Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 1414 ggr
ciera
0

problem med andra hundar

har tänk börja på lydnads kurs me Nelli, men problemet är ju hur hon reagerar mot andra hundar så jag knappast kan hålla i henne. När hon ser en annan hund bryr hon sig ingenting , jag försöker få kontakt med henne men hon drar bara åt hunden allt hon kan. Hon är en 'vakthund' , hon vaktar  jätte mycket huset som tex när nån knackar på dörren. så skäller hon jätte mycket tills hon ser vem som knackar.

Så när hon ser en annan hund , kan de va så hon vaktar ? hon börjar oxå skälla på andra hundar nu.. och det är jätte jobbigt. Ska försöka allt ja kan med att hon ska gå fint i koppel o att inte reagera mot andra hundar så.. Men om inget hjälper så är det ju bara en sak man kan göra, allså sälja henne..

Kan nån tipsa saker som skulle få henne sluta med att reagera mot andra hundar så ?

ciera
0

om nån undrar hur gammal hon är, hon e ca 1 år 4 mån

PillanN
0

Hon är ju i trottsåldern och det är ju nu det jobbiga brukar komma fram.Det behöver inte vara att hon vaktar utan att hunden helt enkelt är osäker på vad som ska komma. Anfall är bästa försvar ungefär. Tycker du ska börja den kursen du tänkt för att få hjälp med lydnade och det dåliga beteendet.Det är nästan ett måste att någon erfaren visar dig och hunden hur ni ska träna bort detta.

Lycka till!

Moa-16
0

Du verkar ha många "problem" med din hund. Du kanske skulle gå en kurs av något slag?

Royalz
0

Tänkte precis säga samma som #3

Karizma
0

jag hade gått kurser med henne :) jag har en bra hund men ska ändå gå kurs i sök o för att se om hon gillar det. Lite tips tycker jag du behöver.

Freke
0

Vad är det för ras/er i henne?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Linnda
0

Du kanske ska välja en annan kurs? Risken finns ju att hon skulle kunna störa på en lydnads kurs, där hundarna ska ligga ganska nära varndra.

Jag tycker att det är en bra ide att gå kurs med henne, och har ni nära till brukshundsklubben, eller där du tänkt gå kurs, kan du ju spendera mer tid där än under bara kurstillfällena?

Assarina
0

Vad jag kom att tänka på direkt när jag läste ditt inlägg är, att du kanske ger signalerna till din hund.

Jag gjorde nämligen så med min! Hon är dock inte vaktig av sig men detta hjälpte inte när det kom andra hundar eller katter. Jag såg hunden eller katten på håll och tänkte "Åh, nä!" och som en given signal började hon dra och skälla som en besatt! Pinsamt och otroligt jobbigt. Jag tränade bort detta genom att inte "leta" djuren efter vägen och det blev bättre och bättre. Idag kan vi passera dessa djur, hon blir lite spänd och har koll men det är allt. Det blir ju en ond cirkel men det är kanske för dig som med mig, att det inte direkt är hunden utan vi ägare?

Nu vill jag bara önska dig lycka till och hoppas att du kan få tillbka din goa hund! Din hand vaktar säkert dig jättemycket också!

Ha det gott!

AssarinaFlört

sighni
0

Jag tycker absolut att du ska gå på kurs med din hund. Du behöver bli mer intressant i hennes ögon. Det blir du genom att ta initiativ t.ex. när ni tränar olika saker. På kursen kanske ni kan träna hundmöten för det är ju något många har bekymmer med. Du kan också träna kontaktövningar med din hund för att förbättra kontakten. Förbudskommando kan du träna genom att hålla något gott i handen. Hunden får inte ta det förrän du säger varsågod. Vill den ta godiset säger du nej . När den ser dig i ögonen eller sitter t.ex. säger du varsågod så får den godiset. Luktövningar brukar trötta ut hunden mentalt. Att leta godis/föremål brukar vara uppskattat. På kursen kanske du får veta mer om spårträning. Det finns ju olika varianter t.ex. personspår eller vilt/blodspår Jag antar att hunden får dagliga långpromenader och inte ligger ensam hemma för många timmar varje dag. 4 timmar är nog. Lycka till!

monsi
0

#7 Menigen med en lydnads kurs är att man ska lära sig o sin hund saker. Alla hundar ska kunna gå lydnads kurs utan att ägaren känner att dens hund stör de andra, känner ägaren så så är det instruktören som behöver ta till en kolega för att kunna hjälpa hund ägaren.

Man går kurs för att lära sig o man blir aldrig full lärd.

Det enda som jag inte tycker skulle vara till låtet i de lägre kurserna när det är av slutnings prov är löp tikar som tas ur bilar o gås med över planen där provet ska ske, inte schyst mot någon. Mennar då allmän lydnad o lydnadsklass ett.

#0 Du behöver verkligen träna kontakt o försöka slappna av, prova att nynna en sång när du ser en annan hund så du kommer ihåg att andas.

Känner du någon med hund?

Öva möten o gå inte närmare en att du fortfarande har kontakt med din hund.

Ta hjälp av en bra instruktör.

