Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: försäkringar
Läst 2377 ggr
Kattmynta
0

Alternativ försäkringar

Detta är ett vasst ämne, men är nyfiken ändå. Jag lär få det hett om öronen. =)

Det jag undrar över är hur andra gör, ni som inte har sin hund försäkrad?

Varför ingen försäkring? (För dyrt, har ingen hund som kan försäkras, för hög ålder på hunden, finns bara dåliga försäkringar mm.)

Hur har ni lagt upp det? Eget konto till hunden? Hur mycket pengar finns över till hunden om det skulle hända något? Finns det andra sätt?

Har detta med att vara utan försäkring fungerat på längre sikt? Positivt - negativt?

Hoppas någon vågar svara. =)

AnneN
0

Även jag är nyfiken på hur de som valt att inte försäkra sin hund gör Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kattmynta
0

Jag börjar då.

Jag står i valet och kvalet och vet inte vad jag ska göra.

Just nu har jag ingen försäkring, men ett hundkonto som jag fyller på ett par hundra varje månad.

Varför jag inte har tecknat någon försäkring än?

Ingen som har passat mig och min hund. Tycker ingen täcker det jag vill ha (bla höftdysplasi) Tycker alla försäkringar har för hög självkostnad - men för låg maxersättning per år. Väljer hellre att ta ett lån om något oförberett stort skulle hända. Och ha ett speciellt konto med backup-pengar.

MEN,

Jag har inte haft hund länge(under 10 år) så jag vet inte om detta sätt skulle fungera på längre sikt. Så jag är i valet och kvalet att teckna en försäkring ändå. Men jag vet inte. Vill ha fler tips. =)

Hazel
0

Hej

Jag har tre hundar min blandras är drygt 11 år, så han är inte försäkrad längre.

Mina två sheltisar har jag i IF, har en självrisk på 2 500:- per hund, ingenting mer oavsett vad det kostar, tycker det är utmärkt, oftast är det dom stora ingreppen som kostar mycket pengar och så vet jag att det aldrig kostar mer än 2 500.

Har en veternärextra som ingår på 40 000:- och livförsäkring på 10 000:-

Försäkringen kostar ca 2 200 per och hund, men man kan ju betala per månad så blir det inte så dyrt.

Har man fler hundar får man rabatt och även om man inte utnyjjar försäkringen under 1 år.

Svea-
0

Jag har en bekant som ej har försäkrningar på sian hundar.Hon lägger då undan pengar varje månad och skulle något hända finns det pengar på kontot.

Hon sparade i ett par år innan hon tog bort försäkrningarna på sina hundar.Hon gjorde det för hon i princip aldrig var/är hos vetten med sian hundar.Och då betalde hon för nått hon ej behöver anser hon.

Jag tycker hon haft tur med sina hundar i alla år hon haft hund,dvs ingen sjukdom alls på nått sätt eller vis.

Här hemma är det försäkring men har oxå en hund som behövt mycket vård.Och jag har inget sparkonto till bara hundarna,så för mig är det inget alternativ.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

spikes
0

en en undran då,om nu olyckan skulle vara framme..så är det ju självrisken man får betala på ett bräde,resten bör ju försäkringen ta…hur gör ni som har lagt undan pengar på kontot om dessa pengar inte räcker vid ett sådant tillfälle?….jag menar vi pratar många tusenlappar nu, om det har med operationer att göra osv osv…?liten undran bara,för själv skulle jag inte ha råd att inte ha mina försäkrade om det skulle hända något,för visst finns det pengar på kontot,men absolut inte dessa horribla summor man kommer upp i om det vill sig illa….

Kattmynta
0

Ja, det är ju det jag undar också, spikes. =)

Först är det självrisken som man betalar, sen kommer man ju upp i maxbeloppet. (20-50.000kr brukar det väll ligga på, beroende vad man valt.) Sen får man vackert betala själv. Hamnar notan på över 60.000 så får man betala mycket själv också. Eller helt betala själv, beroende på vad som försäkringen täcker.

