Dålig hundkurs
Vi va på en kurs i måndags med våran hund för blyga hundar då hon är reserverad när hon möter nytt folk. Men vi är inte alls nöjda med kursen. Det vi fick höra va att vi skulle bara fortsätta säga till folk att ignorera henne i början. Och sätta på henne munkorg så att folk blir rädda.
Hur kan man säga så när man ska lära en hund att möta folk, min uppfattning är att hon skulle bli mycket sämre. Vi betalar ändå för att hon ska bli bättre. Vi har varit på två kurser förut på det här stället och det har varit jätte bra. Eller är det bara jag som tycker det är väldigt märkligt?
Vad tycker ni ska man ge kursen en chans till eller ska man be om pengarna tillbaka?

Jag hade nog valt att ringa upp instruktören och ifrågasätta varför man ska ha munkorg för att göra folk rädda!
Tycker att det låter väldigt omvänt, munkorg ska man väl ändå ha på hundar för att de inte ska bitas om det är en hund som lätt tar till tänderna.
Men du kan ju ge instruktören en chans att förklara sig, kanske har h*n någon bra förklaring till det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det hon sa va att hon tycker inte det är så farligt att ha munkorg på hunden.

#2 Den förklaringen hade jag aldrig godtagit! 
_**/Mvh Anne
#3 Precis vad jag känner, jag hann aldrig riktigt inse vad det va hon sa innan vi gick därifrån. Hon sa det precis innan vi gick.
Men herregud vad är det för konstig instruktör?,jag skulle absolut inte gå dit mera,skulle munkorgen vara för att avskräcka människor?,det måste man ju kunna säga med egna ord till folk,det är ju det i så fall många behöver träna på,att folk får hälsa men på hundens villkor.
Instruktören är ju till för att hjälpa er träna hunden, inte hitta på sätt att undvika problemet.
≧◔◡◔≦

skojjar du det där lät ju helt knäppt. Tillomed jag kunde gett dig tipset om att folk inte ska bry sig om henne då ofta tar nyfikenheten över därmed tar hon sen kontakt med folk. Jag har en osäker hund här med men går mycket bättre nu, vi kör med nya främande ej titta på han då vi människor tittar hundar i ögonen det upplevs utmanand. Jag hade ringt o klagat på kursen och krävt mer tips eller pengarna tillbaka.

Jag mejlade instruktören för denna kurs och frågade om detta med munkorgen.
Svaret jag fick var att det var som en tillfällig åtgärd ifall att man var rädd att hunden skulle kunna bita om det kom fram främmande folk och hunden blev rädd.
_**/Mvh Anne
vilken udda instruktör. Inget illa menat. Fick ni inga råd, tips eller liknande hur ni skulle lösa "problemet"?
Om jag skulle vara instruktör så skulle jag vilja att de som kom på mina kurser var nöjda och hundarna hade lärt sig något eller övervunnit sin rädsla eller liknande. Men vad vet jag.
Hoppas det löser sig.
Till ts är du rädd att hunden ska bita då?,du känner ju din hund allra bäst själv.
9,har du svarat på det mailet…alltså det är ju just det hunden ska lära sig att inte göra.
När jag jobbade som instruktör så tog man sådana hundar lite vid sidan om tills den lärt sig att vara mera säker på sig själv…

ignonera hunden är bästa sättet ändå, att hålla på och tvinga eller klappa den eller locka på den "det är okej, kom vovven…" gör att den stannar i utvecklingen och man befäster rädslan på så sätt kommer den fortsätta vara rädd, låt den komma när den är redo!

Ja Ignorera att världen finns är ju även ett sätt?!
Skulle nog hellre lära hunden vad som är eller inte är farligt, #12 ignorerar du att det kommer en bil?? För dom kan vara farliga! Ska man då bluda och tänka sig att den inte finns? eller ska man lära människa bakom hunden att det är inte farligt!
Skulle nog hellre ge rådet att, ta det lugnt, umgås med folk som ser hunden som hund, lär er själva att det är ingen omtålig porslins hund utan en hund som om det är obekvämt kan få gå åt sidan och vara för sig själv, så kommer det att lösa sig inom sin tid..
Men dock som #12 skriver inte tvinga sig på hunden, men det är inget fel i min värld att "presentera" hunden för nya saker..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus