Varför detta agg emot blandisar?
Jag tycker att man möts av fördomar och att folk nästan ser ner på en bara för att man har "en sån där blandras". Varför är det så?
Varför är blandisen mindre värd i vissas ögon än en renrasig?
Förstår det verkligen inte och blir så ledsen i ögat av att min älskade Alice (schäfer/rottis) ses som en lägre stående varelse…
Vad säger ni?
Pälsbollarna i Höganäs

Jag skulle nog våga mig på att påstå att fördommarna mot våra älskade blandraser är en form av rasism som kan ha många olika orsaker, bla så är det många som verkar tro att SKK är nära på Gud i hundvärlden och där är ju inte våra blandisar speciellt välkomna, sedan så har vi ju detta med media som sällan skriver om familjens golden som gör utfall och bet barnet, men gudnåde den pitbullliknande blandras som gör minsta fel den får hela mittuppslaget i både aftonbladet och expressen + framsidan + löpsedlarna!
Och sedan så har vi ju då även detta med oseriösa uppfödare, de finns både bland de som föderupp renrasiga och blandraser, men av någon anledning så tror folk att det är sååå mycket bättre kontroller på de som föderupp renrasiga 
Dags för folk att vakna och öppna ögonen och se hur verkligheten serut!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag har också upplevt detta måånga gånger och så kommer det kanske i viss mån alltid fortsätta. Men som tur är idag så blir blandraser allt mer accepterade och populära. Mycket kanske pga att kändisar idag köper blandraser. Har inte heller förstått varför en blandras skulle vara mindre värd än en renrasig? Sen finns det ju enligt mig ingen "renrasig". Jag tycker att de blandraser jag haft igenom åren varit mycket friskare och levt längre om man jämnför med de renrasiga. Mycket pga att renrasiga djur avlas sönder så de får defekter och sjukdommar.
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
Helt enig med er…upplevde detta för någon dag sedan,Snodden långhårig collie och Spike mötte en hund som gjorde utfall emot dem bägge,och bägge svarde emot samtidigt…men det var Spike blandis dom blev rädda för inte Snodden,som jag vet har ett hetare temprament än Spike om det behövs…så sjukt….jag sade det åt dom också, och dom stod som frågetecken bägge 2….men han är ju en COLLIE!?…javisst sade jag som vallar och vaktar flocken ja…

Jag har varken något emot renrasig eller blandisar. Har både renrasiga katter och blandrashundar. Det jag dock har emot renrasiga i helhet är att dom blir sönderavlade ofta pga att folk vill få fram "showdjur", de med den största inavel och defekt vinner ofta. med defekt menar jag tex schäferns sluttande bakdel eller franskbulldogs intryckta nos. Detta tycker jag är hemskt när utseendet går före hälsan. Jag påstår inte att alla uppfödare inom renrasiga är så utan att det finns sådana som förstör hela rasen. Jag själv ville inte köpa en "renrasig" schäfer pga deras stora problem med sina höfter. Pga detta köpte jag en bruksschäfer av gammal typ (rakryggad) som också är långhårig. Jag gilliar inte att stötta avel på sjuka djur och raser. Är en renras i regel frisk så är det inga problem.
problemet är ju ofta att dom som skriver rasstandarderna har fel syn.
Anledningen att blandraser i regel är friskar beror ju på att man parat in nytt blod och detta skapar ofta att de inte får nerärvda sjukdommar.
Jag tycker att vi måste sträva efter friskare djur och en ny rasstandard på många utsatta raser.
Någon dom såg programmet om avel på renraser som gått överstyr? Där visades vad som kan hända, mycket intressant program.
Sen har det ju snackats om att det ska ändra på rasstandarden på några utsatta raser men vet inte om de kommit någon vart med detta?
Jag är en sån som inte skulle köpa en hund som har 4 raser i sig. men 2 max 3 är ok :) varför det är så är att jag inte ägt någon häst utan papper, hund jag vill ha något o snok i lixom. Nu har jag en hund utan papper men vet bakrund eftersom hon är blandras får dom inte papper fast som uppfödare kan man ta kopia av fader o moderns papper. Nu ser jag inte ner på de som har en massa olika raser i sin kära vän utan de är i mina ögon en vän pricis som en renrasig. Kanske jag vill ha något o sätta fingret på aha denna är som fadern mentalt BCr arbeta där efter`? Men iaf jag är ingen rasist för blandisar inte mot nån hundras alls, vissa vill man inte ha pga de inte passar mig. Fast så sa jag ju om terrier med hehe nu har man en sjävl :)
Ja, det är tråkigt att blandraser nervärderas, fast jag tycker faktiskt att det var mer förr än nu.
Alla hundar är ju från början blandraser och fick hundar para sig med vem som helst, skulle dom inte gå efter samma ras.
Troligtvis skulle dom välja ut den individ som passade in i flocken och med tiden skulle det bli att "starkaste individerna överlever".
Renrasiga blir ju som bekant ofta sönderavlade med tiden.