Och ut över det betalar man flera tusen om året som man kanske aldrig kommer använda. Är det värt det?<-- ( En neutral fråga ska jag tillägga)

Det är just det jag undar, hur har andra löst det när olyckan har varit framme, med ingen försäkring? Betalar såklart, men hur? Lån, familj? Eller avliva?

Vill höra olika alternativ som sagt.

Svea-
0

mmmm jag vet att bekanten har lagt undan horribla summor..å ja hon tycker det är ok.. jag kan som sagt var inte lägga undan såna pengar…å ja vet ej om det e logist tänkt i alla fall…hhmm…

TinaH
0

Har en kompis som har sina 7 hundar oförsäkrade.

Hon resonerar så att det blir för dyrt och försäkra in alle sammens.

Som hon resonerar är att skulle det hända något, så händer det ju inte alla hundar något samtidigt.

Hon har haft både höfter och annat dyrt på veten med sina hundar. Men hon har konto som hon sätter undan pengar på.

Nu vet jag inte om hon har sina hundar hundar hon tävlar aktivt med försäkrade, men jag tror inte detta.

Men skulle det hända något, så löser hon det i alla fall.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Hazel
0

Det var intressant det där med att lägga undan pengar och strunta i försäkringen, det har jag inte tänkt på.

Jag har haft tur, peppar peppar, mina hundar har varit friska, man betalar ju en del pengar varje år. Kanske nåt att fundera på hmm.

Eija
0

Jag har alltid haft mina hundar försäkrade, och det är jag glad för…..

En tik som jag hade blev påkörd när hon var 10 månader, och den operationen gick på 14 000 kr…och jag betala ca 4000 sammanlagt själv, men sen fick jag även tillbaka detta från bilförsäkringen eftersom hon blev påkörd…..men annars så hade det stannat på 4000 kr….

Och det tycker jag att det var värt….och jag betalar ca 115 kr i månaden nu per hund, och då var det ännu mindre, för detta var ju ett par år sen…

Samma hund råka sen ut för en livmodersinflamation som oxå var tvunget att akutopereras och detta gick på ca 12 000 kr och då hade jag självrisken på ca 1500 kr och sen 20% på resten, så då hamna det oxå på ca 3500 kr som jag fick lägga ut själv….

Så under hennes 10 åriga levnad så betala jag ungefär 13 000 kr på försäkringen sammanlagt, och fick tillbaka vart enda öre + lite till…

Så för mig har det varit bra med försäkringen, annars vet jag inte vad jag hade gjort…troligtvis lånat pengar på bank om jag hade fått….för den lilla hunden gick före allt annat…hon köpte jag till min lilla dotter efter att hennes pappa hade dött i en bilolycka…så inget fick hända hunden….och det gick ju bra…

Att lägga undan pengar på konto är ju en bra idé, men då måste man nog kunna lägga en lite större slant än den man betalar till försäkringsbolaget per mån…för är olyckan framme, så kanske det inte finns så det täcker från kontot…..

Jag tycker att det är inte mycket man betalar för sin fyrfotade vän, så att man vet att den känner sig trygg, och om så händer att hunden avlider, så är han ju försäkrad så att man får tillbaka dessa pengar som hunden var värderad till på försäkringen…det får man ju inte om den avlider utan försäkring….

Det var vad jag hade för åsikt….

vänligen Eija

TinaH
0

Kan tala om att det är en STOR SKILLNAD på priser i olika försäkringsbolag. Givetvis Skillnad på innehåll i försäkringarna med.

Men jag bytte från Agria till Folksam och "tjänade" ca 2000Kr för två hundar.

