Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1863 ggr
sssrlr
0

Valpen drar

Hej. När jag är ute och går med Ricky, 3 mån så drar han hela tiden, får nästan springa för att kopplet inte ska strypa honom. Hur ska man få honom att gå lite långsammare?

Han brukar få springa lös mycket så han springer av sej en del, men sen när vi ska hem så drar han järnet så han nästan stryps. Har försökt att rycka till lite och säga " gå fint" och stå still ett tag och sedan gå igen, och han drar iväg, och jag säger " stanna" då stannar han och väntar tills jag säger " varsågod" då går han, eller drar menar jagRynkar på näsan

Ibland håller jag kopplet nära mej och försöker gå framför honom, men han nästan stegrar för han drar så mycket. Borde ju göra ont så han slutar tycker man ju men inte då….

Vad gör man????

AnneN
0

Har du stryphalsband på valpen? Då kanske det kan underlätta att byta till et fast halsband eller en sele så valpen inte stryps av halsbandet?

I denna artikel kanske du kan få lite tips på hur du kan träna hunden att gå fint i koppel.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

PillanN
0

Vad har du för halsband på honom? Det behövs massor med kontakt övningar och det är nog bra om du gör det på annat än promenader tror jag.

matte-mi
0

så här gör vi:

Jag tränar väldigt mycket med  att gå fot hemma vid där jag kan ha henne lös. Vi tränar på att gå fot brevid mig, att stanna och att sitta kvar när jag går vidare. Sen gör jag samma träning med koppel på. Jag använder inte en massa ord utan bara samma korta ord som FOT, STANNA osv. Har någon vän som för en lite längre diskussion med sin hund..Nä ***** nu får du inte lov att dra i kopplet för då får matte ont i handen…typ. Det fungerar inte med min hund för då lyssnar hon inte.

Jag läser väldigt mycket tips och ideér i olika hundböcker och suger åt mig alla möjliga tips från huncoachen och Cesar sen använder jag det som jag anser fungerar bäst för oss och berömmer myyyycket.

Kanske lite övertydlig förklaring men…

sssrlr
0

Jag har ett halsband med vanligt koppel, men ska nog köpa en sele istället.

Men exakt hur gör ni när ni lär hunden att inte dra, för om jag säger " inte dra, gå fint" så vet han ju inte vad det betyder? Och om jag säger " stanna" så gör han det men sen när vi ska gå igen så drar han så kopplet stryper honom, det lär väl bli samma sak med selen bara att han inte stryps…eller?

Så hur ska jag få honom att ta det lugnt och gå saktare? Det blir ju automatiskt att man drar i kopplet eftersom att det är ju så spännt då han drar i det, och om jag ska hinna med honom utan att det blir det så så måste jag gå fort, typ halvspringa, och det är väl inte meningen?

Linda-A
0

#4 Jag skulle inte låta honom gå framåt alls om han drar. Det blir ju en slags självbelöning - drar jag kommer jag fortare dit jag vill. Stanna upp och vänta till han slutar dra och gå framåt först då. Sedan kan du börja vänta på att han tar kontakt med dig och sen gå framåt.

Jag skulle vänta med att lägga in kommando till ahn fakriskt går lugnt och fint.

spikes
0

4,om du ändå har honom lös så passa på att träna fot med honom då,ha en godis i handen och träna fritt följ…sedan när du ser att han förstår vad fot betyder så kan du sätta på honom sele och träna med det också…för just nu förknippar han kopplet med att han ska dra,använd bara ett kort kommando och glöm inte berömma mycket när han gjort rätt,prata alltid med ljus glad röst så du får uppmärksamheten till dig….

Freke
0

Är av samma inställning som Spikes och Linda-A.

Om hunden drar - Stanna, backa ett par steg så att hunden lär sig att var gång den försöker dra iväg så tar det längre tid och den kommer inte framåt bara bakåt.

Sen som andra skrivit, det är ingen idé att resonera med hunden.
Korta pedagogiska kommandon! är det som gäller!

