Färskfoder
Jag ger färskfoder till min hund av den enkla anledningen att han inte tål något torrfoder. Jag kör fodax www.fodax.se till honom efter att ha blivit rekomenderad det fodret av många hundmänniskor i min närhet och som jag litar på, jag har aldrig ångrat det. När man ser den glädjen när man ställer ner skålen, eller den fina pälsen och så bra i magen han är nu var han aldrig när vi körde torrfoder även om det var "bland dom bästa". Ring runt och kolla med olika tillverkare, skall jag vara ärlig så vet jag inte någonting om vad som skall ingå i ett foder. Men han mår bra av detta och vetrinären ser inget fel på honom alls och blodvärdena är bra. Jag betalar 105 kr för en säck och håller lite mindre än en månad lite beroende av hur köttet är uppskärt. Nack delen är väl att den inte säljs i någon djuraffär utan det kommer en stor lastbil till olika städer som man får köpa ifrån.
Rekomenderar dig att följa rekomendationerna om hur mycket hon skall ha till en början, sedan får du lägga till eller dra ifrån tills du blir nöjd. På bilden är hans mat blandat med havregrynsgröt.
Lycka till.

#1 Tack för ditt svar!
Vad är det som skiljer färskfodret från blötmaten man kan köpa i vanliga mataffärer?

#2 jag tror att den största skillnaden är att i burkmaten är det betydligt mer vatten än i färskfoder. (är ej helt 100 på det)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Kickanlilja - I blötmaten är det på tok för mycket saltvatten än vad en hund klarar av, det är det inte i färskfoder. I blötmaten är det också mer spannmål än vad tillexempel Bravo har.
Jag tror att färskfoder och burkamat har ungefär samma vätskeinnehåll.

Tack! Då förstår jag skillanden!
Vad kostar maten (med frakt/hemkörning)? Och ungefär hur mycket ska dem äta?
Det är olika på de olika fabrikaten. Googla på färskfoder, så får du upp länkar du kan titta på. Ofta beror priset på hur mkt man tar hem.
Skulle det va möjligt om det skrivs en artikel om just färskfoder här? Helst om de olika märken som finns.. Skillnader o så.. Någon som ger sin hund Primas färskfoder? Finns här någon som ger både torrfoder och färskfoder, delar upp det?

#8 en artikel om färskfoder var en väldigt bra idé =) ska se vad vi kan trolla fram så småningom.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#9 Ja va bra! Skulle va tacksamt och intressant :-)
*putt*
i helgen kommer det en artikel från mig angående färskfoder….måste bara komma hem till min egen dator först;-)
#12 Jaa va trevligt! Ser fram emot den :-) Fler får gärna skriva vad ni har för erfarenheter av färskfoder..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Måste bara säga att Udda var jätte fin