Tyson som är blandras, har jag haft den bästa försäkringen på Agria innan på, med
rehabilitering 8000:- 
mediciner 3000:- 
samt liv 5000:- 
veterinär 40000:- på.
90 dagar vetrinär
Tror den hette Agria vetrinär Plus, eller något sådant.
Dem skulle ha 2965Kr/år för den.

Bytte över till Folksam, det är SAMMA innehåll, men skillnaden är att det är  att dem har Mediciner på 8000:- och Rehabilitering 3000:- .
Samt 120 dagar vetrinär. mer vetrinär dagar på folksam
Den betalar jag nu för **1965Kr/år.
**

Boy, vår registrerade Golden Retriever har jag haft i Agria, men bytte.
Dem skulle ha från år 1,(valp alltid billigare): **3109:-/år

**Hade samma typ av försäkring som Tyson, bytte till *Folksam*, med samma försäkring som Tyson.
Dem skulle ha: *2185Kr / år*

Då sammanställer jag:
På AGRIA skulle jag ha betalat för båda: 6074Kr/år
På Folksam betalar jag för båda:             4150Kr/år

Tjänade på att byta bolag:                     1924Kr /år

Dem pengarna kan man ha mycket roligt för med sin hund, i både tävling, träning och utsällning än att betala för mycket för sin försäkring.
Visst, hur eller hur så är försäkringar dyrt, men bra när det händer något.
Jag gjorde ett byte i år, och satte mig ner mer villkoren från båda bolagen jämte mig.
Sedan en funderare på detta.
Sedan var saken klar.Glad

Mvh TinaH

Kattmynta
0

#10, Vilken försäkring är det? 115.- i månaden var sanneligen överkomligt.

#11, Tack. Visst är det skillnad. =)

Svea-
0

Jag hittade nån sajt förut där man kunde jämnföra försäkringarna.Den hittar jag inte nu,så sur på mig själv för det.

Men om jag kommer ihåg rätt så var IF försäkringar "billigast" MEN då måste man oxå ha sina andra försäkrningar hos dom,men jajaj…

Någon som hittar denna sajt?Lägg ut en länk då.

Och ja..MASSOR av PENGAR måste man kunna lägga undan utan försäkringar!

Xannadu
0

Jag skulle inte hålla mina hundar ofösäkrade. Det känns som en trygghet att ha den. Jag har haft turen att inte haft mycke fel på mina hundar. Tilda är den som kostat mäst för försäkringsbolaget då hennes Grönstarr kostade en del. Operationen kostade 4500kr + alla mediciner som hon tog före operationen samt efter(ca 1200kr). Nu fick jag tillbaka all medicinkosnad då jag har dubbel veterinärvård på folksam. Tycker inte jag betalar så mycke heller. Har folksam och betalar ca 360kr/mån för alla 3 hundarna.

Visst skulle man kunna spara varge månad men för mig skulle de bli för dyrt i måndaen att lägga undan pengar för varge hund. För jag får bara en sjukersättning så mina pengar skulle inte räcka till de. Så att betala de små summorna varge månad till försäkringsbolaget o veta att de är bara knata i väg till veterinären när nått händer. Hade jag inte haft dem försäkrad är de inte säkert man har haft råd att gå o kålla upp sin hund utan man drar ut på tiden innan man går. Så jag är glad att försäkringar finns.

TinaH
0

Vad skönt det kändes att få det bekräftat via den länken om olika jämförelser på försäkringar, att jag jag gjort ett rätt byte. Glad

Mvh TinaH

[alena]
0

#16 Mina hundar är också försäkrade på folksam av den anledningen att "nån" sa att det var bara dom som försäkrade blandras hundar, när jag skaffade Azlan.

sen när jag fick Rippe så var han försäkrad på IF, men jag kollade upp  och jämförde, och folksam var billigare, så då flyttade jag över honom till det.

Blev bara lite förvånad att det var så mycket dyrare att ändå att försäkra Rippe som var Greyhound än Azlan som är blandras, men det går väl kanske efter olycks statestik och eftersom greyhound är tävlingshundar, så antar jag att det är därför.

