Små barn o hund?
Hej
Jag har precis hittat hit och behöver verkligen få tankarna att ikomma igång 
Jag har en son på 4,5år som tjatat om att vi ska hund, vi har redan en katt (Maine Coon) stor liten tjej som han tycker så mycket om, men han önskar sig en hund.
Vi tog hand om en Leonberger förre sommaren och det var en underbar upplevelse, han var så glad för hunden och hela familjen tyckte att det var så roligt och trevligt, men när hunden skulle hem till sina föräldrar så var det en så stor ångest, hela familjen kunde inte släpa hunden, men men, ett måste är ett måste och de hade ingen avsikt på att sälja hunden så det var ingen diskussion där.
Då kom katten i bilden men hon är inte samma säger sonen.
Jag förstår att en katt är inte samma som en hund, men nu har vi flyttat till en 3:a och vi har ingen trädgård, svåraste av allt är att vi väntar en till efter nytt år. Jag sitter nu här och funderar om vi kan skaffa en liten hund, en Leonberger i denna lägenhet skulle inte ha plats för att vända sig i köket 
Nu hur tycker ni att man klara av vardagen med en snart 5årig och en ny bebis? Hunden kommer inte att vara hemma själv för att jag studerar och jobbar på distans, alltså är hemma ganska mycket när sonen är på förskolan mm.
Min tanke är en liten hund, har inte tänkt riktigt vilka raser i sig, men en vuxen hund, alltså ingen valp, nu har jag inte läst mycket till mindre hundar men har mest erfarenhet av större hundar.
Men gärna lite av era tankar kan få mig att tänka lite mer 
Vad roligt att den lille redan har fått ett hundintresse
. Det kan säkert fungera bra,men det finns både för och nackdelar med att skaffa hund när barnen är små. Av egen erfarenhet så vet jag att rastningarna av hunden kan vara jobbiga då man bor i lägenhet och har små barn.När hunden vill ut kanske det inte alltid passar med barnen. O andra sidan så är det väldigt kul att ha och hinna med ett intresse trots att man har små barn.Träna lydnad kan man göra både inne och på promenader…..det är det bästa,att man kommer sig ut och får en "promenadkompis".
Jag var nog inte mkt till hjälp,men det är mina egna erfarenheter. Lycka till
Tack tack, när vi berättat för sonen att vi tänker på saken ang hund så var han i sjunde himlen och ville gå NU för att hämta hunden 
Jepp känner igen det där med att det inte alltid passar barnen när hunden ska ut 
När vi hade leonberger så ville alltid sonen med ut och han var inte alltid lika snabb på att byta om mm, eller han kanske ville göra annat i just den stunden hunden ska ut och sonen kunde inte förstå varför hunden ska ut nu 
Men när vi tänker på det så var sonen 3,5år då när vi tog hand om hunden, han är idag 4,5år, min förhoppning är att han har vuxit lite.
Eller hur tycker du, ungefär i vilken ålder hade du lättare med hund och små barn?

Jag har inte så mycket egen erfarenhet av hund + småbarn förutom då jag varit hund/barnvakt hos min syster (PillanN) men då har jag inte upplevt det som ett problem, korta kissrundor runt husknuten på dagtid om barnen inte kunnat följa med ut, lite längre rastningsrunda på kvällen efter att barnen somnat (nattrast), långprommenader på dagtid som planeras in lite så att barnen kan följa.
Men jag har sett många annonser där hunden säljs för att föräldrarna inte klarar av att både ta hand om hunden och ge den all den tid som den behöver och den aktivering som krävs för att hunden ska må bra, samtidigt som de har småbarn i familjen.
Det man bör tänka på är att små hundar ofta kräver lika mycket motion och aktivering som en stor hund, bara det att den tar mindre plats i soffan.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Nu hade jag ett kolikbarn som skrek jämt"suck",så för mig blev det lättare att gå ut med hunden när den lille var några månader och började få lite styrsel i kroppen så han kunde titta runt lite medan jag bar honom på ena armen eller i bärsele. Den äldre pojken klarade sig själv några korta stunder medan man sprang ut runt knuten med hund i ena handen o barn på andra armen
.
Mitt råd är att vänta till den nya babyn är född och ta det därifrån,som sagt,är det kolikbarn så har man sällan ork till så mkt annat.

Jag vill säga så här är man hemma mycket o du går väl ut flera promenader ändå med lill/en/an i vagnen sen är det lite upp till vad man själv tror man orkar med. Jag var pigg när jag fick min sista då 2 syskon innan så jag skaffa mig 2 hästar :D hihi de tar sin tid de med kan jag säga. Sen finns det en hel del hundar som oxå söker nya hem men se upp här du ska ta en bra hund gärna provapåmånad för det finns de som säger att hunden inte har problem men så har emn en massa jobb ändå lr fel på hunden. Valp ja där krävs det lite mer jobb de ska ut oftare för kissa o plutta inte lika långa promenader men e ndel jobb, o andra sidan får man än som anpassar sig in i familjen o dess liv. Men tycker att pillan säger bra där vänta o avakta tills du ser vad du orkar efter förlossningen o ett tag efter, njut lite av den lille innan hund. Smakskak givetvis :) Och givetvis din man ska hjälpa till.

Jag funderade på Att skaffa valp i slutet av min graviditet och kan säga att jag är glad att jag inte gjorde det. Jag skulle inte haft någon som helst ork till att träna en valp. Min dotter var väligt skrikig och sov inte alls om nätterna. Nu är hon 1 1/2 och vi har hjälpt till med en valp de senaste månaderna och även nu har det varit tufft, är inte det lättaste att springa ut med en liten hundvalp mitt i natten när man har småbarn hemma.
Det kan säkert fungera bra, men kan även bli väldigt tufft du kan räkna med att en valp och en bebis blir som att ha tvillingar hemma.
Jätte bra att ni frågar och funderar ordentligt först så att det blir ett bra beslut. Lycka till!

#6 om jag nu förstod det rätt så var det väl en VUXEN hund hon funderar på att skaffa (å det tycker jag är ett bra beslut).
Jag tycker att du ska skaffa hunden nu (men ta ingen problem hund och den bör ju bara van vid barn). Ett bra alternativ är att kanske ta den på prov eller vara fodervärd åt den först.
Hur du nu än beslutar dig att göra så LYCKA TILL!!!