Då en vuxen hund inte kan ta emot och förstå mer än ca: 2-4 ord åt gången, precis som ett barn på 3år typ!

Hur mycket tror du då att en valp kan ta till sig och förstå?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

monsi
0

En sak jag gör om hunden drar är vänder tar sin lilla tid att komma någonstans men brukar fungera.

Hunden drar så vänder du åt andra hållet å går åt det, säg inget bara vänd o gå.

Träna mycket kontakt övnigar o anväd korta komandon.

Leta efter en bra tränare var noga i valet av tänare o gå någon kurs.

Alttid kul att gå kurs med in hund nyttigt för båda.

Går kurser med mina hundrar fast jag har haft hund hela mitt liv.

Alltid lär man sig något nytt eller så får man en bra repetition på de man redan har lärt sig.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

LaVey
0

TS

Du skall inte behöva strypkoppel på en valp.

Och du skall absolut inte "springa" för att han inte ska strypa sig.
Hunden kommer inte strypa sig själv.

Byt till ett vanligt koppel och träna vidare.
Det är du som bestämmer tempo i era promenader.
Träna på att ha hunden bakom dig på era promenader.

Du kommer behöva träna och belöna mycket. Men det är så processen fungerar=)

Lycka till

spikes
0

9,varför ska hunden vara bakom?

LaVey
0

Det måste den såklart inte..

Men eftersom TS har en hund som häver sig i kopplet och drar och sliter för att "vara först" och komma framåt är det bra att i stället låta hunden att gå bakom matte. I den takt matte bestämmer.

spikes
0

11,jag skulle undvika lära min hund gå "bakom" när den är i inlärnings stadiet,det blir mycket svårare att få den att gå fot vid sidan när det ska tränas,då vill den gärna gå bakom för att den tror att det är rätt,det har jag lärt mina när dom har sin grundlydnad fast först….efter något år eller två.

LaVey
0

Hur får du ihop det?

Med din logik skulle det vara svårt att lära hunden att "gå fot" om den inte alltid har gått jämsides på vänster sida.

Det är absolut bättre att ha hunden bakom sig, än slitande en koppelläng framför sig.

När hunden går bakom matte "följer" den både tempot matte håller och håller koll på vad matte gör och vart matte går, samma princip som "gå fot". Hunden följer.  
När den är två meter framför därimot och drar matte bakom sig är det hunden som bestämmer både fart och riktning.
Då kan det bli svårt att lära in fot sedan..

AnneN
0

#13 är det då inte bättre att lära hunden gå fot direkt istället för bakom?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LaVey
0

Det är inte jag som säger att det är svårt att lära hundar att gå fot.

Så du får nog fråga Spikes om det.

monsi
0

Rekomenderar forfarande vänd tekniken fungerar alltidGlad

Oav sett ras storlek o halsband, det ända man behöver tänka på är att vara snabb, så fort tänkler dra så vänd.

Enkelt o efektivt.

spikes
0

15,vad är det som är svårt att få ihop?, bägge delarna blir lika svåra om man inte lär in fot ordentligt från början….eller vill du ha en hund som går strax bakom dig och som du hela tiden får locka på för att den ska följa med jämsides?….

jag har sett många ex på folk som gjort som du säger,och dom har världens problem med ett fotgående jämsides,visst tar dom in det till slut,men varför lära in ett kommando som gör att det tar längre tid att få hunden att gå fot?.Och hur ska du kunna hålla ordentlig koll på din hund om den går strax bakom?….

spikes
0

16,det är en himla bra teknikFlört

LaVey
0

Jag har lite svårt att få ihop ditt resonemang.
Som du resonerar skulle det vara svårt att lära en hund sitt, om man redan har lärt den ligg?
Eftersom hunden då tror att den skall ligga? Obestämd

Jag har gärna mina hundar bakom mig, framförallt när jag promenerar inne i stan.  Givetvis finns tillfällen då mina hundar få gå framför mig också. På "slappa" promenader eller när dom är lösa ex.

