Vill inte åka bil!
Har en hund som inte vill åka bil, han fick igång larmet på bilen och hyperventilerar nu varje gång vi ska åka bil.Har försökt med det mesta, men han mår lika dåligt varje gång vi ska iväg så jag funderar på om ni har något tips så den lille får njuta av åkturen/Tara

Hyperventilerar han även om bilen står stilla?
Har ni kombi-bil? Har ni bilbur till hunden?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
frågar som anne….. börja med att sätta dig i bilen avstängd med hunden och ta det som vilken grej som helst,glöm inte godiset…
Har försökt men inget hjälper, ja jag har hundbur. Han får sitta hos mig då går det lite bättre men han hyperventilerar fortfarande, han mår inte alls bra, men vill ändå följa med så ovillig till att följa är han inte men skulle helst vilja vara hemma i sin trygghet, verkar lite som panik.

Börja med att han får vara i bilburen med billuckan öppen och bilen avstängd, låt han vara där tills han är helt avslappnad, släpp sedan ut han igen utan att åka någonstans.
Då detta fungerar så kan ni börja att stänga billuckan, är han då avslappnad så kan ni starta bilen men utan att åka iväg. Låt han vara i bilen med motorn igång tills han är helt avslappnad. Upprepa några gånger tills han slappnar av direkt även om motorn är igång.
Sedan kan ni börja med att åka korta sträckor, blir han då stressad så ignorera han helt, då ni kommer hem så låt han vara kvar i bilen tills han är helt avslappnad.
Vad du än gör så visa inget att du tycker synd om han, trösta, osv för då spär du bara på hans oro, ignorera istället hans oro genom att inte ge någon uppmärksamhet alls, det är först då han är avslappnad och trygg som han får uppmärksamhet igen.
_**/Mvh Anne
Tack Anne ! Ska verkligen prova ditt tips verkar vara vettigt,

#5 Berätta gärna hur det går 
_**/Mvh Anne
hoppas det går bra!
Va tråkigt att detta skulle hända, är nog så skrämmande för hunden….
Håller med AnneN, för tänk på att beröm o klappar förstärker, och godkänner den situation o stämmning som hunden är i just då….så är hunden orolig, så ignorera…..när hunden är avslappnad, då är berömmet på plats…..
Vet att sådant är tålamods prövande, hade en hund i baksätet på den tiden när man inte ens tänkte på hundburar….hon trilla ner på golvet en gång när vi var tvungna att tvärnita……efter det så blev hon precis som din hund….hon hyperventilerade varje gång vi åkte bil, så jag fick stanna efter vägen så hon fick andas ut emellanåt….
Då hade man tyvärr inte någon som helst lärdom, och jag försökte på alla vis få henne lugn….men det gick inte, och jag fick till slut skaffa piller från vet, mot åksjuka o lugnande….så om jag skulle på längre resa fick hon ett piller så hon sov mesta tiden…….jag gillar inte sådant alls, men om det inte går på annat sätt, så är det ju det bästa lösningen då….
OBS! nu gällde det då en hund som verkligen mådde uruselt och verkligen hyperventilerade…..
Kontakta annars en hundpsykolog om det inte fungerar med alla möjliga metoder, för dom kan ha kanonbra ideer….
Lycka till och hoppas att det går bra….

Tycker också att du ska göra som #4 skriver!
Hoppas det kommer gå bra. Köp sen en bil utan larm/rörelselarm 
Lycka till!