Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 756 ggr
Biejvve
0

Valp äter lite

Nu har vi haft våran söta valp i knappt en dag, men känner lite oror eftersom hon åt knappt 1dl sedan igår.

Uppfödaren sa att man ska ge henne 1dl per gång 4gånger per dag, men när jag lägger fram maten så äter hon knappt något och gå iväg, vet inte om hon är van att ha maten framme hela tiden men det är inget vi vill vänja henne vid. Ska jag avvakta och se hur det kommer att gå eller hur ska jag göra?

Hon kissar o bajsar normalt och märks att hon inte har ont eller sånt. Kan det vara bara pga flytten?

Har haft hundar innan men det är första gången det blir så med en valp…

Royalz
0

Hon har ju precis flyttat hem til er och kanske känner sig lite osäker :) Men hon kommer nog börja äta så snart hon känner sig tryggare.

Krokus
0

Vi hämtade vår Alfons för ett par veckor sedan….han krånglade också med maten de första dagarna, men jag lurade honom och blandade i lite rå nötfärs och det gjorde susen…..Flört Jag varvade även med ett rått ägg och blandade i torrfordret….Kyss

Man behöver inte ta mycket, bara att det blir lite smak!

/Yvonne

AnneN
0

Ger du samma mat som hon fick hos uppfödaren?

Då de nyss bytt hem, flyttat från det ställe de är vana och trygga med, flyttat från mamman och syskonen så kan de känna sig lite vilsna och osäkra. Mest troligt så kommer din valp att börja äta igen då hon blir mer hemmastad hos dig och känner sig lite tryggare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Biejvve
0

Tackar för all svar, känner mig lugnare nu Glad

#2 har testat med rå köttfärs (uppfödaren gan henne det också) men det är inget som hon ville äta.

#3 Jag ger samma som uppfödaren gav henne, hon gav mig en liten påse som ska räcka några dagar men med valpens apetit kan det dröja lite längre, tycker så mycket synd om valpen… Men men, jag hoppas att hon blir normal igen mycket snart.

Trollhassel
0

När jag fick hem lilla Prillan så var jag superorolig. Hon åt jättedåligt i flera veckor. Hon sög bara på bitarna och morgonransonen kunde räcka hela dagen. Hon fick uppblött då vilket hon fått helatiden. Jag provade med torr mat och det slank ner. Vissa dagar äter hon fortfarande dåligt men så är det ju med somliga hundar. 

Om din valp äter uppblött foder så rekomenderar jag att prova torrt om det inte ger sig på några dagar. Se till att hon dricker ordentligt om du ska ge torrt.

Prillan äter inte så mycket som jag först fick höra att hon skulle ha. Fodret ranoneras ju lite efter hur stora de kommer att vara som vuxna och då tänkte jag att hon nog skulle väga ca 2,5 kilo. Hon har stannat på 1,3 och det beror inte på att hon inte äter utan på att hon ska vara så liten. Hon har aldrig varit mager eller för smal.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler