OT....Någon som har häst här????
Vet att detta inte är riktigt rätta forumet men jag skulle behöva hjälp ang ett fodervärdsavtal. Satte ut frågan också på *bruksaraber* men inte fått svar….det är liksom lite bråttom…..
Så kan du detta avtal på dina fem fingrar skulle jag bli jätteglad om du hörde av dig till mig. Det gäller inte och skriva avtal utan det är frågan om ett avtal som bryts av fodervärden……..

Kan inget om fodervärdsavtal på hästar, men du kanske även kan fråga inne på Ridsport?
Hoppas att det löser sig på bästa sätt
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ahaaaa ridsport, va bra tack snälla

har du googlat ang foderavtal? hmm jag vet inte vart man skaffar det o vad det ska innehålla heller då vi alla är så olika krävande med. Givetvis ska hästen vara i samma skick och även saker man skickar med. Ett tips jag har är att du betalar försäkringen då jag har haft slarvig fodervärd som strunta i betala=göra ombesikning för försäkra den ingen :(

Det här gäller inte att skriva ett avtal utan det gäller våran häst som är ute hos fodervärd, men han vill inte ha kvar hästen, han bryter alltså avtalet……står också att han ska utbilda hästen, vilket inte är gjort. Står också att han ska ha 15 % på köpesumman om vi skulle sälja hästen under tiden han är fodervärd……han påstår nu att han vill ha dessa pengar trotts att det är han som inte vill ha hästen…..Jag har en köpare på hästen men jag kommer och låta henne ha hästen på prov först ca 1 månad under F-avtal……..*suck* va trött jag blir på folk som tramsar…han ska inte få pengar för han bryter avtalet men jag ville höra om någon varit med om samma………..

Har inte varit med om samma men har häst själv och varit i liknande situation..
Du har hästen ute på foder hos denna kille?
Han ska alltså utbilda hästen under avtalstiden och som sin förtjänst på de hela ska han ha 15% av det hästen säljs för då han är den som gjort jobbet??
Har han inte utbildat hästen tycker jag att det är rätt solklart att han faktiskt inte ska ha några 15% på de hela heller, men har ni skrivit i avtalet hur pass utbildad hästen var när han tog honom på foder och hur pass utbildad hästen skulle vara när han var "klar" ?
är det fler punkter han har brutit?

I avtalet står det att han ska utbilda hästen på grundnivå…..Nu har hästen gått tillbaka i sin utveckling, F-värden kan inte längre rida ut på honom utan att hästen sparkar bakut, rusar, steppar och vill verkligen inte….
Så hästen var i bättre skick när F-värden tog över än vad han är idag. F-värden har gjort något med hästen för han tål verkligen inte F-värden.
I avtalet står det att F-värden har 1 månads uppsägning. Så jag har gjort så här nu. Från det datum jag satte ut annons på hästen med F-värdens medgivande så räknade jag 1 månad framåt och hamnade då 2 veckor efter midsommar. Då har den nya köparen beställt en stor lastbilstransport som hämtar hästen. Han har lite svårt för små transporter så därför gjorde köparen så här…..
Då har jag fullgjort men plikt med 1 månads uppsägning, trotts att det är F-värden som inte vill ha hästen och då kan inte han komma och begära pengar heller….för då har avtalet gått ut….
Tänk vad man måste vara om sig och kring sig ibland

Är det så pass så borde de juh inte ens vara några frågetecken gring detta, inte ens från hans sida om häste dessutom gått bakåt i stället för framåt. är kontraktet juridskt hållbart? om någon av er har planer på att driva det vidare vill säga? eller förstår han att han är den som brutit kontraktet och faktiskt inte har rätt till några 15%?

*7 Ja Det är ett riktigt fodervärdsavtal och juridiskt bindande. Nej jag tycker inte heller att det är några frågetecken men F-värden gör väl sina tappra försök….Det är ju han som bryter avtalet och idag fick jag veta att han inte är villig att betala för hästens mat längre, alltså inte ens under avtalad uppsägningsmånad….
Förmodligen fattar han inte att han gör ju bort sig själv när han inte gör det som han faktiskt har gått med på. Naturligtvis kommer jag och se till att hästen har det han ska ha, inga problem. Köparen vet om alla dessa problem och det känns tryggt. Men jag undrar om det finns någon advokat som tar sig an sådana här problem…..

jo de finns gott om advokater som tar sig an såna fall kommer dock ej på någon nu..
kan inte köparen ta hästen tidigare än vad som är sagt eller du ta hem hästen tills den nya ska ha hästen?? om nuvarande fodervärd ej vill stå för maten,vad säger att han ens skulle ge mat även om det är du som bekostar den??
Jag har lärt mig genom åren att inte lita på NÅGON innom hästbranchen… tyvärr

