Blandis utställning
Är lite sugen på att ställa ut Azlan på en blandis utställning, när det blir nån inte så långt bort.
Hade funderingar på Fredriksberg, men vet inte?
Den känns så snart (4/7) och är ju ganska långt bort… vi får väl se hur det blir, men annars dyker det väl upp fler… nå tag….förhoppningsvis närmare.
Vad bedöms?
Hur går det till?
Krävs nån sort av medlemsskap?
Ska nåt vara med förutom vaccinationskort?
Är det nåt annat särskilt man ska tänka på eller komma ihåg?
1991 eller 1992 var det en utställning i Bollnäs (bara ca 2mil dit) på Långnäs i samband med hundensdag (tror jag), så då var jag där med Shy…. fast det var en kompis som ställde ut honom då….. jag var för feg.
Då var det bara att komma, springa nåt varv, ställa upp honom, så fick man en bedömning och diplom.

Har själv aldrig varit på någon blandisutställning, men vet att några medlemmar här har varit, kanske kan de svara mer ingående då de ser tråden.
Annars kan du kika på http://www.blandis.nu/index.html där det finns en hel del info om jus Blandis utställningar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Var på blandisutställning l lördags. Helheten på hunden bedöms. Hur den står, går, hur den är i kroppen tex front o vinklar fram och bak , toplinje samt underlinje. Päls, temperament. Hur du uppträder med hunden i ringen.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Vad bedöms? Helheten på hunden & gången
Hur går det till? Man får ett nummer så går du in i ringen när ditt nummer ropas upp, du kanske kommer med 1 annan eller flera stycken. När du ska visa upp din hund så säger domaren vad du ska göra, om ni ska springa alla i ringen så kan hon göra en ring ovanför sig det betyder "1 varv"Om du får två band ett rött och ett ljuslila (kan det vara) då har du gått vidare till gruppfinalen. Efter ett tag så är det dags för gruppfinalen där är det alla som gått vidare som var efter dig i bedömningen…. Det är samma här som den översta fast du ska inte ställa upp hunden framför båset. Där ska du springa, ställa upp hundwn på ett led. Hon går runt och plockar ut dom som är ute och inte kan gå vidare till den stora finalen när hon gjort det så. Delar hon ut rosetterna om du blir 1 eller 2 så går du vidare till den stora finalen.
Finalen: Det är samma här som gruppfinalen.
Krävs nån sort av medlemsskap? Nej, det behövs inte
Ska nåt vara med förutom vaccinationskort? Dina papper som du fick med nummerlappen. Är bra att ha.
Är det nåt annat särskilt man ska tänka på eller komma ihåg?
Glöm Ej nummerlappen 
Hoppas att det var till hjälp….
Tack för svaret, det känns bättre när man vet hur det går till.
Tycker att det som bedöms på blandis utställningar verkar sundare och förnuftigare än för renrasiga.
För varför ska alla se lika ut och med tanke på inavels risken på renrasiga som gör raserna sämre, så föredrar jag nog blandisar och sånna utställningar, men eftersom jag är väldigt förtjust i hundar, så hamnar jag ju på renras utställningar också… som åskådare o speciellt för att kolla in Azlans släktingar…. dom är ju SÅ härliga…
# Precis så tycker jag också att det är helheten på hunden och inte att öronen ska se ut på ett visst sätt osv. som ska bedömas. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Kommer inte på utställningen i Fredriksberg i morgon, pga ryggen… har varit till "kotknackarn" idag.
Nästa helg är det "vanlig" nationell utställning i Alfta, så om ryggen piggnat på, så ska jag dit med Azlan och kolla in när kusin Dixon ställs ut, men jag tycker att "vanliga" utställningar kunde ha en "blandisring" som "krydda på moset".
Skulle väl va kul för "renrasfantasterna" o få se tjusiga och helt unika blandrashundar också!

Jag kommer att vara med imorn på utställningen i fredriksberg

Jag undrar hur långt bort farsta ligger från sthlm?
Farsta ligger i södra Stockholm. Från t-centralen tar det 15 minuter med tåg och ca 20 minuter med tunnelbanan.
Jag ger tips om att man går o tittar på en utställning, på det viset ser man hur det går till. :)
Jag var på "vanliga" nationella utställningen i Alfta, men utan hundar i år (är för "halt o lytt" för att ta dem med).
Det var lite tråkigt att gå där utan Azlan för främmande folk i "Saluki o Afghan kretsar" vet tydligen vem han är.
Det är också kul eftersom han har jätte snygg "svansfana", men ser i övrigt ut väldigt mycket som Afghan, så jag tycker iallafall att hans svans harmonerar bättre på en snygg Afghan än vad renrasiga Afghaners "knorrar till svans" gör.
Det positiva i lördags var ju att jag fick ju iallafall kramas o gosa lite med Azlans kusin Dixon och kolla in Azlans morfar Julle mfl släktingar till honom o andra hundar, så även om jag tycker att "vanliga utställningar" är lite "knasiga" eftersom alla ska vara "stöpta ur samma form"….. så tycker jag ändå att det är årets höjdpunkt att lilla Alfta fått en så pass stor och populär nationell utställning…..
MEN… den hade varit ännu bättre med en blndis ring också!