Vatten i hundfodret...
Jag blir inte mer klok av att läsa hur olika det står om vattnets innehåll utöver köttet och annat i hundfodret..
Räknar man inte fodret som 100% vad det innehåller? Hur kan det isåfall bli 70% vatten och 65% kött? Jag får inte ihop hur det ska vara..
Jag tänker gällande både torrfoder och färskfoder..
Och.. Hur bra är köttet då i förhållande med vattnet i fodret?
Innehåller färskfoder mest vom, inälvor än nötkött? Sen finns det ju även potatisfiber osv i..

Kan du ge en länk till en sida där det står så kanske det blir lättare att se vad de menar?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag ska försöka länka hit det jag läst..
http://flashback.info/archive/index.php/t-919473.html
Där står en hel del prat om detta.. Tyvärr hittar jag inte den andra länken där jag läste först..
Nå.. Får jag be om ett svar på det jag undrar?
Jag fattar inte heller vad dom jiddrar om, varför inte titta på doseringsmängden istället för att försöka räkna ut torrsubstansen i ett färskfoder.
Tror "kattsidan" har haft denna debatten förut ochså om blötmat vs torrfoder.
Det mesta innehåller vatten eller vätska av någon form, alla levande varelser består väl till stor del av vatten.
Vad jag tror skribenten vill få fram är att det kött som används vägs som färskt = innehållandes vatten.
Vilket även torrfoderkött gör om det står "färsk kyckling" eller "färskt kött" på innehållet.
≧◔◡◔≦
Tack för svar :-) Så det är inte negativt att det innehåller så mkt vatten i samband med köttet? Som de skriver verkar det ju mkt negativt att det innehåller så mkt vatten och att det skulle va mer vom, inälvor än nötkött i färskfodret.. Ni som kan färskfoder borde ju veta, eller..
Själv föredrar jag mer blod än vatten i färskfodret,vatten finns ju ändå eftersom färskfodret är fruset från början,och vatten får dom ju i sig ur sin skål också…..
#5 huvudsaken är ju att det funkar.
Inälvor i hundmat är väl förträffligt, vad käkar ett hunddjur först på sitt byte? inte tar dom då fileerna och muskelkött som vi anser är finaste delarna utan först och främst utan går på buken och innehållet där.
så ser jag det iaf, sen kan det ju vara missledande att hänvisa till vilda djurs matvanor när det är tamdjur vi snackar om, vi käkar ju inte så ofta inälvsmat själva numera om vi inte vill.
Huvudsaken är att hunden mår bra på maten.
≧◔◡◔≦
#6 Okej
#7 Precis.. Viktigast är att hunden mår bra.. Gällande inälvor är det inte jag som skrivit negativt om det.. Jag frågar bara om det eftersom jag inte vet..
Jag tror att de i inlägget på flashback fått det hela om bakfoten. Färskfpodren innehåller inte vatten, utan vätska. dvs det som naturligt finns i ett djur. När de skriver vatten, får man det till att de häller på vatten till färskfodret för att öka vikten.
Undrar hur många som diskuterar så att de hellre själva skulle köpa pulvermos, påssoppor , torkad korv(om det nu finns) till sig själva, för att slippa betala för vatten???

#9 De har inte direkt fått det om bakfoten men det är som du skriver, det rör sig om vätska..
Precis som människan, Kroppen består av kött, hud och ben men samtidigt 70% vätska enligt vissa.. Har ännu aldrig lyckats hitta en människa som har någon mätare på sig inte heler någon kran som gör att man kan tappa ur och mäta..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus