Nosande hund
När jag är ute och går så nosar min hund stort sett hela tiden, huvet är nere och nosen i full gång, vilket gör att han vill gärna in i skogen eller av vägen så att säga, när jag vill att han ska gå i min takt och fint.
Han är snart 5 månader kan ju tilläggas.
Har fått honom att inte dra så mycket iaf, det går åt rätt håll men just att han ska nosa hela tiden. Vill ju kunna gå en snabb promenad med honom, men gör man det, går på så kan han helt plötsligt stanna för att nosa på nått lite av vägen och det blir tvärstopp.

Då han fortfarande är valp så kan man inte kräva så mycket av honom, men det du kan göra är att träna mycket kontakt övningar i korta stunder.
Det hunden går och nosar ute kan ungefär jämföras med att vi läser nyheterna i tex aftonbladet, de kan på dofterna få reda på vilka som gått där innan, om det var en hane/tik, gammal/ung eller kanske ett annat djur, mm.
För mig är det självklart att hunden ska få gå och nosa på prommenaderna om jag inte har en träningsprommenad (träning = träna fotgående, platsliggning, inkallning och annat som har med lydnaden att göra). På kångprommenaderna så varvar jag mellan att hon ska vara uppmärksam på mig (= träning) och att hon får gå och nosa som hon själv vill.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!