Ang. försäkringar m.m.
Jag har en fråga om NÅGON kan hjälpa mig.. Jag tänkte ringa och höra med dom sen men tänkte om någon har en aning bara, om vi ska försäkra vår hund och fylla i inköpsbelopp, då vi får honom för en symbolisk summa av min sambos mamma så blir det ju bara , 100 kr eller nåt. Ska man då fylla i det eller ska man fylla i vad valpen egentligen kostar? (Hon fick honom för hon lånade ut sin hane för avel).. Och gör det någon skillnad då om det bara står 100 kr?
Sen undrar jag ang. chipmärkning. Hur mycket brukar det kosta ungefär?
Har tänkt skaffa försäkring i Folksam.. Det verkar faktist bäst efter det jag läst här! :)

Du måste ju skriva vad hunden egentligen skulle ha kostat för det är ju köpesumman som är livförsäkringsbeloppet om jag inte minns fel.
Ja folksam har jag också hört är bäst.
Jag vet inte vad det kostar med enbart chippning, men mamma har varit och veterinärbesiktigat, vaccinerat och chipmärkt vår valpkull förra veckan och betalade 300:-/ valp.
#1 Aha okej. Vi har inte fått hem valpen än o har inte sett papprena (han är hos sambons mamma nu) så jag vet inte, han kanske är chippmärkt… Men annars får jag väl ta det i samband med 12v-sprutan! :) Men inte så fasligt dyrt med andra ord..
Troligen är han det, man brukar ju göra det i samband med vet.bes. och vaccinering.
Azlan är försäkrad för inköpsbeloppet 3500.- och Rippe fick jag ju gratis, så han tog jag lägsta på (trots det är Rippes försäkring dyrare, men det beror väl på renrasig + olycksstatistiken på Greyhounds antar jag).
Har båda försäkrade i Folksam och jag mailade dom och frågade vad det kostade m.m
Dom som jag fick Rippe av sa att jag kunde försäkra honom för 8000:- eller nåt om jag ville, men jag tycker att ärlighet brukar vara längst.

Fast man måste väl ändå ta ett rimligt pris även om man skulle ha fått hunden, ex om nån fått en hund valp i parningsavgift så måste den ju kunna försäkra för det beloppet som dom övriga valparna såldes för. Tycker inte det är nåt oärligt i det alls.
Ja, så kan det ju vara o då är det ju inte oärligt. Det håller jag med om. En "parningsavgifts valp" skulle ju ha haft samma pris som de övriga i kullen om den skulle ha sålts, så så kan man nog säkert skriva skulle jag tro.
Det är nog en bra grej o hålla sig till om man fått valpen: vilket pris hade de andra i kullen?
#6 Jag vet inte vad dom hade för pris men vet vad den här blandrasen brukar ligga på ungefär..
Håller helt med de som säger att du borde sätta upp vad som är rimligt för just den valpen i prisklass…för det är ju iallafall det den blir försäkrad till i liv….
Sen så var jag iväg nyligen med min nya kille, och vetbesiktade, vaccinerade och chippa honom…och allt detta gick på 680 kr sammanlagt….och han är dryga två o ett halvt år….han hade inga papper när jag köpte honom…..
#1….Så jag vet inte om det var såpass billigt för valp, bara för att det var flera samtidigt….då brukar dom ta ett grupppris istället……
Men hur som helst så är det rimligt med detta pris som jag gav tycker jag…för det är så tryggt att ha allt detta på sin lilla vän…

#8 Den veterinären jag anlitar är väldigt billig.