Syn på blandras
Vill bara informera er på denna sida om omröstningen/undersökningen på sidan Hundar i fokus.
Som ni tyvärr ser så är otroligt emot våra älsakde blandraser.
Säg din åsikt: http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=d4efada1-886e-41ea-b1b8-d3b0b64cb313&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Tyvärr kan inte alla läsa där inne pga de fått besöksförbud, men tror att de ändå vet ungefär hur svaren brukar se ut, och ja jag tycker det är bedrövligt med denna rasism mot våra hundar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
högst representerad var ju
"Har inget emot blandraser men gillar inte blandrasavel "
det fanns ingen som hade röstat på dina alternativ som var helt emot blandraser…..(?)
≧◔◡◔≦
jag blev inte ett dugg förvånad eftersom röstningen var på just den sidan….konstigt att inte även dessa fanatiker inte fattar att ALLA raser är blandraser…vill dom inte ha en blandis ska dom skaffa en varg

#2 Jo men är man emot blandrasavel så är man emot blandraser så är det bara. Annars säger man ju emot sig själv?
#3 Ja men dom ser inte utifrån andras perspektiv. Men som sagt kanske tur man är olika ibland ;)
Jag älskar iaf mina blandrashundar och ska ha en kull utan de minsta ånger!
4,nej det gör dom inte…men jag ser inte det som ett perspektiv heller,utan det är ju fakta,och kan man nått om hundar och dess ursprung så ska man inte säga så…min åsikt!,en annan grej jag direkt tänker på också,hur många hundraser är det egentligen som inte fått godkänt som sk"renras" förrän efter flera år?,det tycker jag är tankeväckande att en ras helt plötsligt kan bli det fast den inte varit det från början
Har varit inne och läst alla kommentarer precis. Det är skrämmande vilken syn dom har på blandisar. Dom har inget emot blandisar men blandrasavel. Det kan väl för gisse namn inte bli några blandrashundar om man inte parar blandraser eller?
Och vliken ton dom använder mot varandra, USCH.
Håller med Spike alla hundar är blandraser från början. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#4 Jag tror inte folk ser det så som du ser det, jag tycker stor del av blandrasaveln sköts förkastligt såväl som en del av rasaveln, även om det finns undantag.
Jag tycker inte om avel på engelsk bulldogg, men jag tycker att engelska bulldoggar är underbara som individer (är det en acceptabel jämförelse?)
#3 om alla hundar är blandraser borde ju inte begreppen blandras/raser användas överhuvudtaget? vad som är bland/renras är ju däremot en tolkningsfråga beroende på organisation.
≧◔◡◔≦

ja vi får alla ha våra åsikter. men jag älskar mina blandisar och kan med gott samvete ta kullar på dom då jag har ett syfte och vet att dom är friska. Jag är någon som bryr mig otroligt mycket om mina djur och hittar jag inte tillräckligt bra hem där jag får följa valpen så får dom stanna hos mig. Så jag kan iaf sova gott om natten. Sen är jag emot all oseriös avel och det gäller även blandras samt renras! jag tycker inte det är så seriöst att avla sönder raser så de får sjukdommar som höftproblem och andningssvårigheter mm.
Varför inte avla renrasigt och försöka förbättra rasen?
Har man inte råd att köpa en renras har man då råd med vet vård?
Har min hund försäkrad med har endå fått betala ca 30.000kr i vetvård och rehab.
7,precis min mening,jag tycker dom kan kasta bort dom begreppen,för det finns ju inga "renraser",min åsikt och min önskan;-)
9,Som sagt det finns inga "renraser",och vad har försäkringen med det att göra?,oavsett om du köpt en sk"renras" eller blandis,så kostar vetrenärvården lika mycket….det finns lika många seriösa som oseriösa både blandis och sk"renrasiga"uppfödare idag… Jag kan ta bara ett ex på collie,nu är det populärt att dom ska se ut som små ulliga grisar i stället för de vackra utseende dom alltid haft,eller så ska dom vara smala taniga utan päls(sk brukscollies)och det klassas som något mera seriöst,helt sjukt anser jag.
#9 Är det folk med dålig ekonomi som köper blandrashundar eller vad menar du?

Tror inte det har nåt med dålig ekonomi att göra att man köper en blandras, eftersom en blandras oftast kostar nästan lika mycket som en renrasig. Jag tror att folk köper blandraser för att dom vill ha en hund som inte ser ut som alla andra.
Vår långhåriga dvärgtax, renrasig och med stamtavla kostade för tre år sen lika mycket som min brorsas blandras som han köpte samtidigt. Båda hundarna kostade 7000:-
Jag tycker att det är tråkigt att medlemmarna på Hundar utmålas som rasister.
Det var klart och tydligt alternativet "Jag har ingenting emot blandraser, men gillar inte blandrasavel" som var överrepresenterat. Inte en enda person har valt alternativet "Jag är helt emot blandraser".
Så det är helt fel av TS att påstå att vi är "otroligt emot blandraser"!
Det var TS som startade denna tråd inne på Hundar och jag förstår inte varför man startar en sådan tråd om man inte är intresserad av vad de andra har för åsikter och dessutom blir upprörd när andra tycker tvärtemot vad man själv gör. Att ha olika åsikter och diskutera dessa är en av meningarna med ett forum.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
# 14
Förklara, för jag förstår uppriktigt sagt inte hur man kan vara mot blandrasavel och samtidigt vara "för" blandrashundar.
#15 Väldigt enkelt - man har ingenting emot hundarna utan aveln.
Jag antar att du är emot oseriös avel som vid till exempel valpfabriker eller annan uppfödning där det bara handlar om att tjäna pengar och hundarna far illa? Men att du för det inte har något emot hundarna som är inblandade i den aveln.
# 16 OK. Men vad anser man då om blandrasägarna som sponsrar denna helt igenom oseriösa blandrasaveln genom att köpa dessa hundar?
#17 Jag kan bara tala för mig själv. Jag anser inte att all blandrasavel är helt igenom oseriös för det första. Och vad det gäller ägare till blandraser, så anser jag ingenting. Likaså anser jag ingenting om ägare till renrasiga hundar. Om jag ska anse något om en hundägare så handlar det om ägaren och inte vad den håller i kopplet.
Jag är väl en som inte skulle heller avla fram blandis det överlämnar jag till andra men inte säger jag BUUUUU för det så länge man sköter allt rätt. Finns ju många rötägg även på renrasuppfödare. Kan väl säga jag skulle inte heller avlafram renras inte idagensläge iaf kanske om så där 20 år :D

Jag låser nu denna tråd på TS begäran
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!