Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 1510 ggr
[Wera]
0

Frusen, orumsren valp & koppelproblem.

För några veckor sedan köpte vi hem en 4 månader gammal hanvalp vid namn Qenta.

Han är inte helt rumsren, man måste gå ut rätt ofta nu när han är så liten. Och förut kunde han gnälla lite och väcka en på morgonen för att han vill t.ex. ut och kissa.

Men nu de senaste dagarna har det regnat massor och varit kallt, så han har frysit (han är naken) och vi har inte hunnit köpa kläder åt honom, och han gillar inte att vara i regnet. Så han har kissat och bajsat helt utan förvarning x antal gånger nu på golvet.

Hur ska man göra? Qenta vill inte ens röra sig när han har kopplet på, han står still på samma plats och darrar för det är så kallt och han fungerar utan koppel bara det att han inte alltid lyssnar på sitt namn när han inte vill så han springer iväg till terrassen.

Så nu när det är kallt och regnar fungerar det inte med att göra sina behov utomhus, han vill inte ut alls, och när han varit ute under mitt paraply och darrar gör han inget ändå och direkt efter en kort stund när han kommit in så kissar han på golvet ändå!

Ang. koppelproblemet, när han inte "lägger märke till kopplet" går han, men så fort man kanske drar lite elr något så stannar han och rör sig inte. Hur koppeltränar man en hund?

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han är chinese crested / shih-tzu. (Kunde inte få in bilden direkt i inlägget)

AnneN
0

Tror du råkade skicka innan du avslutat sista meningen Glad

För att få valpen rumsren så får ni hålla ett öga på den och så fort valpen visar minsta tecken på att den ska sätta sig och bajsa/kissa så lyfter ni ut den på gräsmattan direkt och står där med den tills den gjort det den ska. Inte bärja lek, gosa eller annat utan bara vänta ut den och givetvis berömma massor då valpen gör sina behov på rätt ställe, men aldrig fya för att den gör inne.

För att vänja valpen vid koppel så kan ni låta den ha halsband/sele och koppel på sig korta stunder även inne, gör det till något roligt, lek mycket, ställ absolut inga krav alls utan bara locka, busa, muta och beröm massor så fort han/hon gör rätt. På så sätt så blir kopplet något som förknippas med att ni har roligt tillsammans och att följa med den som håller i kopplet blir en rolig grej det med.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Wera]
0

#2 Oj jag såg inte det, skrev nämligen men min data dampa massor så jag kopierade texten och missade tydligen en bit. Skrev till ett stycke nu.

Okej tack för snabbt svar! Får väl hoppas på att han gör behovet även i regnet då :)

AnneN
0

Dra inte i kopplet, det skapar bara obehag för valpen, locka han istället så att han själv vill följa med er.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Svea-
0

Det kan vara extra knepigt å få en nakenfis rumsren.. här kommer tålamod in.. STOR & LÅNGT TÅLAMOD.. även om du då ej har en sk renrasig nakenfis skulle jag kolla upp lite på diverse sidor ang nakenhundar och om dom ev har några mera tips och ideer…Ge ej upp.. kram…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Luccy
0

Ett litet täcke i fleece kanske kan göra att han känner sig lite mera trygg o varm???

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Vi har använt ett täcke som bara går över ryggen, vattentätt, dock något för litet, och även använt en overall i fleece (en gammal pyjamas för små barn, men bara när han vart ute och lekt för det finns inte hål för att "göra nr 1", bara för att "göra nr 2") som varit lite stort, vi har beställt några kläder så vi hoppas på att kunna ha några ordentliga kläder åt han snart :)

#4 Jag brukar locka men han går några få steg sen stannar han så får man hålla på att locka han för varje meter - haha! ^^

Karizma
0

nu är naken hundar lite skakiga hundar de behöver inte betyda att den fryser det är bra o veta :) Även en varm dag kan dessa skaka utan att de fryser de kan vara lite oroliga,uppspelta ja lite allt möjligt. jag vill någ rek en sele, dels är det snällare för en som inte trivs i kopplet och låt den ha på selen ett tag även inne. Köp vaderad/mjuk sele så det inte skaver undvik att det är inspäning vid mage/benen eftersom de lätt kan få skav. Att locka fram valpen är rätt, det gäller o lirka med de små liven :) Även pälsklädda hundar ogillar regn det är rätt vanligt.