Jagar cyklar,joggare&mopser m.m
Jag har en vän som äger en trev/boder collie.Han är 1 år och är hur go och lydig som helst.Men han är galen i att jaga cyklister,joggare,mopder å likande.Nu har har jag ej haft såna problem med mina hundar,å kan väl inte riktigt komma på nått bra tips å ge henne.
Någon här med erfarenhet av detta? Hur tränar man bort detta farliga & jobbiga beteende?
kram på er..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Bordercollien är skapad för att valla. Helt enkelt.
Tervueren är väll i grund och botten också en vallhund, om jag inte misstar mig.
Aktivering som passar hunden. Finns det inte en vallningskurs och får nära er så kanske treibball skulle kunna vara något? Annars spår, Agility kanske?
Skvallerträning skulle kanske vara något? Klicka cyklister och mopeder. Eva Bodfäldt är gurun inom ämnet, men det finns flera böcker. =)

jjjaaa… tack.. bra tips.. mer tips om någonhar tack.. ska kolla upp dina tips.. tack…
Min pudel vill också jaga det som rör sig fort (fåglar, springande barn, cyklar, joggare) osv. De jagar med ögonen och följer det som rör sig, så det är inte så konstigt att han vill sätta efter de sakerna. Mitt tips är att se till att hunden aldrig lyckas för ju oftare hunden lyckas desto svårare blir det att träna bort, eftersom det har blivit ett inlärt beteende hos hunden. Träna inkallning med svåra störningar och träna med lina så hunden aldrig lyckas jaga nånting annat. Skvallertränig är också bra!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Hoppas det löser sig 
jättebra tips,viktigt också är att träna fotgående först med koppel och sedan utan där det är trafik osv osv…beröm mycket när den gör rätt.
Hade en omplacerings collie "vallhund" som höll på så,tog en kvart med honom varje dag vid bilar moppar och annat,körde sedan sök i skogen som ett kul avslut….

Jag hade en isländsk fårhund för många år sedan. Han skällde ut bilar och ville hälst av allt i hela världen springa efter dem och bita dem i "benet". Han var näst intill omöjlig att få stopp på.
När han satte igång kastade vi ett skramlande föremål (tex. tomburk med grus) ganska när honom för att han skulle tappa fokus från bilen. Därmed kunde vi få kontakt med honom och kunnde bestämmt be honom att sitta. Efte ett tag så satte han sig ner och tittade på oss när det kom bilar.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
6,Det är en metod jag inte skulle anamma(min åsikt),många hundar blir automatiskt rädda för skrammel/plötsliga händelser av olika slag då,och det skulle jag inte äventyra.

läser alla tips… ska visa upp alla förslag för min vän .. ni e så goa.. tackar…

#7 Naturligtvis ska man inte använda denna metod om hunden blir skraj för föremålet. Min hund tyckte att det lät spännande och gick och nosade på den. Det är så den ska fungera för att de ska tappa fokus och det fungerade fantastiskt.
Med Vänliga hälsningar
9,javisst men det är långt ifrån alla hundar som tar det på det sättet….så det är lite tokigt att ge det som förslag när man inte träffat hunden personligen

läser som sagt var alla råd..å i morgon visar jag upp svaren för min vän.. han e supergo i alla andra lägen.. men just detta är ju ett problem.. men det ska vi träna bort på bästa sätt.. såklart.. tack igen för alla råd å tips.. kram på er allihopa..

#10 Om hunden tar det på det sättet ska man naturligtvis sluta. Tokig är jag inte. På min hund var det bara den metoden som funkade så jag kan för mitt liv inte förstå varför man inte ska ge det en chans.
Med Vänliga hälsningar
12,som jag sade så rekkomenderar jag det inte,det är en valp och man vet aldrig om den kan bli skrämd för livet,den metoden du förespråkar har skrämt flera hundar än hjälp dem…

#13 Jag har hör det motsatta. Ingen vettig hundägare fortsätter väl med metoden om hunden blir rädd.
Med Vänliga hälsningar
14,jo jag vet att en del gör så,jag vet även att det var nått hundprogram på tv som körde den metoden.
Men vad jag vill komma till är att många hundar blir rädda redan första gången man gör så,och då kan det vara totalt försent att göra något åt det,det är inte så lätt att jobba bort en sådan rädsla,och många gånger går det inte alls…….sedan är det där i mina ögon en form av quick fix som i längden inte funkar,och som men helt enkelt kan få problem med senare i hundens liv på olika sätt,just bara för att man inte jobbat in det rätt från början…..

Jasså, visste inte att det fanns hundar som var så känsliga att de blir skrämda för livet av en engångshändelse som inte är farlig…men nu vet jag det. Har aldrig varit med om det själv.
Det är ju viktigt att man får ordentlig kontakt med hunden efter att man kastat föremålet (som ska kastas en bra bit ifrån hunden) och att man gör något positivt av det hela. Ja bad hunden att sitta och fortsatte snacka med honom och ge honom godis.
Med Vänliga hälsningar