Jag har tre blandisar och jag måste säga att jag aldrig mött detta nedsättande som ni skriver om! Tvärtom är folk nyfikna på vad det är för blandningar. Nu har jag förvisso två små sötnosar och en som möjligen kan påminna om en "kamphund", men jag tror det oftare isåfall handlar om hur hundarna beter sig, mina är glada och snälla och det syns nog på dem…tidigare har jag haft rottisar och schäfer och möttes då med fördomar och rädslor ibland, trots att de förvisso var lugna och väluppfostrade.
Jag håller inte med, jag tycker det är jättekul med blandraser, men visst finns det bandnigar som kanske inte är så genomtänkta, rent rasmässigt. Jag tycker nästan att det verkar som att blandraser har blivit mer poppis än renrasiga hundar på senare år. Jag tror folk vill ha en hund som inte ser ut som alla andra. Priserna på blandraser är ju i dag nästan lika högt som på renrasiga hundar, lite olika beroende på vad det är för raser, men i alla fall små blandraser har ju ett högt pris.
Jag tror att det är mest dom som föder upp renrasiga hundar, åker på utställning och så, som har åsikter om blandraser. och kanske även ser det som en konkurrens mot deras uppfödning att så många hellre köper en blandras än en renrasig.
Dom flesta blandrasparningar är ju även planerade och inte några "tjuvparningar". Däremot tycker jag väl att man ska tänka lite på hur man parar, ex att inte para en hund med hängöron med en som har uppåtöron, för då kanske valparna får öron som varken står eller hänger utan är nåt mittemellan. Inte heller är det väl så klokt att para en tax och en schäfer. Såg en sån blandning för ett par år sen (naturligtvis var det mamman som var schäfern) och den var ju kraftig och ganska lång, så man kan ju tänka på att det kan bli problem med ryggen.
Jag har inte upplevt detta irl ännu med vår tidigare blandras men däremot så råkade jag skriva på ett forum för husdjur om min kommande blandrasvalp. Jag fick så ont i magen till slut av alla (el det var eg några få bara som skrev men skrev desto mer) som jag ser det, rena påhopp. Blev jättelessen.

Jag har mött fördomar mot blandraser och speciellt de som innehåller sk "kamphundsraser" både i verkliga livet och på nätet. Tycker det är synd att folk går efter vad som står i tidningarna istället för att själva ta reda på alla fakta om den ras de väljer att dömma ut.
_**/Mvh Anne

Jag har tyvärr ofta mött dessa fördomar.. senast igår faktiskt. Och då utan att ens ha Alice med mig.. Det räckte med att jag sa vilka raser Alice var blandning av för att vissa skulle fnysa och muttra nåt nervärderande…
Tyvärr är Alice ingen frisk blandis. Hon har dubbelsidig höftledsdysplasi och är rätt dålig vissa dagar (ganska många dagar) trots att hon bara är 4 år.. Detta hade kunnat hända även om hon var renrasig, men självklart är det ENBART pga att hon är blandis enligt vissa då.. "Ja, så går det när man skaffar en blandras" fick jag kastat i ansiktet.
Var så irriterad igår så jag fick bita mig i tungan för att inte bita huvudet av personerna i fråga!
Det där med "kamphundar" är rätt kul faktiskt.. Var med om en rolig händelse idag. En jobbarkompis har skaffat en Amstaff (renrasig) och han har med honom på jobb. En kund kom och tyckte att "det var bland den sötaste valp jag nånsin har sett!" Varpå hon frågade vilken ras det var.
-Amstaff svarade min jobbarkompis, och kvinnan ryggade tillbaka och gick!
Snacka om fördomar!! Ice är 11 veckor.. Livsfarlig!! *grrrr* ;-)
Pälsbollarna i Höganäs

