Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 4324 ggr
sssrlr
0

kokta grönsaker

Vad för slags grönsaker kan man koka och ge hunden?

Har hört att det ska vara bra om den äter mycket gräs, att ge den kokta grönsaker istället.

AnneN
0

Varför koka istället för att ge dem råa?

Min hund brukar få lite då å då, salladsblad, gurka, morötter, mm som blivit över efter att vi ätit eller som extra gotta om hon varit duktig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

alphinna
0

*1……klart att dom ska äta grönsakerna råa…mina äter en del sånt också och då råa…..

pippa__
1

men morot är ju inte bra, eller?

AnneN
0

#3 varför skulle inte morot vara bra? Förvånad

_**/Mvh Anne

pippa__
0

Läste det i artikeln om giftiga saker för hunden att det är ngt ämne i morot som är farligt..

Såg nu att det var på "hundar"

Kopierade det stycket. (Hoppas man får göra så) : Morot - Vid överdosering kan det relativt höga glykosvärdet leda till diabetes

AnneN
0

#5 då ska det nog vara en rejäl överdos, typ flera kilo om dagen eller något sådant. Har då aldrig hört talas om någon hund som blivit sjuk av morötter.

_**/Mvh Anne

pippa__
0

#6 Ja, det är möjligt. Är hellre lite försiktig =)

spikes
0

Säger som anne i så fall måste det vara i mycket stora mängder….morötter är bland det nyttigaste man kan ge,dessutom om dom är dåliga i magen ger man ju puren eller caroten vilket är baserat på morötter…..så jag kommer i fortsättning ge mina morötterFlört

alphinna
0

Mina två älskar morötter. Är ju också många utställare med brunröda pälshundar som ger morötter för just karotenet, ger lite rödare päls….

AnnL
0

Vad lyckliga ni kan vara som får i era hundar grönsaker. Silver äter inga grönsaker alls. Möjligtvis när jag skivat kokt och fräst morötter i smör lite grann kan han få i sig lite. Han tittar så förnärmat på oss om vi ger honom någon grönskak, som hur kan ni ge mig detta.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

alphinna
0

*10…..Då tycker jag att Silver ska få slippa *skrattar*

spikes
0

10,näe snodden käkar inte rena råa grönsaker…men det gör spike…däremot älskar snodden att ligga i blåbärsriset upp och ner och käka själv…hallon och björnbär plockar han också självFlört

alphinna
0

*12….vilken hund Förvånad ja snoddas alltså. hehehehe kul filur

spikes
0

13,ja det ser så mysigt ut…och filur har han varit sen födseln,han började med det som liten valp,när han satt och studerade matte när hon plockade…..och ett tag tyckte han att han skulle smyga fram till blåbärshinken och sno dom i ett obevakat ögonblickFörvånad,men jag kom allt på honom,så nu plockar han själv igenSkrattande

TinaH
0

Rivna morötter är jätte-nyttigt för hundar. =)
Det är ingen fara alls att ge dem.

Jag Ger Boy 2-4 rivna mörötter 3-5 dagar i veckan.
Dem tar mot näringen bättre om dem är rivna. Men det händer att han får hela med. =)
Jag ger han för att han ska få behålla sina fina färger i sin mörka Golden päls.
Plus för att han gillar det. =)
Han får även ägg gula och oliv-olja i maten par gånger i veckan för att få fin päls.

Tyson äter bara rivna, kan äta skivor, men då är det bara för att Boy inte ska få. *S*

Att koka grönsaker, är som för oss som för dem, att all (nästan) näring försvinner. =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

KindredCold
0

Morötter hade vi som godis till vår tik en tid.
Hon hade ingen ro till ben i början, men morötter gick ner :)

Annars ge dem råa..
Sallad, morot.. Ja, finns en del, hehe.

spikes
0

15,det spelar ingen roll om dom är rivna eller hela,näringen går i på samma sätt ändå…däremot tar det kortare tid för tarmarna att gå igenom dom än om dom är hela…

TinaH
0

# 17

Konstigt att du vet bättre än vetrinärer i vårat land som har mycket kunskaper i hunden och dess mat och vad man kan ge och inte. - skulle inte tro det att du är bättre!

Mvh TinaH

spikes
0

18,vem har sagt att jag vet bättre än vetrenärer?….jag tycker det är rätt logiskt eller?…jag tror du får samma svar av dom om du frågar…du ska kanske läsa på lite om hundens näringsupptag och hur tarmarna fungerar så ser du att det stämmer…..

TinaH
0

# 19

Det är ju just det jag har gjort!

Mvh TinaH

spikes
0

20,jadu då vet inte jag vilken vet du har….men jag skulle nog hellre slå upp en bok än att ringa vet för att få veta om min hund kan käka morötterFlört….jaja hur som helst så kommer mitt påstående från strömsholms djursjukhus där jag har en god vän som jobbat i många år….

TinaH
0

21

Jag RINGER inte min vet för att fråga.
jag frågar när jag väl är där. PLUS att där vi tränar dem som äger stället där vi är hon är djursjukvårdare och har varit det i över 25 år, bl.a. på Regindjursjukhuset i Helsingborg.
så jag har kontakt med djurkunnigt folk, både privvat och hos veten.

Mvh TinaH

AnneN
0

Min erfarenhet är att tyvärr många veterinärer har dålig koll på näringslära, men visst finns det några som kan det med. Men jag skulle lita mer på vad som står i böcker om Hundens näringslära än en veterinär som inte är speciellt inriktad på just det.

_**/Mvh Anne

spikes
0

23,ja det stämmer anne,för många ggr är det inte riktigt det dom har läst in…

KindredCold
0

Var ett himla tjat!

TinaH
0

# 23

min vet vet vad han pratar om som har läst och en av hans special inriktningar är just hundens kost.

Mvh TinaH

AnneN
0

#26 ok

_**/Mvh Anne

Heffipeffi
0

Hundar kan inte tillgodogöra sig näringen i råa hela grönsaker, pga att de saknar ett enzym i saliven som bryter ner cellvväggaar,

Om man river grönsakerna väldigt fint, eller allra helst kör de i en råsaftcentrfug, förstörs cellväggarna och hunden kan tillgodogöra sig grönsakerna. Detsamma gäller vid frysning eller kokning.

Så om det är näringen i grönsakerna man vill komma åt, är det bättre att koka än att ge hela grönsaler, Dock förstörs ju en del av näringsämnena vid upphettning, så det allra bästa är att ge grönsakerna råa men så finfördelade det bara går. Sedan kan man ju förstås ge grönsakerna hela som tidsfördriv och för att hundarna ska få ngt att gnaga påGlad

[alena]
0

Råa morötter är bra alternativ till tuggben… det har alla mina hundar som jag haft fått nån gång ibland.

Kanske det står nåt i boken: "Allt du bör veta om näringsämnenas betydelse för hundars och katters hälsa".

Maila till Royal canin o beställ boken, den är gratis!

Jag gjorde det o fick den hemskickad, men jag har inte hunnit läsa den än.