Jag har inte haft några problem alls med att lära mina hundar att gå fot, även om dom har fått gå både bakom mig, brevid mig och framför mig.

Det ena utesluter inte det andra. Att lära en hund att "gå fot" är som vilket annat kommando som helst.

spikes
0

19,jag förklarar ju klart och tydligt vad jag menar i 17,är det flera som inte förstår vad jag skriver?….jag däremot tycker att ditt resonemang är rätt grumligtObestämd

LaVey
0

Jag förstår hur du menar.

Men med ditt resonemang skulle alla kommando som inte är det första vara svårt att lära in.

Om det är svårt att lära hunden fot eftersom den har lärt sig att gå bakom är det väl lika svårt att lära hunden sitt efter att man lärt den ligg?

Varför skulle just "fot" vara unikt menar du?

spikes
0

21,om du någon gång har tränat/tävlat med en hund så skulle du ha bilden klar framför dig,varför ska man lära in ett kommando som man inte behöver sedan,en hund ska gå jämsides alltså fot ej bakom…

och jag skulle vilja att du svarar på om du tycker att du har full kontroll på din hund när den går bakom?.

monsi
0

#22  Finns i vissa tävlings mometn eller har funnits inom vissa grenar innom hundsports tävlingar där hunden ska gå bakom, kommer tyvärr inte ihåg vilka.

Har själv tränat för brukshunds instruktör i ljust att lära hunden gå bakom, var några årsen kommer derför inte ihåg vilken klass gren mm det var är ingen tävlings mäniskaSkämsGlad

Tina-A
0

I Freestyle kan du ju också ha hunden både fot på vänster sida, fot på höger sida, hunden bakom och hunden framför.. Och hunden mellan benen Flört Jag tror att om man bara vet hur man ska träna så kan man lära hunden alla dessa 5 utan problem. Däremot om man vill ha hunden på sidan vid prommenaderna borde det vara det man tränar på, och inte att den ska gå någon annan stans! Vill man ha hunden bakom så kan man ju såklart träna på det, men då måste man vara väldigt säker på hunden eftersom du inte kan se den.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

LaVey
0

Ja, jag har tävlat med mina hundar, och tränar med dem gör jag varje dag.
Det är nog just därför som jag inte förstår hur du tänker=)

Men din logik skulle det vara svårt att lära hunden mer än ett kommando?

Läs ditt eget inlägg #17.

Det är inte svårare att lära in fot bara för att hunden redan har vant sig att gå bakom, eller framför. Det är som att säga att det är svårt att lära en hund sitt - eftersom den redan kan ligg.
Eller att det skulle vara svårt att lära in "stanna" eftersom man redan lärt in "kom"
Hör du inte själv att det är fel?

FÖr att svara på din fråga så har jag full kontroll på mina hundar - oavsett om dom går framför eller bakom mig.
Vad tänkte du på?

spikes
0

25,tycker inte att du är i position att kunna tala om för mig vad som är rätt och fel,du känner inte mig du har absolut ingan aning om vem eller vad jag pysslat med,så själv undrar jag om du bara är ovanligt grälsjuk…

För för din info så är det helt omöjligt att ha full kontroll på sin hund om den går bakom eller för långt framför….varför tror du kommandot fot uppfanns från början?,jo just för att man har full kontroll på sin hund när den går jämsidesFlört

LaVey
0

Grälsjuk? Är man det om man ifrågasätter din expertis?

För min info?! Tungan ute
För din information är det omöjligt att ha full kontroll på en hund, oavsett.

Men jag har lika bra kontroll på mina hundar, oavsett om dom är framför, jämsides eller bakom.

spikes
0

26.ledsen men det är en teknisk omöjlighet,full kontroll har du om du har hunden jämsides…..vad har du för ras av hund?,är den väldigt speciell eftersom du tycks klara det ingen annan gör?…bara en stilla undran?

24,så sant…men läs mina inlägg så tror jag nog att du förstår vad jag menarFlört