har hunden anfallit ytterligare en liten jackevalp på gatan…..ägaren är anmäld nu.
flickan som äger den lilla jacken blev ju jätte rädd och kom till mig efteråt och pratade,hon är 15 år….hennes pappa var inte hemma så jag hjälpte henne att ringa kommunen….så nu får vi se,denna gången brydde sig inte ägaren om att fråga hur det gick heller….

#11 det jag vill säga om ägaren med den smitande hunden kommer jag inte att skriva här för jag vill inte bryta mot mina egna Skrivregler! Men jätte bra att hon är anmäld nu, hoppas det vidtas åtgärder innan hunden smitit och bitit någon mer
_**/Mvh Anne
Alltid lika tråkit och höra om folk som inte tar sitt ansvar.
Man blir så förbannad varje gång man råkar ut för de eller hör om de.
12,det du vill säga är redan framfört av mig,det var länge sedan jag blev så förbannad som jag blev morrrr!!!!……hon vet även att jag håller ett mycket vakande öga över henne och hunden vidare,det är så synd om hunden
Detta är ju f…….gt….ursäkat ordvalet….en gång är en gång för mycket och då skulle det ha åtgärdats….trodde ju på vett o fason när hon dök upp o hörde sig för hur det hade gått för din hund spikes…..men där ser man….
Har oxå en granne som hade en osäker hund, men hon hade aldrig honom lös på tomten eller så, men däremot så kunde han slita sig när han såg andra hundar, på deras promenad…och tyvärr så orka hon inte hålla honom, så han bet några hundar här på området och även min ena kille….
Hon t o m hade munkorg på honom när dom var ute, och gick på kurs för att lära honom lydnad…..men så slet han sig en gång igen och även lyckades få av sig munkorgen, och högg åter igen en grannhund….
Ägaren beslöt att ta bort honom, och det var med sorg i hjärtat hon gjorde det…..för hunden var ju hennes bäbis, och hon själv är en helt underbar ägare…
Idag har hon en liten söt blandis tjej på 3 månader…pappa är cairnterrier och mamma är Lhasa apso…så nu behöver man inte vara orolig av att möta henne med sin nya lilla vän….