Betalar Liv 116:-/år + 783:-/år i vet. på Azlan och liv88:-/år på rippe och vet. 1518:-/år.

Då har Rippe lägsta liv eftersom han var gratis och Azlan försäkrade jag för inköps summan.

alphinna
0

Agria har avlivningskostnad i sin försäkring, det är bra. Jag har dock inte dom utan Folksam och där ingår inte den kostnaden…..

Om jag inte har haft Kali försäkrad när hennes korsband gick av förra året så hade jag fått betala ca 30 000 tusen kronor för den nya tekniken att operera korsband, månaden innan opererades hon för livmodersinfl…..Innan har hon varit frisk som en nötkärna, damen ifråga är 7 år…..

Hur länge skulle det inte ta och spara ihop till den summan ??? Näää jag anser att försäkring är en trygghet…..

AnnL
0

Sen måste man ha en väldig självdiciplin och verkligen sätta undan en viss summa varje månad. Det kan vara lätt om man har lite risigt att säga, ah det har inte hänt något på så länge. Jag lånar lite av dom pengarna. Skulle inte klara av att göra så. Har Silver försäkrad i Folksam. Känns tryggt om något skulle hända.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

dirdib
0

För dyrt… jag föredrar att spara pengar varje månad till hundar i fall något skulle hända - då kan jag spara hur mycket jag kan varje månad och behöver inte oroa sig för att jag inte har över 500 till försäkring ;)

spikes
0

20,ja alla är vi ju olika,men hur gör du om det blir riktig kris och man behöver lägga 30-40 tusen på ett bräde….

Gluskap
0

Usch, det undrar jag med!
Jag har en buffert även om jag har försäkringen, för det kan ju springa iväg ändå i pengar, men det är inga 30-40 000:-

dirdib
0

#21 lånar men jag har friska hundar.

spikes
0

23,ok…det är ju bra om man har tillgång till det,men då står man ju i skuld så alltså blir det ju inte billigare ändå;-).

Skönt att du har friska hundar,det har jag med,men det kan gå väldigt snabbt när olyckan är framme,allt kan man inte förutse,så för mig är en försäkring det ultimata…..

dirdib
0

ja klart att olycka kan vara framme snabbt men tyvärr har jag inte alltid nu över 500 kr (maten och alltid köper jag på 15 kg så det räcker längre - behöver inte köpa maten varje månad) till försäkring.

spikes
0

25,jag lever på sjukbidrag och är än så länge ensamstående med 2 tonnisar och en hund, och har en fullgod försäkrings summa på 350 kr,varje månad,men jag har dragit ner på annat för egen del för att få in min hund i min buget varje månad,och då äter han enbart färskfoder,vilket i vårat fall inte blir dyrare än om jag skulle ha ett torrfoder….förlåt lite OT,men kände att jag behövde berätta detta,eftersom hunden är för mig lika viktig som mina barn….och jag skulle inte ha råd att vara utan en försäkring om det hände honom något.

dirdib
0

#26 nej men klart att människor är olika. En del har försäkring, en del har inte men sparar på ett annat sätt eller lånar om det behövs. så man kan inte bedöma folk i förväg ;) du har t.ex. 350 kr varje månad - det skulle jag har, men inte över 500 :P Varje kr är viktigt hos oss, jag är utan jobb och utan csn just nu - den har precis slutat.

spikes
0

27,det var inte fråga om att döma;-)…om du tittar så lämnade jag ut mig själv i inlägget,i hopp om att man kanske kan se saken ur ett annat perspektiv….jag är inte rik och har heller ingen jag kan låna pengar av…så för mig är en försäkring det ultimata.

Kattmynta
0

Okej, nu har det gått ett tag, och numera är min vovva försäkrad.

Tack för svaren allihopa, men fyll gärna på med fler erfarenheter.