Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 3150 ggr
Karizma
1

Bajsar inne

Har en 4årig hund här som nyligen flyttat hit. Hon är orolig av sig ute lite osäker men det släpper mer o mer vi går bara en viss sväng som vi tar 2 gg per dag sen håller vi oss på mer hemma plan för att få henne slappna av, hon är en lugn hunh en sån önske hund söt o rar mot oss o gillar pussar o kramar glad i det mesta. Men hon bajsar inne o äter inte heller så bra det är bara 3 nätter hon  vart här. Jag tycker så synd om henne att hon inte rikgtigt vågar koppla av ute för att kunna bajsa o kissa som dom ska göra. Idag har hon vart lös i magen o hon bajsa 2 gg ute men det var inte mycket, men glad vart jag o hon fick beröm för bajsandet. Märker att hon är tryggare idag än igår eftersom hon sniffar mer o går lite som hon själv vill fast 2 meter iaf ifrån. (innan gick hon bakom eller igämnter) men nu tar ut det lite mer. Beröm får hon o inget skäll vid bajs inne, hon skämns ändå. Nu till min frågor :)

1) är det vanligt att ompleceringshundar vuxna att de bajsar inne pga osäkra/oroliga?

2)Är det bra att ta bara en viss sväng för att göra tillvaron lite tryggare?

3)Har ni bra tips?

Hon är glad annars här med oss, men det är läskigt ute. Hon har haft ett bra hem innan det är bra o veta, skillnaden är hus till lägenhet men den biten tycker jag hon tar himmla bra. Kan lösmage berå på att hon snart ska komma i löp? kanske beror mycket på löp? Underbar är hon iaf :)

AnneN
0

Har hon varit helt rumsren i sitt förra hem?

Hundar kan bli oroliga/osäkra av att flytta och därmed börja göra sina behov inomhus även om de varit rumsrena innan, ta det bara lugnt och börja om med rumrenhetsträningen som om det vore en valp/unghund.

Jag tror absolut att det kan vara bra att ha en fast runda som man går då det gäller att hunden ska rasta sig, då vet hunden efter ett tag att då vi går här så är det rastning som gäller, sedan för att ta motionsrundor, lek/träning så kan man ta olika rundor.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
0

ja hon var rumsren förut, då ska jag ut som nu för nu kör jag varannan timme mellan 07-23 (sjukskriven=har tid) det kanske ska ut mer? Jag tar det lugt o fin med allt , nu är hon en lugn o fin hund som tur är, nyfiken som en strut :D o det är bra. Kör med samma foder gör jag med men ska byta till något annat sen.

AnneN
0

#2 ja då gör du helt rätt Glad

Om du försöker hålla ett vakande öga så du ser om hon är på väg att sätta sig för att bajsa inne så kan du hinna stoppa henne och ta ut henne så hon får bajsa ute istället.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Eija
1

Tycker att du verklar sköta det där kanonbra, och just berömmet, det är det viktigaste av allt…..beröm belönar sig bättre än bannor….men ändå måste man markera lite så att dom förstår vad ordet #fy" betyder….

Du har ju inte heller haft henne så länge, så det där är nog övergående ganska så fort eftersom hon inte har haft sådana problem förr….Och även detta med lös mage och matvägran är ett tecken som går över när hunden har landat liksom….

Har själv haft omplaceringar, och har en nu…han har varit här i snart tre månader, och det har först nu släppt lite på ovanor som att bita på tassen när han blir orolig eller otrygg….han bajsa inte inne men däremot så kan jag hitta markeringar på stolsben typ….

Har en bok som heter "Förstå din hund", och den är kanonbra…den  handlar om hur man med kroppspråk lär sig av hunden och hunden lyssnar på dig….fick den rekomenderad av en hundpsykolog, som jag hade kontakt med när jag tog emot min första omplacering….han däremot hade farit runt på flera hem, och var väldigt otrygg…så den kille kissa inne dom första veckorna….sen börja han sakta men säkert bli tryggare o tryggare, tyvärr så avled han efter att vi bara hade haft han knappt ett år….han hade hjärtfel och fick njursten, och medicinerna blev för starka för hans hjärta…..han blev iallafall  tio år, och fick en värdig sista tid…

Jag beundrar alla som tar sig an dessa vuxna hundar, för där finns det ibland bagageproblem som tar lite tid o tålamod att lösa…..men allt går med kärlek…..

Så du skall veta att det kommer att lösa sig hur bra som helst för din vovve o dig…..kram

Karizma
0

tack för bra svar :) ska ta o kicka efter den boken kanske har bibloteket den :)