#15 Udda tackar och bockar;)
Nu fanns det några trådar att välja på, så jag hoppas det är okej att fråga i denna? Då det gäller färskfoder och om någon använder eller har hört talas om "Priima"
http://www.priimahundfoder.com/index.htm
Kikar nu runt på olika färskfoder och vill gärna ha andras tips och råd utefter deras erfarenheter med olika färskfoder.
Har redan fått feedback om Bravo och Klass men kollar andra foder nu också, som Nordic, Fodax, Priima
Mvh
17,nordic är lika bra som klass,har själv bytt till det nu sedan några månader tillbaka,fick inte tag på klass häromkring och jag har även använt nordic förr,och det är ett jättebra foder…….deras förpackningar är lit krångligare men med en frys går det bra det med…
#18 Tackar…sitter just i ett annat fönster och läser om Nordic :)
Ska mejla lite frågor och kolla vad som skiljer innehållen från varann mellan klass och nordic, då Bamse äter klass nu hos "uppfödaren"
Mvh
#14 Observera att det är skillnad på Färskfoder och Barf (Biologisk Anpassad Föda) Jipotimas säljer inte färskfoder, utan råvaror som man själv kan komponera ihop en lämplig Barf-meny som passar just den egna hunden.
Stprsta skillnaden ingridiensmässigt på Barf och färskfoder är att det finns ca 50% spannmål i färskfoder, ngt som endast förekommer i mkts små mängder, om ens ngt i Barfdieten.
#14 Observera att det är skillnad på Färskfoder och Barf (Biologisk Anpassad Föda) Jipotimas säljer inte färskfoder, utan råvaror som man själv kan komponera ihop en lämplig Barf-meny som passar just den egna hunden.
Stprsta skillnaden ingridiensmässigt på Barf och färskfoder är att det finns ca 50% spannmål i färskfoder, ngt som endast förekommer i mkts små mängder, om ens ngt i Barfdieten.
21,det är inte 50% spannmål i alla färskfoder,i så fall hade jag inte gett mina detta,ett bra färskfoder har inte spannmål som bas,men det finns ju olika sorter och även här ska man vara kritiskt när man väljer ett sådant…
Upgiften om ca 50% var ngt som jag själv antog efter att ha sett på Nordic sida att Nordic Bas innehåller 45%Oxkött och Vom. Resterande är potatisfibrer, kli och blod. Undrar om inte potatisfibrer är en ny ingrediens i deras foder. Har för mig att det var spannmål sist jag kollade.
23,Man kan inte "anta" detta eftersom alla foder har olika sammansättningar,sedan som jag skrivit i ett annat inlägg så är det ingen fara att ge spannmål till en hund som tål det,andledningen till att jag alltid gett mina rått kött tillsammans med spannmål är att jag vill ge dem den maten som urhunden vargen äter,och vargen äter en hel del spannmål och bär ute i det fria och även på djurparkerna…du skriver 45% Oxkött och vom,sedan att resterande är potatisfibrer,kli och blod,men blod tillhör ju inte spannmål och blodet är ju jätteviktigt att dom får i sig ordentligt av…
Mitt ursprungsinlägg var inget för eller emot spannmål, utan bara en förklaring till vad det är för skillnad mellan Barf och Färskfoder. Många lever i tron att Barf=Färskfoder.
Huruvida man vill ge spannmål eller ej, är upp till var och en. Vissa hundar mår bra av det, andra inte. Men i BARF ingår inte spannmål, vilket det gör i färskfoder.
Trådskrivaren skrev ut länkar som hade inf om färskfoder, och lämnade it Jipotimas hemsida. Lever man i trorn att Jipotimas säljer Färskfoder (helfoder) och köper ngn av köttkorvarna och ger endast det en längre tid, får hunder brister eftersom var och en produkt i sig inte är ett helfoder.
Och visst är det bra med blod, bytesdjuren innehåller ju självklart blod. Angående mängden spannmål i resp foder ska jag ta och kolla upp det, inte för att det har ngn som helst betydelse för mig, men som du skriver, så kan man inte anta…
Ger du dina hundar helfoder eller blandar du själv?
25,läser du artikeln härinne om för och nackdelar med färskfoder,så har du nästan hela min historia kring färskfoder
Menar du att du endast gav vom, älgkött och älgben?? Ingen inälvsmat, eller ben som gick att äta upp?
Det låter ju annars lite som preymetoden.
27,klart det gick att äta upp,en hund som käkar rått kött blod vom (som är inälvor)och råa märgben får i sig det den behöver……och vad är preymetoden för nått??,jag går efter vargens föda i största möjliga mån….och innan eu gjorde om lagarna angående vom så var det många som enbart gav dem det och fina jätte fina hundar på det också
Med inälvor menar jag mer järnrika sådan, såsom, hjärt, lever mm.
Lever ger man ju bl a pga A-vitamin innehållet. Får hunden i sig tillräcklig med den dieten du skriver om??
Preymetoden (Bytesdjurmetoden) är en utfodringsmetod som liknar Barf men man ger inga grönsaker, inga tillskott,eller oljor. Man ger även en mindre mängd ben än vid Barf.
Rekommendationerna är:
80% muskelkött
10% Ben
10% Inälvor
Man menar att det är så hundens, eller vargens bytesdjur är uppbyggt.
Det finns en mailinglista som heter Rawfeeding där man kan läsa om denna metod.
Jag har själv börjat fundera över om det verkligen är riktigt att ge så mkt gtönsaker, som man ger enligt rekommendationerna för Barf, så ibland händer det att jag hoppar över grönsakerna.
29,dom inälvor du pratar om är järnrika och järnet har du i blodet också,alltså jag vet inte riktigt varför du inte gillar vissa beståndsdelar i maten och det är heller inte min sak att avgöra…men eftersom jag vet och har sett med egna ögon hur uppfödare ger ett bra färskfoder redan från valpstadiet, och har läst på mycket och även besökt vargarna på kolmården…..så vet jag också att dom hundarna mår många ggr mycket bättre genom livet,än andra som inte fått samma föda.
Men tack för förklaringen angående de andra,men det är inget jag utövar….
Du har missförstått mig. Jag vet att färskfoder är bra, och har även sett med egna ögon hur hundarna som får det mår bättre. Vet även uppfödare som har sett stor skillnad på valpkullarna sedan de börjat med färskfoder.
Vad jag undrade över var det sättet du utfodrade dina hundar på förr, med endast vom, ben och älgkött. Du skriver inte ngt om att du tillför blod. Och fick de tillräckligt med A-vitamin?
Jag barfar ju och har problem med att min ena hund inte vill äta lever, men då kanske det inte är så viktigt då?
31 ok då ber jag om ursäkt om jag missförstod dig….
det är inga problem med att din hund inte vill äta lever för barfar du så får hunden i sig det den behöver ändå. glömde kanske bort att skriva att jag gav blod i inlägget där,men det tar jag för självklart lite också…
Ja dom har fått i sig alla vitaminer som dom ska,alla jag ägt har blivit mellan 12-14 år förutom en omplacering jag hade som hade råkat illa ut med hårda slag på en höft sedan innan…men det är en helt annan sak