Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 939 ggr
eloize
0

osäker hund, behöver tankar och "råd".....

osäker och ostabil hund.

behöver få ut mina tankar runt denna lilla tös…. vet inte vad jag ska ta mej till…
jag har fått en förfrågan att hjälpa en familj med deras 2åriga tik som är osäker och ostabil som satan.

vi gör en lång saga kort……

*Hon har och är vaktig med sina ben och leksaker, det ÄR hennes och ingen annans… har huggit för att försvara det som är hennes.

*Hon har huggit 3 familjemedlemmar enligt dom helt oproviserat. dom har till ex suttit i soffan och hon bredvid och sen har någon lagt sin arm på henne då har det smällt.

*Hon tål inte andra tikar.

*Hon har huggit sambon i foten (som tur va hade han stålhätta då) och markerat honom i ansiktet samt benet. Detta hände när vi var där på besök, utan förvarning och utan att det var fram proviserat.

* Hon kan inte gå lös pga för hög jaktinstinkt. utan på tomten deras går hon i kätting löplina. inga längre promenader görs… div enligt mej understimulerad och ej tillräckligt med motion…

*Hon är nu i veckan veterinär besiktad och blivit "friskförklarad" hon har inga fel någonstans….

*busar man med henne så kan det gå till annat enligt henne…..

hon ska nu antingen omplaceras eller få somna in, då familjen som har henne har 5barn och kan inte lägga ner den tiden på henne som hon behöver….

kan ju tillägga att hon ska inte bo med barn, pga hennes nuvarande beteende.

Hon har aldrig "bott" någon annanstans än där hon bor nu… tar timmar för henne att varva ner på andra ställen när dom hälsar på någonstans.
hundvakt mm har alltid kommit hem till henne.
hon bor på landet och klarar inte direkt av stan, och lägenheter.
utan ska till någon med hus som inte bor med alltför för mkt trafik utanför….

som ni ser så är det väääldigt mkt runt denna tös…….
skulle vara guld värt att gå o lösa, men känns som om man måste vara realistisk…..

vet inte om jag ska prova ta hem henne hit och se hur hon anpassar sej på ett nytt ställe….. (då självklart ha mina hundar på annat ställe under dom dagarna…)
vad anser ni är rätt för denna tös?

tacksam för brainstormande och bara små kommentarer om vad ni skulle göra…. eller inte göra….

Royalz
0

Ursäkta men en hund som har bitigt en familjemedlem utan anledning och till och med flera, en sån hund ska ju avlivas :o

Trollhassel
0

Oj, svårt! Jag hade en hund, en tik för flera år sedan. Hon var mycket reserverad, osäker och opålitlig…mot alla utom mig och min tvillingsyster. Jag älskade hunden och jobbade mycket med henne, men helt utan resultat. Hon ville inte vara ensam hemma och det blev ohållbart för mig att behålla hunden av en rad anledningar.

Hon omplacerades och där gick det inte längre. De tog bort henne ganska snart, för problemet blev värre.

Om vovven ifårga ska omplaceras så är det otroligt viktigt att hon kommer till någon som har STOR erfarenhet av "problemhundar" samt att denne person är trygg och lugn.

Frågan är om ni hittar ett hem som uppfyller alla krav som finns, men visst går det att bli kvitt problemen med hjälp av en stabil och fast hand samt massor av motion och träning.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

eloize
0

det är lite så jag tänker….. visst kan jag lägga ner min tid och energi på att hjälpa denna hund, men eftersom läget är som det är så är jag tveksam till att det finns någon/några där ute som kan ta denna tös sen och fortsätta jobba med henne hela tiden…

AnneN
0

Jag säger samma här som på HiF, jag skulle rekomendera att omplacera henne till någon med vana av denna typ av problem eller ta dit en sk hundpsykolog som kan se vad som är felet i grunden och hjälpa dem att rätta till problemen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Är lite nyfiken på vad hon är för ras/raser?

_**/Mvh Anne

eloize
0

#4 tack

Royalz
0

Varför svarar du inte vilken ras det är?

eloize
0

Hon är Amstaff/Pitt/Rottis

Tina-A
0

Jag röstar på att ta dit en hundpsykolog och göra en problemhundsutredning.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

monsi
0

Hunden verkar vara osäker för hon tror hon är ledaren , men klarar inte av att vara det. Ren gissning med tanke på vad TS har skrivit.

F### Jag redan har tre stora hadde annars mer än gärna tagit henne, har haft hund med liknade problem  som vi tog över den blev trevlig med tiden.

Hund psykolog eller en väldigt bra tränare så kommerr det bli en fin flicka av den vovven. Framförallt rutiner o beröm på rätt ställe skulle nog göra gott för lill tjejen.

Hoppas de hittar någon som kan hjälpa dem eller någon som vill ha henne som har erfarenhet.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

eloize
0

tack dom tankarna!

[jakke94]
0

säger som jag gjorde på HIF .. om ni inte hittar någon som har mycket erfarenhet av dessa typerna av problem hade jag låtit henne somna in då hundar som gör så här inte mår så bra i huvudet, dock är det ett tufft beslut som man måste tänka igenom…

AnneN
0

En fråga..

Det står att hon inte tål andra tikar.

Skulle du kunna beskriva hur hon bett sig då hon träffat en annan tik och hur den tiken betett sig? (om den andra tiken tex varit dominant eller något annat)

_**/Mvh Anne

eloize
0

då jag inte sj sett hur hon beter sej så kan jag bara ta det familjen sagt… vilket är att hon gör utfall mot andra tikar….

vet en historia med henne där den andra tiken visat ett väldigt störande beteende, och denna tik bara "svarat" till det och dom rykt ihop….

men som sagt detta är inget beteende jag sj har sett….

AnneN
0

#14 okej, hade varit intressant att veta om det bara är dominanta och/eller störiga tikar hon gör så mot eller om hon skulle anfalla het oprovocerat… kan även vara intressant att veta om hon är van vid katter eller andra djur?

_**/Mvh Anne

eloize
0

hon är van vid katter ja, då hon bor med 2st nu och sen en annan hund, en hane….

jag tror att hon i detta fall med andra tikar, börjar med att göra utfall för säkerhets skull och för att det har "blivit" lättast för henne….  har blivit som en dålig ovana så att säga….

psyko
0

Om hon bor i en familj med 5 barn kanske det är de som är problemet? Hon kanske blir stressad med mycket människor omkring sig. Barnen kanske har retat henne och nu har hon blivit osäker bland människor?

Är familjen nybörjare på hundar? När man busade med min hund när han var två kunde det hända att han råkade ta i för hårt ibland (inte för att han var en elak hund utan en väldigt busig hund som inte visste att om man tog i lite hårt ibland fast det var på skoj kunde det göra ont på den andre) men det är ju en träningssak. En amstaff är en riktig arbetshund, att bara låta den stå bunden i trädgården gör henne inte bättre

Hunden är bara två år och det vore väldigt tråkigt att avliva en hund utan att ha testat allt först. Hon borde kanske komma någonstans där det bor mindre människor som är hundkunniga.

eloize
0

Kan låsa denna tråd!

Tack för alla tankar!

AnneN
0

#18 Okej jag låser denna tråd, men du får mer än gärna berätta för mig hur det går om du inte vill ta det öppet så kan du skicka PM

_**/Mvh Anne

Inlägget är låst för nya kommentarer