#12 haha jag fick en liknande reaktion på Velvet då hon var ca 9 ½ vecka, vad ska de göra då de är så små? Pussa ihjäl folk eller?
Brukar säga att min hund är bara farlig för allergiker.
_**/Mvh Anne

Ha ha ha, den kommentaren lånar jag av dig!
"Ja, min hund är jättefarlig!! Om du är allergiker!" :-D
Pälsbollarna i Höganäs

#14 Låna den hur mycket du vill 
_**/Mvh Anne

Förstår inte varför media ska blåssa upp det där med "kamphundar"….? VAD är en kamphund egentligen?
I mina ögon är det en hund som kampar… Sen om det är en tax, cocker eller en staffe spelar ingen roll.. Kampar hunden är det en kamphund..
Hur många är det som vet vad tex Amstaff användes till från början?
Pälsbollarna i Höganäs

#16 för mig är kamphund en hund som tränas och används till kamp och då som du säger oavsett ras.
Minns jag helt fel om jag fått för mig att amstaffen från början användes som gårds/familjehundar som passade barnen ute på gården?
_**/Mvh Anne

Staffen är en vallhund från början. Precis som Schäfern.. =)
Pälsbollarna i Höganäs

Man ska också tänka noga på vad man blandar för raser! Kan gå väldigt fel om man har otur. Vi köpte en schäfer/labrador när jag var liten som faktiskt hundskolan avlade fram men detta blev tyvärr inte så bra kombination då han blev alldeless för ilsken och hade för mycket vilja. Sen finns det säkert många av denna blandning som är bra. Vi i min familj är också mycket hundkunniga då vi haft hundar hela livet. Vi är inte männsikor som låter hunden göra vad dom vill utan har tydliga regler.
Sen kan man ju också ha otur med vilken hunras man än köper. Tror det finns hundar som kan bli knäppa hur bra familjer dom än hamnar hos precis som människor.
Det viktigast är kanske inte egentligen är vilka raser man blandar utan hur föräldrarnas temprament är?
19,jag håller inte riktigt med dig där,allt hänger inte på föräldradjuren utan det hänger till största delen på ägaren hur hunden blir,kan man inte ta hand om en hund med mycket vilja,så ska man heller inte skaffa sig en sådan…alla hundar oavsett ras/raser blir egna individer,och dom blir vad man gör dem till….
#17 vad menar du?
amstaffen är framtagen som sällskaps/utställningshund för att skippa det gamla rasnamnet.
Historiken delar dom med american pitbullterrier, på den tiden fanns inga "amstaffar".
≧◔◡◔≦

Okej.. Då har jag fått fel info ifrån en uppfödare.. Enligt den uppfödaren, erkänd både i Sverige och i många andra länder, så användes Staffen för att hålla boskap.
Pälsbollarna i Höganäs

