Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 892 ggr
cecilia66
0

"Bara" ouppfostrad eller?

Min sambo har delad vårdnad om en tik (kelpie, dalmatiner, schäfer, leonberger). Hon beter sig, enligt mig, lite udda i vissa situationer. Vi kan inte ta hem folk när  hon är här för hon morrar och knorrar konstant. Hon är inte arg, utan snarare nervös. Blir hon riktigt nerväs så kräks hon, oftast på natten. Hon skäller när det ringer på någon dörr. Inte bara på vår. Ringer det eller knackar någonstans så låter hon. Öppnar vi en skåpsdörr så låter hon. Ringer det på våran dörr så skäller hon, men istället för att springa till dörren så försöker hon hoppa upp i närmsta knä. Hon kopplar sällan av när vi är hemma. Hon följer sin husse så snart han lyfter på sig. Så länge han sitter still så ligger hon still. Hon var 3 år när hon kom hit och är nu snart 8. Jag skulle tro att det bästa för henne vore att hamna hos ett äldre par på landet där det inte händer så mycket, för hon är egentligen en jättesnäll hund. Jag vet inte om det är ren ouppfostran från hennes husse och matte eller om det har något att göra med alla raser hon har i sig. Någon som känner igen rasblandningen och har erfarenhet?

AnneN
0

Jag vet inte, men tycker det låter som att hon kan vara lite osäker eller rädd… Fast detta beteende kan även uppstå om hunden är under- eller överstimulerad eller av andra orsaker.

Svårt att avgöra vad det beror på då man inte kan se hunden hur hennes kroppspråk är i dessa situationer, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Freke
0

Som AnneN säger, men utan att ha sett hunden skulle jag nog vilja påstå att det rör sig om inkonsekvens hos de hemmen den är i?!

Låter som om ni är mer bestämda eller snällare mot hunden och ställer mer eller mindre/krav  än den som sambon delar vårdnaden med gör, så hunden inte vet vilket ben den ska stå på?

låter det som för mitt huvud? inget säkert men det låter så??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

Tycker det låter som en hund som behöver en familj och inte pendla mellan 2,jag tycker du är inne på rätt spår om det,det behöver ju inte vara ett gammalt par,det räcker med en ordentligt hundkunnig människaFlört

Karizma
0

oja håller med de övriga.  kräv inte  en massa men jobba på som att lita på främnade OM man säger välkommen in tycker jag att man som person säger det är ok att den/dom är här. De ska nogalera hunden helt inte titta utan behandla den som luft/finns inte. En nyfiken hund väljer ofta att gå fram o lukta på personen men nogalera ännu är tips. be samma personer komma ofta det hjälper oxå. När det ringer på grannens dörr öppna dörren o visa det är ingen här utanför eran dörr. be sambon ta o ringa på dörren varje gång är bra o kacka på en välbekant ansikte brukar underlätta. Att denna hund är nervig,orolig,osäker det låter som de den behöver en fast pungt. Inte flaxa o fara. Kräv inte en massa är mitt tips träna på det som är oroligt för hunden. Lycka till.