TANDVÅRD FÖR HUND!
Nu efterlyser jag jättebra tips på hur man bäst sköter sin hunds tänder/munhygien.Jag hade en jättebra artikel om detta men gav såklart bort tidningen för en tid sen.
Försöker få in rutin på att sköta om mina hundars tänder.För lite mer än 1 år sen tog vi hand om en liten omplaceringshund som hade allt annat än ok tänder.Hennes tänder kommer aldrig bli bra men dom håller än så länge.
När hon kom fick jag en chock över hur illa det kan gå/bli om man ej tar hand om deras tänder.Mina egna hundar har ingen tandsten eller så,men dom äter mycket färskfoder oxå.Men vill i alla fall få in tandhygien tid på alla hundanra.
tack på förhand…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Ett tips är att borsta varje kväll med vanlig tanborste,man behöver inte hund-tandkräm eller så,och sedan att du ger mycket märgben,men det gör du kanske redan?

märgben å övriga ben får dom.. men jag hade en artikel om tandvård som var så bra!!! av en vetrinär.. å man hade i stället för tandborste nån åååhhh..kommer ej på av det heter.. gasbinda eller likande från apoteket lindat runt sitt finger å gnuggade förstiktigt på hundes tänder.. ååååhhh… nått sånt..
lilla omplaceringen har så liten mun att mitt lill-finger är stort!! mini-tanborstar finns väl.. men det känns säkrare med mitt eget finger å nått på då jag själv känner bättre då i munnen osv… så jag ej gör illa henne…
kram….

#2 Kommer du ihåg vilken tidning det var? Med lite tur kanske jag har den
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
2,om inte annat kanske det finns på apoteket,fråga där…

Oj… det var äähhh…hhmm.-..hundsport skulle jag tro en något äldre upplaga.En kvinnlig vet som hade en artiklen om tandvård.Samt en historia om en kvinna som var där med sin pudel (mellan pudel) tror jag det var vars tänder var väldigt fina och vetten ombads att gissa ålder på tiken .. vilket blev fel då vetten gissade henne på mycket yngre än hon var eftersom tänderna var så fina..Tiken var då cirka 10-12 år gammal.
hhhmmm….åååhhh varför ger man bort sina äldre hundtidningar för?!
tack för tips å svar!!
Jag borstar tänderna på mina vovvar med mjuka tandborstar och hund tandkräm varje kväll.
Nemo har tandsten, jag borstar hans tänder några ggr i veckan och skrapar även bort tandstenen med en tandstens skrapa jag köpt på djuraffären för 99kr. Jätte bra!
Liksom för oss människor är A och O att tänderna hålls rena. Tandsten är ju förkalkade bakteriebeläggningar, så utan bakteriebäläggningar (plack) ingen tandsten.
Tandborstning är jättebra att göra. Om man riktigt vill lyxa till det är en eltandborste jättebra att komma åt med. Om inte, så rekommenderar jag en mjuk barntandborste. Tandkräm är inget måste. Det är den mekaniska rengöringen som är huvudsaken.
Att gnaga på "riktiga" ben, tycker jag ger större effekt än tuggben av råhud.
Däremot har jag bra erfarenhet av de där gröna benen som är i form av en tandborste.
Plack off är bra att ta till, dels som förebyggande behandling, men även när hunden redan har tandsten.
Om man skrapar tandsten själv måste man vara ytterst försiktig så man inte repar emaljen. Då fastnar plack mkt lättare och man kommer in i en ond cirkel.
#8 bra tips :) en fråga nu till Er, jag har en hund som har kännslig mage och tandsten (ska ta bort det hos vetten men iaf) kan man ge henne riktiga ben? märgben det ger väl lös mage, och lite rädd att hon ska få jätte lös mage o sen jobba med det igen är inget kul. Kan ni rek bra ben till känslig mage :) ?
Nånga hundar blir lösa i magen av märgen i benet, för den är ganska fet. Jag skulle rekommendera dig att peta ur det mesta av märgen.
Låt henne sedan vänja sig genom att låta henne ha benet bara en kort stund de första gångerna, så ser du åt vilket håll det går.
Om man inte låter hunden äta märgen, så brukar de flesta hundar reagera med att bli lite hårda i magen av ben.
Sedan kan du ju köpa kycklingvingar och ge henne. Det brukar de flesta hundar tåla. Nu är det ju olika åsikter om man ska ge hunden F-ben eller inte. SÅ det är ju upp till dig vad du tycker om det.
Om du väljer att låta hunden äta råhudsben, så råder jag dig att ha henne under total uppsikt. Jag har varit med om flera gånger att hunden har fått en lång seg råhudsemsa i halsen och hållit på att kvävas, och det är inte så lätt att få tag på en hal och slemmig råhudsbit som sitter en bit ner i svalget. Vet även en hund som dog av det, när han fick tuggben när han var ensam hemma. Så numera är råhudsben tabu hemma hos oss.
#10 nej hon vill inte ha knutben men malda ben äter hon. Jag vill ge henne lite gott ibland som märgben. Jag har inte tuggben med knut det gav jag bort då hon inte gillar dom alls. gav tips om ha uppsikt pga det kan vara farligt hoppas de lyssna på det :)

jaaaaaaaa..bra tips!
Men det här med tandborste…suck..jag vill ha kontroll,så jag ej gör illa lilla hunden..så det här med tex gasbinda? inlindat på tex mitt lillfunger,nån som gör så?tandskrapa tror jag e jättebra om man får lära sig hur man ska skrapa så man ej gör mer skada än nytta.
minsta hunden en omplacering å väldigt rädd för nya saker å ting,tycker det blir för plågsamt att vänja hennes vid tandborste oxå..hon har fårr vänja sig vid så mycket å nu känner jag att jag vill ge henne lite "space" hjälpa henne på bästa sätt utan att lägga till nya saker å vänja sig vid..
nån som förstå vad jag menar nu?jag känner att jag bara babblar på men kommer ingenvart!
Här äter dom märgben å råa ben.Har ej provat dessa gröna tuggben ännu..ska kanske ta å göra det?Nån speciell man ska köpa?
Det var Greenies jumbo jag köpte. Den som är fomad som en tandborste En annan gång köpte jag ett billigare märke som också sas ta bort tandsten. Det var också grönt och format som ett ben. Men det funkade inte på min hund. Vet inte om det berodde på innehållet i benet, eller om det var formen.

allright…har sett dom i zoo-butikerna.. får väl testa helt enkelt…tack igen