#20 Jo men absolut är det ägaren som skapar hunden till största del men du kan ju inte säga att en hund inte har en personlighet. Vissa är mer envis och viljestarka än andra osv. Det finns dom som är otroligt kunniga som inte kan få till en hund som det blir fel på en då. Finns ju vissa människor som har en bra och vettigt familj men ändå blir våldtektsman eller misshandlare osv. Detta tror jag också spelar in! Om jag skulle köpa en hund där föräldradjuren visar tendenser till ostabilt beteende så kan de många gångar ärvas ner till avkommor.
Sen måste man naturligtvis vara en god ägare till hunden så man kan ge dom den diciplin, motion och kärlek de behöver.
Jag har pratat med många hundkunniga som har varit inblandad i att träna både tjänstehundar och problemhundar. Dom säger också att en hund har en personlighet som kan göra dom mer eller mindre labil. Vissa blir ju "galningar" och andra inte hur kunnigt folk de ändå har omkring sig. Men om i sin tur denna hund hamnar i fel händer så är det naturligtvis ägaren som gör dessa problem värre.
Jag trodde det var självklart att du förstod att jag visste att vi till största procent skapar hundens personlighet men säger att det även kan finnas ärfliga faktorer som man bör tänka på
#22 dessa hundar har brukats lite till allt möjligt då det var mest ekonomiskt att ha en hund för det mesta.
Men som sagt, på den tiden fanns inga american staffordshire terrier utan då var det american pitbull terrier, amstaffen är ju en förgrening framtagen som sagt för utställningssyfte.
≧◔◡◔≦

Okej, men då vet jag ju hur det ligger till nu då! Tack för infon! :-)
Huvudsaken är ju i alla fall att folk fattar att dessa hundar inte är mördarmaskiner, utan har haft ett helt annat syfte innan den idiotiska människa kom på "tjusningen" med att se två hundar bita ihjäl varandra!
Jag har btw fått höra att blandningen som Alice är också ses som "kamphund" av vissa… Ehh… Var kommer det ifrån?
Pälsbollarna i Höganäs

#25 vilken blandning är Alice?
_**/Mvh Anne

Schäfer/rottis. Världens snällaste! :-)
Pälsbollarna i Höganäs
#25 blodsporter har funnits i människans intresse sedan urminnes tider i olika former.
Säga vad man vill om det i sig, men dess kriterier har skapat både vackra och trevliga djur i alla former.
≧◔◡◔≦

#27 aha, ja en del okunniga typer har väl fått för sig att rottisar är kamphundar bara för att de kanske har lite liknande kroppsbyggnad.
Här finns en artikel om Pitbullterrier för den som är intresserad
_**/Mvh Anne

Jag har inget emot blandraser. Dom är absolut inte mindre värda.
Min är ju en blandis, och en helt underbar individ!
Men är emot blandrasavel och oseriös avel på renrasiga.
#30 Men nu talar du emot dig själv, du har inget emot blandraser men är emot blandrasavel. Men utan blandrasavel kan det ju inte bli några blandraser. Förstår inte riktigt.
31,det kan ju vara så att man är emot ALL oseriös avel för hur det än är så är ju alla raser blandraser

Näe, det gjorde jag ju verkligen inte!
Bara för att jag tycker illa om blandrasavel behöver jag ju inte ha något emot dom som individer.
Tycker det är viktigt med planerad avel som har ett syfte. Att man försöker få hundarna så bra som möjligt i både hälsa och menatlitet.
Tex är det ju tyvärr inte så enkelt med avel att två friska hundar får just friska Valpar. Utan det kan ju komma skit från längre bak i leden eller visa sej senare i valparnas valpar…
Och sånt blir ju svårt att kolla upp när man inte har någon stam.
Sen att man inte kan garantera vilka egenskaper hunden kommer att ärva osv.
Finns massor…
Men skitsamma!. Jag blev inte medlem på den här sidan för att bråka med blandisuppfödare, utan för att jag hoppas på att det är ett trevligt forum :)
Dom får köra på med deras, men jag kommer aldrig göra detsamma!

#33 det jag tror #31 menade med att du sa emot dig själv var att du skrev att du har blandras men är emot blandrasavel. Köper man blandras så gynnar man ju den som avlat fram den valpen och där med även blandrasaveln (är en helt annan sak om man köpt en äldre hund vid omplacering)
_**/Mvh Anne

#34 Så kan det ju vara menat! :)
Hursom så har jag gjort just det misstaget att gynna blandrasaveln genom att köpa valp. Från en tjuvparning(sas det iaf).
Hade ingen koll på avel öht när jag köpte min hund.
Men köpa blandrasvalp är inget jag kommer göra igen!

