Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 2400 ggr
iita
0

När byter man till valp/dräktighetsfoder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag läser hela tiden olika, och får olika svar hela tiden. Min tik har gått i 45 dygn nu, och när byter man foder, vissa säger att man ska vänta tills valparna är födda, nån säger en vecka innan osv. Nu är det bara 2½ vecka kvar, (Om vi beräknat från rätt dag) kan man börja smyga in lite redan nu eller bör man vänta lite till?

AnneN
0

Jag tror absolut ni kan börja byta till ett foder för dräktiga/digivande tikar nu, en del byter till sådant foder redan då de ser att tiken är dräktig, andra väntar längre och en del byter inte foder alls utan ger bara lite extra mycket och fodertillskott.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

PillanN
0

Himmel vilken go mage hon har! GladVad ger du för foder nu och hur många ggr per dag? Kan tala ur egen erfarenhet då både mamma och mormor har kennel.De tikarna har fortsatt äta samma foder som tidigare.När dom börjar bli så runda kan dom ofta börja må dåligt av stora portioner mat eller inte orka äta upp det.Man kan minska portionerna lite per gång men ändå öka på fodergivan då hon behöver mer som dräktig.Ge små mål fler ggr om dagen istället,som kvälls och mellanmål kan du ge tex fil blandat med rispuffar(flingor).

Hoppas jag var lite till hjälp

iita
0

Ja magen den växer för fullt kan man nog säga. Man blir lika förvånad varje gång:)

Hon får purina pro plan adult nu. Så hon får juh ett bra foder.

Hon äter jättebra och är på allt hon få tag i just nu. Hon får morgon o kväll just nu, har ökat mängden lite.

Mischa
0

Skulle tro att en dräktig tik behöver all den energi hon kan få, med andra ord borde det vara lämpligt att byta till ett energirikarefoder även om pro plans foder generellt är ganska energirika.

≧◔◡◔≦

iita
0

Men det borde vel duga bra då om jag bara byter till pro plans valp? Dom har vel inget dräktighetsfoder? Om jag inte missat nåt!

Mischa
0

Dom flesta fodermärken rekomenderar sina valpfoder till just dräktiga/digivande tikar.

(brukar stå på påsen)

≧◔◡◔≦