Utrymmen för valpen..
Jag tänkte vi kunde berätta hur vi har det med våra Valpar och deras utrymmen när dom kommer hem från uppfödaren…
Jag diskuterar som så att,valpen är min familjemedlem och därför avdelar jag inga utrymmen speciellt för valpen,utan valpen får redan från början vara överallt.
En del tycker man ska ha en bur eller annat att lägga valpen i om natten….min erfarenhet säger att alla Valpar hittar alltid sitt eget trygga ställe att sova på,och där är det viktigt att den får vara ifred…jag har heller aldrig avskärmat rummen på något sätt,utan fått mina Valpar att lära sig ta det lugnt om så krävs.
Mina valpar/hundar har aldrig på något sätt behövt känna att dem inte får vara med….oavsett om dom sover eller är vakna dom är mina familje medlemmar…
Hur gör ni?….en seriös diskussion angående detta tack
Det har varit samma hos oss. De har fått vara överallt från början. Visst blir det hår o grus men det tar vi…
Hunden är en familjemedlem o då är det självklart för oss att den får vara med där vi är/sitter/ligger.
Helt klart att mina hundar får vara där jag är, och dom sover i min säng, bara vräker ut sig….hi, hi,…..
men det är ju så gott…..det enda jag inte gör , det är att jag sitter inte i buren i bilen med dom, där går gränsen….
Jag har 2 ställen jag säger till barnen sover hon där låt henne vara (ej valp=) ) men hon får vara överallt. Jag tor det är viktigt att man låter sitt lilla djur vara med överallt o lära sig lite med. Jag tassa inte på tå när barnen sov o lär väl inte göra det heller den dagen vi skaffar en valp. :)
glömde skriva det e när hon sover i sina korgar det är hennes egna ställa men hon sover inte där så ofta ;D
Våra hundar är med oss hela tiden…tro inget annat. Valpen som är 11 veckor har dock sin sovplats på dagen (annars i vårt sovrum i sin bädd brevid min säng) i vardagsrummet. Han valde det stället själv. Så när han sover drar jag för ett par bräder för två dörruppningar så han ska få vara ifred. Många ggr sover han i min famn, knä därinne. Det brukar nästan alltid vara någon därinne o läsa eller se på tv. Men det är lugnt när han sover.
När han åter vaknar är han med oss. Vi har 4 barn i olika åldrar, de två minsta har också lärt sig snabbare att när valpen sover gäller lugn o ro omkring valpen när bräderna är nere= inget spring in i vardagsrummet. Så det är alltså ingen vistelse där för valpen vid vaket tillstånd.
Alltid haft med honom överallt i lägenheter, och det har alltid varit självklart för mig. Har aldrig spärrat av rum och har aldrig stängt in honom i en hage eller liknande.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Våra har vi heller aldrig spärrat av till. Dom har fått vart med från start :) Visst hade vi hage till Hubert i början, men när han blev 6 veckor så va han bara där på natten i en sisådär 3-4 veckor till (anledningen till den långa tiden var för att vi inte ville ha två Valpar som sprang runt och pinka hur som helst på natten då dom inte väckte oss :P )
Men efter det så hade han fri tillgång till hela lägenheten :)
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives

När jag var liten kommer jag stakt i håg hur pappa & mamma i vissa lägen sa:
-- Nej hunden får inte vara här inne å så stängde dom av eller ut henne.Det gjorde ont i mig och jag valde att inte äta,eller likande för att vara med hunden i stället.
Våran hund vi hade då var en flatcoated retriver…ja menar en mer social och superglad hundras får man ju leta efter..
Det i sin tur har lett till att mina hundar får vara med överallt,från det att dom är Valpar.Jag har tagit bort mattor osv,jag har valt att ha möbler som hundarna får ligga i osv osv.
Det har gjort att valpen blivit trygg hemma hos oss fort,och att dom fort blivit rumsrena speciellt under nattetid.
MEN….
I dag är mina hundar vuxna och jag har en hund som hatar när jag lämnar honom.Han springer från ena sidan lägenheten,upp i fönstret för att kika efter mig,och sen springer han tillbaka till det andra fönstret å kikar där.Det drar i gång dom andra 3 hundarna så dom kutar med och skäller å tror att nu är nått på G!
Så jag har satt upp en barngrind i min lägenhet på en plats där jag inrett som en myspyshörna med saker att tugga på å sova superskönt i.Där finns oxå en tröja som jag använt länge utan att tvätta den.Den la jag in den till honom i myshörnan.
Där ligger han när jag ska gå någonstans å vara borta längre än jag brukar.Han går in dit,tar min tröja,bäddar och lägger sig för att sova.Det funkar jättebra för honom,men inte för dom andra hundarna.Den myshörnan får alla vara i annars,,det är öppet dig och alla hundanra och katterna går in dit å myser.Denna myshörna är som ett mindre rum.
Så funkar det här…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Jag har katter och som många vet så brukar kattmaten och kattskiten vara smaskigt för hunden så jag har stängt för så att katterna har sin låda och mat inne i badrummet och dit koms inte hunden men katterna. Sovrummet får djuren bara vara på nätterna och på dagen stänger vi dörren (har en katt som ibland får för sig att det inte duger att gå på lådan).
I övrigt så får hunden vistas i hela lägenheten och på dagarna sover hon oftast i soffan (i sängen om nätterna), men som valp så kunde hon ibland behöva ta en liten timeout och varva ner lite (var extremt energisk) om inte annat för att katterna skulle få ha det lugnt någon minut iallafall, så då var det timeout i buren (stor bur) och där fick hon även gnaga på sitt märgben.
Buren var även hennes trygga plats (är det än idag) och det ställe där syskonbarnen aldrig fick störa henne.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!