#35 Ja man lär sig ju nya saker varje dag och bildar sina åsikter utifrån det och alla ha lika stor rätt till sina åsikter 
_**/Mvh Anne
Ibland är det nog ett snobberi och ibland okunskap. Jag brukar ibland på skoj säga till sådana människor att en person som jag hörde om har gjort en ny ras genom att använda en blandning av labrador och Newfoundland för att para med vatten spaniel och senare med setter och till och med blodhund.
När då dessa människor uttrycker hur hemskt detta är så informerar jag dom om att personen hette Lord Tweedmouth, levde på 1800-talet och rasen som han skapade heter idag Golden Retriver.
Det brukar räcka. Naturligtvis finns det blandningar som inte fungerar men det finns också många som fungerar väldigt bra. Men det är klart dessa människor har satt något sorts datum där alla raser som bör finnas finns och efter det datumet så får det inte avlas fram några nya.

:-D :-D
Pälsbollarna i Höganäs
Men blandraser är ju oftast friskare än renrasiga hundar, eftersom renrasig hundar ofta är så sönderavlade.
39,finns ingen korrekt statistik på att blandis skulle vara friskare än renras…..å andra sidan är alla hundar blandisar

#39/40 Det finns lite studier på det där med om blandras är friskare eller inte. De har iallafall kommit fram till att för att de ska bli friskare så ska man inte korsa raser som bär på liknande sjukdomar (tex golden & labrador) eftersom båda raserna då bär på samma defekter, men om man blandras 2 raser som inte har liknande rassjukdomar så kan avkomman i 1 generationen bli friskare, men parar man då avkomman med en hund som bär på någon av defekterna som någon av de 2 första så är oddsen ännu en gång sämre för att få en helt frisk hund.
Förlåt för OT, startar en egen tråd i ämnet
_**/Mvh Anne
#19 håller med dig faktiskt, visst beror det mycket på ägaren också men säkert mycket på generna också. Så tror jag det blev med min vovve iaf. Uppfödaren hade mamman och morfarn och dom var väldigt morriga, egen vilja, gjorde som dom ville osv. Men min hund skulle inte bli så, för han var ju en egen individ och jag skulle uppfostra honom annorlunda, ha regler och träna massor… Men nu så är han precis som dom hur mycket jag än tränar
Så om blandningen ska bli lyckad så tror jag det spelar en stor roll hur föräldrarna är.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

#37 Hmmm….
Han hade ju ett mål med sin avel, och förde ju tom stambok osv på sin avel.
Hur många blandras uppfödare tror du har ett långsiktigt mål med sin avel?
Jag och min man hade en blandras tik…Rottis/labrador.
Min man tog hand om henne när hon var 3 år någonting…så han hade henne när vi träffades. Får nästan tårar i ögonen när jag tänker på henne. En sån go hund…skulle göra rätt mycket för att få klappa om henne igen. Vi blev så tighta. Hon blev 13 år.
Håller helt med er….det kan bli väldigt hårda toner i mellanåt…kan säga att jag får en klump i magen då. Det innebär att dom inte tycker Bella skulle levt? Hon var ett tillskott till denna värld ingen kan säga något annat.

