Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 9260 ggr
Moa-16
0

Blöta torrfodret??

Varför blöter man torrfodret egentligen?. Har väl något med matsmältningen att göra?. Vad är bäst att blöta eller att dom äter det som det är?. För ena hunden vägrade äta det blöta fodret imorse så jag gav lite utan att blöta och då åt hon det?. Så jag tänkte spelar det någon större roll??. Vart lite krångligt hoppas ni förstår.

AnneN
0

En del hundar kan vara känsliga för att äta torrt foder då det sväller i magen, men om hunden inte har några sådana problem så tror jag inte det har någon större betydelse. Har själv en hund nu som inte vill äta fodret om det fått svälla innan, men jag har även haft hundar som föredragit om fodret fått svälla.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mischa
0

Jag blöter för att min hund gärna hetsäter.

Men sedan kan man blötlägga om man har en hund med magkatarr eller bara en jobbig mage.

≧◔◡◔≦

acergirl
0

Jag hade engrandis innan och dom ska man alltid blöta upp fodret till, för att deras magsäck ska klara av dem stora mängderna.

Nu har jag en kines, som oxå får uppblött för hon äter inte kulorna torra..

Så det kan ju vara lite indivit till individ med.. :)

Moa-16
0

Ok. då vet jag, Man undrar ju. Zorba verkade inte må dåligt av att ha fått det iaf. Men i säkerhetsskull får jag nog fortsätta ge blötlagt foder. Om jag lägger i lite korv slinker det nog ner ändå,).

monsi
0

Brukar blöta men häller på vaten precis innan två av dem får det så de får lite tugg motstånd.

Lill tjejen föredrar uppsvält.

Vissa säger man ska ha på vatten för de ska få i sig tillräckligt med vättska, till maten.

Vissa hundar dricker efter maten vissa inte min gör det inte.

Prova med att låta din hund få tuggmotstånd, kanske den gilllar bättre.

De två som får vatten på precis innan vill gärna hetts äta men tuggar maten bättre om de har motstånd till skilnad från när den är helt uppsväld för då säger det bara slurp.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

spikes
0

Spike gick på torrfoder innan jag satte klorna i honomSkrattande,han fick det torrt och hade gaser nått enormt,husse hade inte tänkt på att det kunde vara pgr av att det inte var uppblött…..jag började blöta upp det ordentligt,och gav honom laxolja och caroten i varje måltid,då blev han mycket bättre i magen.

Nu sedan 2 år tillbaka går han på färskfoder,och dom får alltid ben eller annat att tugga på efter maten.

Hade jag blivit tvingad att ge min hund (snodden)torrfoder så hade jag absolut blött upp det,tuggmotståndet kan man fixa med annat.

Tina-A
0

Min hund, när han var valp, åt bara uppblött foder tills hand var runt 3 månader. Då vägrade han äta det :) Men när jag ställde ner fodret torrt gick det minsan bra, så sen dess har han fått tort.
Färskfoder brukar jag frysa in i bitar och ge som godis Flört Han älskar det!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

spikes
0

7,Vad är det för färskfoder du ger som godis?…liten undran baraFlört

Linnet
0

Det är bättre för tänderna att dom får äta det torrt, vi blöter aldrig upp fodret, annat än till små Valpar.

spikes
0

9,så länge man ger dem ben och annat att gnaga på så mår tänderna lika bra utan att ge dem torrtFlört

Tina-A
0

#8: Jag köper en liten burk på ICA någon för 9,90. Cesar? Tror jag den heter.

spikes
0

11,förstod nästan… det,det är inte färskfoder som finns på affärn,utan det är sånt som är helt onyttigt för dem,mest vatten i det…jag brukar kalla det blötmatFlört…om du vill kan du läsa min artikel om för och nackdelar med färskfoder,där har du länkar i ett inlägg som du kan kika påGlad

Tina-A
0

#12: Jusste, blötmat. Ja, jag kallar det nog också blötmat faktiskt :) Han är väldigt förtjust i det och som du säger är det ganska slabbigt och mycket vatten, men det är ganska billigt och oj, oj, oj vilken fart det blir på honom när man visar att man har blötmat som godis :)

spikes
0

13,haha jamen så länge det funkar är det ju bra…det är ju inget skadligt i detFlört

Tina-A
0

#14: Ja, men precis :) Så tänker jag också.

Moa-16
0

Ska testa att göra godis av blöt mat. Äter han dom frysta då eller?. Annars blir det kladdigt kan jag tänka mig:D.

empan-hampus
0

Vi blötte vår mat till våra schäfrar när dom var Valpar, men det ska man väl göra med Valpar om jag inte har fel.. ?

Tina-A
0

#16: Japp, frysta. Fast dom smälter väldigt fort så det blir kladdigt ganska snabbt :)