Hjälp snälla nån!!
Hejsan!
Jag vill så jätte gärna ha en hund men jag vet inte hur jag ska få ihop pengar. Jag ska nu sälja min 5 kaninerungar dom (och min kompis och jag ska dela på pengarna (för att det är hennes kanin som är pappa och hon har hjälp till mycket med kaninerna) vi får 750 kr var. Sen ska jag sälja mina två ine kaninburar dom får jag 500 kr för (tillsamans) och sen har jag en lapp på kylskåpet som det står diska och damsuga ocg hör varge gång jag damsuger ett rum så får jag 20 kr och för varge gång jag diskar så får jag 10 kr.
Tillsammans har jag samlat i hop: 1340 kr
har du några tips på hur jag kan samla i hop pengar? snälla hjälp mig :)
Du måste ha mycket mer pengar än så, det är inte bara hunden som kostar. Tänk på allt du måste köpa TILL hunden. Matskål, vattenskål, koppel, halsband, tuggben, bajspåsar, hundbädd, foder varje månad osv, osv, osv. Vaccination, veterinär. Du måste ha myyycket mer :) Vad är det man säger, att en hund kostar 15.000 det första året? Beroende på hundens inköpspris förstås.
Skaffa ett jobb skulle jag säga :) Sommarjobba eller skaffa ett deltidsjobb någonstans. Nu vet jag inte hur gammal du är men det finns ställen man kan jobba på även om man är under 15.
Tillägg: Tittade på en lista nu, över saker som kostar hundens första år. Det första året var kostnaden, enligt listan, 19.089 kr - 26.479 kr (beroende på hundens storlek och beroende på hur dyra saker man köper).
Man kan ju spara mycket pengar genom att köpa begagnat, men nog kostar det en slant med hund :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Asså jag är 12 jag kan väl inte börja jobba :O men tack för tipset :P
#2: Jovisst kan du göra det :) Det finns sommarjobb och liknande även om man är 12. Nu är det dock lite sent för sommarjobb, men leta runt. Du kan nog hitta något där du får kanske 1000kr i månaden :) Fast det beror nog lite på var man bor!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Rasta grannarnas hundar för en liten slant, spara eventuella pengar som du får i födelsedagspresent/julklapp, Klipp gräs hos grannarna för en liten slant, hjälp grannarna med städning, putsa fönster, bära hem matvaror, sitt barnvakt, mm… Det finns hur mycket som helst som man kan tjäna en liten slant på om man bara vill.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hej kära du, jag ser att du verkligen är sugen på en hund.
Och det är bra att man får offra mycket, för detta är inte någon liten varelse man bara kan ha när man känner för det…..utan det är en livslång liten plutt med känslor och behov….
Hur ställer sig dina föräldrar till detta, för jag antar att dom är positiva till att du köper en valp, och att dom finns där som moraliskt stöd o hjälp för dig….
För det är ett stort ansvar detta för en ovuxen person….hoppas att du kommer att få din valp, men oxå att dina föräldrar verkligen hjälper dig när det behövs….
Ett tips som de andra redan har skrivit är ju att du går ut med andra hundar och samtidigt får lära dig mer hur det är….Sen kan du sätta upp lappar på att du kan klippa gräsmattor osv…
Lycka till, och skriv gärna hur det går…
Tack för alla bra tips :D Jag är rättså van vid hundar har haft typ som en "egen" en gång men det var ju inte jag som ägde den men jag tog hand om den och det är ett stort ansvar vid att ha hund det vet jag :) Men tack för alla tips en en gång :D

Pressa upp priserna för disk och städning..
Kolla hur lång tid det tar och kolla vad det innebär i timlön!
Sen är det att löneförhandla med mor&far. Sen finns det säkert nån gamling i området där du bor som kan tänka sig lite hjälp och dom brukar vara rätt generösa av sig om man är noggrann och ärlig.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Sälj morgon tidning på helgerna (GT / Aftonbladet). ( Gå upp extra tidigt och baka frallor som du kan sälja samtidigt som du säljer morron tidningen. Detta gör min kusin som är 10 år (hans mamma bakar brödet dock) Och nybakat bröd till morgon tidningen är väldigt populärt här iallafall :D Men orkar man inte det så blir det ju lite extra pengar genom att sälja tidning :) Lycka till.
tack!! vad många bra tips ni har