typiskt!
Jag har lite problem med våran hund vid "vissa hundmöten". Så var vi ute o gick allt frid o fröjd vi skulle bra gå en liten kissesväng eftersom det regnar o hunden inte alls vill vara ute brukar detta gå snabbt. Vi gick på en gräsplan o där finns hus runtom ut genom en häck kommer en liten jackrussel hane, våran hund har träffat han innan (på samma vis) o blir glad. Han stor still o svansen går glatt, men den andre jr visar inte samma glädje (rest ragg och itne en glad svans där) så jag ställer mig lite framför våran hund. JR är en pigg hund o svår o ställa sig framför men han luktar på Kim o sen sa det bara POFF ett himmla liv han försöker bita våran hund o jag gapar som en gastande idiot. Vad ska man göra tänker jag? Jag släpepr våran o så kan han försvara sig bättre, eller om han behöver fly.. JR biter kim i bakbenen jag är snabb som ögat o tänker detta kommer gå illa snart jag ser min chans jag tar tag i selen som JR har på sig o får tag på våran i halsbanet. Jr vill åt Kim mendans Kim inte alls vill flyga på JR utan är väl paff av allt. Ut kommer hans husse som tar tag i han. Jag står där helt skakis o tänker tusan där var våran träning i botten igen…. Inte ett ursäkt eller hur det hade gått med våran hund neee inget. Jag kolla igenom Kim klämnde o kände arg o chockad gick vi hem inget var fel på han men nu är träningen förstörd igen :( Vi kommer aldrig mer gå den svängen…. Dum ägare som inte har mer koll på sin hund.

Tyvärr så finns det många ägare som inte har vare sig vett eller koll på sina hundar..
Och ofta så hjälper det inte ens med att påtala vilka puckon dom är?
finns nog inget hopp för vissa…
Ang. Träningen så är det inte säkert att den är förstörd! Det är lite upp till dig själv, om du förstorar problemet/n då kan det vara att backa ett par steg i träningen! Om du inte förstorar det utan bara låter det vara så har du bara backat ett steg..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Javisst kan man bli arg…
Men jag håller med Freke här,det är bara att komma igen,finns inget annat,det är ju var och ens ansvar trots allt,och det är ju ett liv som man vill göra sitt bästa för och tillsammans med.

o idag har vi träffat några hundar vi har sett förut o det var lugnt :) Jag tor han har blivit anfallen av någon större hund då han reagerar lite på svarta labbar men inte 100 men jag tor det. Kim visar glatt av att gå den svängen vi råkade ut för detta så han la någ inte det hela så illa som jag upplevde det. Kanske var det så att JR ville visa att han var högre i rang lr att han såg att Kim faktis inte vill vara den lägsta det där ser inte jag så bra, men han visa iaf att han var glad över att se han men itne tvärtom. Men ja vi kämpar på ska gå en kurs nästa månad då det var för få anmälda denna månad så sköts det upp. Det är kurs för vårat prob o hoppas det komemr olika hundar dit :) ska bli himmla kul iaf.

Lycka till på kursen!
Försök att inte spänna dig vid möte med andra hundar tips nynna på en sång det brukar hjälpa en att andas vilket gör att du automatiskt blir avspänd o ger din hund lugnade signaler.
Hundar tänker ju nu tid inte som vi alltid,
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

#4 det var ett bra tips :)

#3 att han reagerar på svarta hundar är rätt vanligt..
Ofta då det för en hund är svårare att "läsa" uttrycken hos en svart hund..
Som #4 skrev, nynna eller bara ta och andas ut vid möten. Ta ett djupt andetag och andas ut ljudligt.. Funkar eftersom du "släpper" axlarna och omedvetet slappnar av.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Vad menar du med att du har problem vid "vissa hundmöten" ?
Utan att veta vad som har hänt innan kan jag säga att du inte gör något bättre med inställningen "stackars min lila hund" och "nu är träningen förstörd, igen"
Så kommer du aldrig få en trygg hund.
Du borde absolut gå "den svängen" igen.
Att undvika promenader på vissa platser för att DU är rädd smittar av sig på hunden.
Ta samma promenad igen, och ge din hund en positiv upplevelse.D
Det är en bra början på träningen..
Som hundägare måste man försöka hålla huvudet kallt.

#7 jag har redan gått den svängen (3 gg nu) men som du kanske förstår som jag skrev innan har denna JR vart ute 2 gg genom den häcken inte tycker jag det är vidare skojj att gå där folk inte har koll på sina hundar och inte gillar allas hundar. Tydligen är detta inte första gg denna hund flygit på andras hundar. Men vi har gott där han visar inget, jag gick som vanligt o små prata med han som jag alltid gör. Och vissa hundmöten ja så är det jag kan inte säga att han är mer osäker på stora hundar lr mindre inte tik eller hane heller. Eftersom vi träffar o är med båda könen o detta funkar bra. Men vid hundmöten över vägen (2 meter ifrån) blir han jobbig osäker lever apa. detta är från dag till dag hund från hund är det svårt o bra gissa, för det är ju det man får göra gissa sig till. Nu har vi bara haft han i några månader (han är över 2 år), vi kämpar på i lugn takt.
Jag tycker att har man en hund ute och man vet om att det finns hål där den kan smita ut ha koll på den var ute med den samntidigt o skulle det inträffa som det gjorde ska man vara snabbare ut som ägare än vad denna var.
Bra att du har tagit en promenad den vägen igen.
8,självklart ska du undvika den svängen om den hunden inte har tillsyn,din hund blir ju aldrig bättre om den ska påminnas om det som hände.
Man kan testa när det gått några månader och se om händelsen glömts bort,men jag tycker du ska undvika det absolut
Hoppas det löser sig 

Känner du hund ägaren till den smitande hunden?
kanske bra att gå bort o prata med ägaren lungt o sansat, berätta att hunden smiter, påtala att deras hund löper stor risk att bli skada ex påkör eller att någon sparkar den.
Tala till dem som om du är jätte orolig för deras hund, försök undvika att berätta om din egen rädsla för deras hunds attaker, kan lätt bli så att de tar sin hund i försvar o det hela slutar i ett olösligt gräl, vissa är med sina hundrar som med barn, min lilla ängel gör aldrig något ont.
Lycka till.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Jag har tagit den svängen när jag märkt att ingen är hemma för träningens skull och säkerhetensskull. Jag tänker på säkerheten i 1a hand sen kommer våran träning.
#12 nej men tror de är bra folk tagit mig ett snabb hej o lite små prat. Jag har inte sett de som bor i det huset ute än men väntar tills jag ser dom eftersom jag måste prata med dom om detta, jag vill inte se nån mer hund genom deras trädgård mer. Det spelar ingen roll om de är snälla en hund ska inte gå ut så där/lr i nåns annas trädgård. Jag släpper inte våran hund bekantas trädgård om den inte är hundsäker eftersom jag vill inte ta den risken, man vet ju aldrig bommul i öronen kan han säkert få vid löpande tikar :D