Häromkring är blandisar snart vanligare än renrasiga. Jag har en helt underbar vovve. Pappan är Wachtel, mamman var labbe, riesen och ridgeback. Han är alltså 4 raser. Ingen kombination jag själv skulle valt att göra men är ändå glad att någon gjorde den.
Han är i dagsläget 3år och ingen vet om han kommer att utveckla några sjukdomar. Men det återstår att se.
Jag tycker blandisavel i första led på kontrollerade och friska föräldrar är klart sunt. Men vet folk som blandavlar på sina defekta renraser som inte får gå i renrasavel. Allt för att tjäna några kronor.
Däremot har jag flera dåliga erfarenheter av korsning mellan blandis och blandis. Oavsett om det är samma sorts blandningar.
Ett bra exempel fanns ju ovan med schäfer/labbe. Det var ofta en jättebra kombination så länge den ena var schäfer och den andre labbe. Men när dessa schabradorer korsades fick man ofta en aggressiv individ.
Jag gillar inte blandras avel.
Men har har dom väll fötts så har olyckan redan skett.
Men avlar man på "godkända" avelsdjur så kan det va ok.
Ett exempel skall man blandra labbe och boxer så skall båda föräldrarna va godkända för vad rasen kräver.
Tycker inte att blandraser är mindre värda.
Själv så vill jag veta var mina hundar kommerifrån.
Så jag vet att där inte e sjukdommar och annat bakåt i släkten
#43 Det finns en hel del blandrasuppfödare som har ett sådant mål. Jag råkade vid ett tillfälle ta upp den blandningen jag har som kallas labradoodle. Den har nu avlats i över 20 år för att få fram en bra ledhund för synskadade med allergiproblem. Om du hade sett vilken reaktion det blev så skulle du förstå.
Det var allt från varför duger det inte med en pudel till att det behövs inte mer raser för att det finns tillräckligt. Jag var väldigt förvånad över denna reaktion och började undra varför. Här har man lyckats med en väldigt bra kombination som ger en härlig, lättränad hund som inte fäller och är allergivänlig. Dom som började med den aveln använde hundar med bra stamtavla (faktiskt en pudel från Sverige) och såg till att det bara var bra hundar som användes till avel.
Så efter 20 år så har vi nu en blandras som fungerar utmärkt som det den avlades för men eftersom det inte var 100 år sedan den avlades fram så tycker inte snobbarna i kennelklubbarna att det är en riktig hund.
Tycker du att det är riktigt?

Vissa personer är lite skumma.
Möttes en gång av en dam som frågade glatt "det där är väl en Griffon..?" och när jag svarade att hon var en liten blandras, så slutade hon genast att hälsa på min valp o sa "jaha." och gick…. tänkte inte så mkt mer på det, men tyckte ändå det var lite skumt betende.
Blandisar är underbara, och så specialle.
Resistance is futile.
Jag är emot all oseriös avel som inte har djurens bästa i åtanke och jag tycker inte man ska stödja den aveln genom att köpa Valpar, det gäller både renras- och blandrasavel! Däremot har jag inget emot djuren i sig men ibland har människor tydligen svårt att skilja på avel och individ eller känner ett behov av att välja sida.
Ja, det finns renraser där aveln går åt helt fel håll. Det finns massor av diskussioner om de problemen också. Det betyder inte att blandraser alltid är friskare, det finns ingen statistik som pekar på det.
Ja, det finns oseriösa blandrasuppfödare. Men det betyder inte att alla uppfödare automatiskt blir dåliga bara för att de blandat två raser. Många blandrasuppfödare har också mål med sin avel och testar sina hundar för rasbudna sjukdomar.
Ja, det finns människor som inte tycker om blandrasavel. Nej, det betyder inte att dessa människor är rasister eller ser ner på blandraser. Det finns människor som avlar på blandraser utan att hata renrasiga hundar också.
Ja, det finns människor med idiotiska åsikter som äger renrasiga hundar.
Ja, det finns idiotiska människor med idiotiska åsikter som äger blandras hundar.
Men det går inte att döma människor utifrån vilken hund de har i koppletoch koppla ihop det med en åsikt.
Själv har jag i vilket fall haft min blandras i 2 månader och faktiskt inte haft några problem, tvärtom är många nyfikna och undrar vilka raser hon är en blandning mellan med mera. =)

#47 Nej, självklart tycker jag det är fel.
Du gav ju ett riktigt bra exempel på blandrasavel som är helt underbar! :)
Där hade dom ju en långsiktig tanke med sin avel. Och dessutom till ett bra syfte, då det var en ny "ras" som verkligen kunde behövas.
Då är det en helt annan sak.
Har inget emot seriös labradoodle avel! :)
Har en liten blandishane på snart ett år med 6 rasaer i sig, och han är helt underbar i sitt temperament.
Har heller inte stött på någon som har haft några synpunkter på att det är en blandras utan tvärtom.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.