Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 8989 ggr
iita
0

missfall på tik

Min kompis har en dv-pinscher tik som ska ha Valpar om ca 2 veckor.

Tiken är hoss uppfödaren som hon kommer ifrån. Hon berättade idag att hon fått missfall för 2 dar sen, men bara på en av valparna. är detta vanligt att om dom har för många Valpar stötter ifrån nån/några?

Jag föstår inte riktigt hur det går till, hon lät det bara passera som ingenting, men om en hund får missfall på en valp, borde inte det sätta igång allt, eller tänker jag fel? Jag frågar för att jag inte har en aning om sånt, min kompis får inge vettiga svar från uppfödaren som bara nonshnlerar hennes oro. Så är det nån som vet nåt om det?

AnneN
1

Jag har hört talas om att en del djur kan "kasta" en del av sina foster, sedan kan det tydligen bero på olika orsaker, tex stress, förlite näring för att alla ska kunna överleva, något fel på fostret, mm.

Jag har dock aldrig varit med om det själv utan bara hört talas om det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

iita
0

Jag har aldrig hört att dom bara kastar en, men antar att det kanske inte är nån fara.

Stakars sandra (hundens ägare) känner sig helt maktlös där hemma utan att ha nån kontroll på hunden. Uppfödaren ignorerar mäst hennes frågor o har aldrig tid med henne. Får hoppas allt går bra iaf.

AnneN
0

#2 Är din kompis hundens ägare eller är hon "bara" fodervärd? Jag tänkte då hunden är hos uppfödaren (om jag fattat rätt).

Du kan även fråga inne på Kennel iFokus, där finns det en del erfarna uppfödare.

Hoppas att allt ska gå bra och att din kompis lyckas få svar på sina frågor. Om hon har tillgång till dator + internet så kan du ju be henne komma in här och ställa de frågor hon vill ha svar på så ska vi göra vårat bästa för att försöka besvara dem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

iita
0

Hon äger hunden, men dom bestämde att ta en kull på henne tillsammans då hunden är mkt bra och fin. Och S inte har tiden el kunskapen så fixar uppfödaren allt sånt och sen delar dom kostnader och ev. vinster efter. Men den där uppfödaren ignorerar mäst hennes frågor och sånt runt om. Tycker allt värkar konstigt med henne. Men får bara hoppas allt går bra. Hon skulle ringa vetrenär sen så hon får lite svar som kanske kan lugna henne.

Tina-A
0

Jag såg nyligen en dokumentär om hur hundvalpen utvecklas i magen från dag 1 till dag ca 63. Enligt dokumentären (på discovery channel) kunde mamman kasta valparna upp till dag 35. Efter dag 35 kunde hon inte längre "absorbera tillbaka" valparna. Är det 2 veckor kvar borde hon väl vara på dag 39? Är det genom ultraljud de sett att en valp plötsligt försvunnit, eller hur vet dom att en valp är borta?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

iita
1

Hon är på dyng 50, det är 13 dar kvar. Inget ultraljud är gjort, uppfödaren vill inte lägga ut onödiga kostnader på det! Så antar att hon födde ut en, asså värkar jättekonstigt. Jag vet faktiskt inte hur det ligger till. Men måste juh vara så. Hon får inge vettiga svar, så hon vet inte själv.

Tina-A
0

#6: Ja, jag menade såklart ca 49, inte 39 ^^,

En hund föder vanligtvis på dag 63, så att föda redan på dag 50 låter konstigt.. Klarar verkligen valpen att födas 2 veckor för tidigt?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

iita
0

Nej asså, hon har endast fått missfall på 1 död valp, som vi har förstått det på uppfödaren, dom andra valparna är inte födda än, och det är det jag inte förstår, eftersom hon inte gjort ultradjud, så måste juh tiken ha fött ut valpen för att hon ska kunna se ett missfall, el har jag fel? Och har hon fött ut en valp borde juh den ha satt igång dom andra valparna?? eller? Jag kan inte riktigt förstå det där, ägarn till hunden vill ha ultraljud på henne, för låter juh som nåt är mkt fel. Så hon kommer försöka få hämta hem tiken och göra en undersökning. Så får vi förhoppningsvis svar på alla frågor.

iita
0

Prata med henne nu, och hon hade ringt uppfödaren och blivit arg, så hon fick lite bättre svar nu, hon hade tydligen haft rikligt med flytningar och genom det antagit att hon fått missfall. Men ägarn promtar på ultraljud, så får se hur de blir.

AnnL
0

Äger hon hunden så har hon all rätt att få reda på hur hon mår och träffa henne också om hon vill, och se så hon har det bra. Även om dom kommit överens om en kull tillsammans är det hon som äger hunden och har rätt att veta allt går rätt till.  Glad Hoppas att allt går bra.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Karizma
0

låter lite onödigt o lämna bort hunden tycker jag eftersom miljöbytet kan vara stressigt för en dräktig djur o när men är ägare med men men det är upp till dom. jag vet inget om dräktighet osv på hund eftersom jag inte är intresserad av det (avel) men hästar vet jag kan kasta föl sent/färdigutvecklad föl. Men då är det kan det vara fel på moderkakan eller fel på fölungen även stress. Hoppas atttiken mår bra o trivs hos uppfödaren iaf.

iita
0

#11 Tiken åkte till uppfödaren och vart parad där och har vart där sen dess, så hon har inte hållit på att flytta under dräktigheten, sen så känner tiken henne bra så att det är nog inge problem på det hållet.

Karizma
0

aha ja då borde hon vant sig att vara där med hennes hundar o allt. Hoppas att allt är bra med tiken o valparna. Säg gärna till hur det går osv.

Gluskap
0

Hoppas det kommer gå bra! Men en undran, eftersom din kompis är ägare till hunden. Var med om något liknande, min kompis lämnade iväg sin katt till uppfödaren för de skulle "ta kattungar tillsammans"..

Min kompis stod för alla tester, parningsavgifter, mat, registreringsavgifter osv sen vid försäljning så tog uppfödaren hälften av pengarna som de fick vid försäljningen för att hon var faktiskt uppfödaren och katten hade bott där…

Så undrar mest vad din kompis och hennes hunds uppfödare bestämt och om de skrivit ordentliga avtal?

iita
0

Dom delar alla kostnader och inkomster. Vet inte om dom skrivit några avtal, får man nog hoppas på för S skull.

Men värkar vara bra med tiken iaf, hon har vart och hälsat på nu, och ahon såg pigg och fin ut.

iita
0

Hon fick igårkväll sju Valpar, alla mådde bra och var friska.

Jag tyckte Baileys var sjock och hon fick 5 Valpar, Diva som desutom är mindre än Baileys. Kan inte föreställa mig hur hon såg ut:p Hon mår bra iaf=)

Gluskap
0

Så roligt =)
Alltså ja, tjockismagar kan luras rejält!