Uppfödarproblem
Slänger in samma dilemma här…=(
Locca är min foderhund och i kontraktet/avtalet står det att uppfödarna ska få ta 2 kullar på henne innan hon är min.
Nu är det så här att hon har kvalsterallergi som är ärftligt och är därför inte lagligt att avla på. Uppfödaren tycker inte likadant utan vill ta en kull ändå. Han fattar inte detta att allergi är ärftligt och det kan bli så att valparna får ta del av det sedan.
Vad gör man i detta läge? Uppfödaren lyssnar inte på några öron, utan han säger att om det inte syns på hunden att hon har allergi så kommer han ta en kull på henne… :/ SUCK

Eftersom allergi kan vara ärftilgt så är det olagligt att avla på, så om han vägrar lyssna på dig tycker jag du ska prata med djurskyddet i uppfödarens kommun och/eller höra med jordbruksverket hur du kan gå tillväga.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fortsätter att svara dig här inne istället för på HiF.
Du undrade vad du skulle säga till dem…
Säg bara som det är att du är fodervärd och enligt avtalet så ska uppfödaren få ta upp till 2 kullar, men att tiken har kvalsterallergi som är ärftligt och dessutom kan bli plågsamt för många hundar och därmed är olagligt att avla på men att uppfödaren tänker avla ändå.
_**/Mvh Anne
Säger som Anne….men be också vetten skriva ut problemen din hund har så har du det som bevis när du ringer runt till instanserna….

Kontakta svenska kennelklubben. De borde också kunna göra någonting.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

#4 då det är en blandras så gör inte skk något tyvärr
_**/Mvh Anne
finns det något avtal skrivet? eller är det muntligt avtalat?
att personen överhuvudtaget överväger att vilja ha kull på en allergihund är för mig förbryllande.
Ger personen någon vettig anledning till varför? går det att försöka övertala han/henne att överväga ett friskt kullsyskon till din tik istället?
Hos hund är inte arvsgången för atopi studerad så det är jättesvårt att lista ut hur stor risken är, men risk finns det ju och det borde vara nog.
≧◔◡◔≦
Stå på dig! se till så han inte avlar på henne, de e väldfigt synd om valparna och din hund ser ut att vara nåt me amstaff?? el cyklar ja nu?..men dem har ju sånna problem som dem försöker avla bort..så tycker du ska göra allt så han inte gör det!,…lycka till

Tyvärr är han inte intresserad av att höra vad vetten har att säg. Han hade möjliget att få numret och själv höra att det inte var något påhitt, men det sköts bort ganska snabbt. Allt handlar om pengar =(
#6 Japp, skriftligt avtal skrevs. Dom skulle få ta 1,5 kull på henne sen vart hon min. Den andra halvan skulle jag få. Detta var innan allergisymtom uppstod överhuvudtaget, så då var det lugnt. Den vettiga anledningen är nog att han vill ha in pengar på henne. Det är tydligen en maskin i hans ögon, ingen individ 
#7 Nja, uppfödarna säger att det är en renrasig pitbull, men utan stam så är hon en blandras..sorligt, då hon är ett utmärkt exempel på en underbar "kamphund"
8,men tala då om att du kommer att visa upp dessa papper från vetten, hos jordbruksverket och andra instanser,ge dig inte…

Kontakta Jordbruksverket.. Dom kan råde dig om hur du ska gå tillväga, dom kan också utfärda avelsförbud.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

#10 Jasså, det var ju bra! =) Det finns en hake till, men den vill jag helst inte skriva ut här.
Men gud vad oseriös han verkar.. Var han så när du fick henne på foder också?
#13. Stackars dig vilket problem du fått. Tänkte också föreslå att du skulle försöka få köpa henne, men det hade nån ju redan skrivit o det gick ju tydligen inte.
Det är så jobbigt med sånna här problem som tar tid och energi.
Varför ska det vara så omständigt o krångligt ibland?
Har du pratat med jordbruksverket som #10 föreslog?
Pratat med annan vetrinär?
Nån måste ju kunna hjälpa dig!
Pengar kan ju inte få styra hälsa (fast det verkar ju ofta så)!
Jag verkligen lider med dig o ditt dilemma och hoppas verkligen att vovven blir din, utan att behöva få Valpar.
Skriv hur det har löst sig, så vi får veta, för även om det är ett jobbigt läge så är det ju bra att få veta hur det ordnat sig och hur du gick tillväga. En erfarenhet för dig att dela med dig till oss andra.
Kontakta skatteverket och hör vad som gäller, dom är säkert intresserade över den summa pengar han tjänar på sina kullar, frågan är om han skattar för dom också(?).
≧◔◡◔≦

Ska absolut berätta hur det går =) Vågar inte dela alltför mkt info här, man vet aldrig vad som läses på nätet.. :/
#16 Nepp, det tvivlar jag starkt på att han skattar för dom..

Min schäfer har också kvalsterallergi, uppfödaren till tiken är väldigt intresserad av att köpa tillbaks hunden för att sälja henne vidare som försvarshund. Men varför ska jag lämpa över henne till någon annan med dessa problem?
Vissa är då f** bara ute efter att tjäna pengar, för jag vet att tiken min skulle kunna säljas till försvaret för en stor summa pengar.
Stå på dig TS och lycka till.

#18 Så hon kan ta tillbaks henne för att sälja henne till försvaret? :O
Har en luring i bakfickan, hoppas bara den går i genom.. =)

#19 Hade jag haft tiken på foder så hade hon nog kunnat det, men nu när jag har betalat för tiken så kan hon ju inte det. Och jag vill verkligen inte skicka vidare henne, men tydligen så har ju uppfödaren lite svårt att förstå det.
Jag hoppas din luring går igenom :D