Tror problemet ligger i att du spänner dig oger omedvetna signaler så som #8 skriver.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Linnda
0

#10 jag bara menar att på våran brukshundsklubb är lydnads kurser för de som har tänkt att tävla med sin hund och hunden ska då även ha förkunskaper från tidigare kurser. Därför skrev jag att hon kanske ska välja annan kurs, typ, grund eller fortsättning, en sådan kurs kanske man skulle kunna få ut mer av. Bara en tanke…

spikes
1

11,men vad är det för klubb om jag får fråga?,alla klubbar ska väl tillhanda hålla kurser för alla även om man inte vill tävla med hunden?,är det så ska du vända dig till en bättre klubb anser jag.

man går ju dit för att lära sig hantera hunden inte för att man redan kan,precis som med allt annat i livet så går det ut på att lära sig nya saker och få erfarenhetFlört

AlltidDu
0

allmänlydnad eller en nybörjarkurs rekomenderar jag dig starkt att gå! Super bra träning både för dig och hunden.

sen finns det tävlingslydnad 1 och avancerad lydnad, för dem som är tävlingsintresserade.

sighni
0

Tyvärr är nog många SBK-klubbar inte så intresserade av problemhundsträning utan önskar nog i första hand få kursare som vill avancera. Nu vet ju inte jag om detta är en problemhund. Någon form av vardagslydnad behövs ju i alla fall. Hur det ser ut med kurser skiftar ju över landet likaså hur SBK-klubbarna fungerar.

spikes
0

14,det är för mig helt absurt att klubbar beter sig så,dom finns ju till för hundägarna oavsett vad dom än vill göra med sin hund,jag blir riktigt irriterad (dock inte på dig)när jag hör sånt här,en sådan klubb skulle jag aldrig i livet hänvisa till….när jag jobbade som instruktör så var alla välkomna oavsett ras eller vad man ville göra med sin hund, och det är vad en klubb är till förRynkar på näsan

sighni
0

#15 Det tycker jag också. Dock ser inte verkligheten ut så. Inom parentes så hade jag afghan på 80-talet som jag tränade lydnad och tävlade med. Det är synd att säga att man var välkommen….

Jag är också instruktör (SBK). Dock inte aktiv längre men visst var det mycket snack om raser o.s.v. Det har jag erfarit som kursare också då jag har vinthundar.

spikes
0

17,jag var instruktör inom skk,sbk har jag aldrig gillat pgr av att dom favoriserar vissa raser och pgr av att dom i mina ögon alltid kört för hård sk uppfostran på sina kurser……du kan ju tänka dig hur dom stod och hade hakan i backen när jag gjorde en k-test(som det hette förr) med min collie på chäferns dag på sbk och gick igenom med bravur hahaha

monsi
0

#16 o #17 många gånger framför allt i de lägre kurserna saknar instruktören helet änkelt erfarenhet av problem hundar därför kan de oftast tyvärr inte hjälpa om man har problem.

Har haft några misshandlade hundar med olika problem har gått kurser med dem för att få lite hjälp i vissa siutaioner o social träning för hunden.

Har desa gånger fått hjälpa andra hundägare på kursen med deras problem med sina hundar för instruktörerna inte viste vad de skulle föreslå till slut.

Har även mött fördommar om min Dogo Argenino när jag tränade honnom på bruks.

Har också träffat o haft bra instruktörer på bruks  Det är därför jag alltid skriver at man ska kolla instruktören innan man väljer att träna för dem.

Ett ex

Var med min mamma o hennes hund hos en privat tränare deras första träning

Mammas hund ä en livlig schäferblandis som är osäker vid hund möten för mamma är osäker, men hunden är annars jätte lydig o snäll.Välldigt kontakt sökande o illar att jobba o lyda.

(De som har gjort det vet att sina föräldrar kan man inte träna)

Såg tränaren först med sin egen hund som hon talade till hela tiden tror inte hon höll tyst ens för att hämta andan.

Sen för tränaren en monolog med en av hundarna om dens uppförande förra gången.

Sa till mamma att inte slösa sina pengar på denna instruktör för den kan inte hjälpa henne.

Mamma forsatte en då gick fem gånger varav en gång flög hennes hund på en annan hund pga tränaren ställde sig fel vid inkalning, tränaren höll i kopllet när mammas hund rusade fram till den andra.

Det blev inga skador men alla kollade surt o frös sen ut mamma-

Så ska en kurs inte gå till, mamma gick dit några gånger till innan hon gav upp.

Nu ska hon börja täna för min tränare i stället o där kommer hon få den hjäp hon behöver.

Så kolla alltid vad det är för instrktör du ska träna för innan du börjar, så slipper man många besvikelser o bakslag. Men har man något som man upplever som ett problem med sin hund sök alltid hjälp hos en utbildad instruktör.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

spikes
0

18,jobbar man som instruktör så ska man vara utbildad på olika områden,och i detta fallet måste det varit en mycket dålig instruktör,det är ju skrämmande att sånt finns överhuvudtaget idag.

Jag ska nog vara glad att jag jobbar på egen hand sedan jag fick min sjukdom märker jag,dom omplaceringar jag haft med väldiga problem har jag fixat själv,och det har gått superbra trots att dom varit med om mycket hårda grejer i sitt livFlört.