Hästen står bara 1 kilometer från där jag bor så jag åker upp själv och ser till att hästen får det han ska. Låter inte honom lida för detta inte. Eftersom det står i avtalet att F-värden har rätt till 1 månad uppsägning så om jag väntar 14 dagar till så har ju jag inte brutit något i avtalet ang 1 månads uppsägning eller hur???…
Nej det är sant, man ska inte lita på någon, inte ens fast man känner dom. Denna F-värd känner jag mycket väl, trodde dock inte detta skulle hända. Där ser man……
Pengar kan ställa till mycket

Oki, ja nä då är juh hästen nära dig o de e juh bra ! Fast än nu när han redan har brutit avtalet så skulle du likväl kunna flytta hästen.. du skullé juh kunna yrka på att du är orolig för att hästen inte blir omhändertagen då han faktiskt sagt att han inte tänker stå för maten!

Ja det är sant, så skulle man också kunna göra. Känner ju att det är han som ställer till problem inte jag. Så himla synd när det blir så här. Han glömmer djuret och fokuserar på att få ut så mycket som möjligt när han känner att marken börjar gunga för han.
Första och sista häst jag lämnar ut på foder det är då ett som är säkert

ja fy jag vet hur det är. Man tror man hittar en bra person man kan lita på ska hålla sina ord men så blir det bra strul. Tänk på att skriv bra avtal och du jag hoppas för hästen skull att denna tjej nu köper hästen blir många "hem" annars som prováts annars men kanske är bra träning med? det är ju olika hur cool hästen är. Vad är det för ras du har? lite nyfiken vart man allt :)
Jag tycker du gör rätt i att sista hästen som lånas ut på foder, har haft en häst med ute på foder det slutade mindre lyckat, hämntade hem henne och då var hon mager samt hade fått stryck :S Mycket jobb vart det mig lita hon alltid på men fick ha bra bekanta som kom o träna henne på lita på folk igen. Hon fastna sen för en bakant sen som köpte henne o de är som kärlekspar :) bästa hemmet för henne riktigt dröm vart det till slut.

Var roligt att det till slut blev bra för din häst. Det är inte roligt när man tror att man gör det så bra för dom och sen blir det bara pannkaka av alltihopa. Men tur att man ser till att det till slut blir bra.
Jag har en kallblodstravare och han är så himla go och cool den här killen. Jag lider av sjukdomen Fibromyalgi och den här killen behöver mer än vad jag kan ge honom.
Monica den nya köparen bor med familj på egen gård 35 mil härifrån. Dottern har häst och hon har också haft det men det var ett tag sedan. Nu ville hon ha en igen. Dom har också en på inhysning, stall på gården. Hon verkar jättebra och fasnade för Trollet som hästen heter. När man är hos Trollet så följer han en som en hund *skrattar* Det känns riktigt bra ändå trotts att jag nog kommer och grina ihjäl mig när han åker. Hon ska först få ha honom på prov för han behöver landa ordentligt nu innan hon börjar rida….han är lite av en enmanshäst…

åhh Klallblodstravis *älska* jag har juh min vbls val som jag haft sen han va 1 år då va han riktigt illa behandlad, inte alls vad som sas i tlf eller stod i annonsen inte heller att han var undernärd.. åkte juh o titta på hästen utan att ha sett en bild på honom, då jag visste vad jag ville ha o denna kille passa in i min dröm, dock va de juh inte riktigt så bra som de sas när jag väl såg hästen, han var hemsk rent ut sagt,rädd,slagen,mager högg o sparkades, inte kunde jag lämmna honom där… så han fick följa med hem =) ångrar mig inte..
Hoppas att trollet ska komma till att trivas hos sin förhoppningsvis nya ägare =)

Ja det hoppas jag med och jag tror på Monica och Trollet

Härlig ras du har, kräver ju lite dessa då de är avlade för att jobba men blir ju himmelsk fina, visst vissa funkar ju som skogsmullar/hobby träning oxå. Sen är de ju en ras som tål en del med nya stall o bekanta jag håller tummarna för att din köpare trivs med han :) sen är det ju kanon bra att hon har en dotter som rider hjälps man åt vid behov :)

*17…..Ja han är så mysig. Det som är roligt med dom är ju att dom är så mångsidiga….Trollet använde jag till att hämta halm och hö….Gjorde en typ Klövjeväska så fick han bära hem sin halm till boxen *skrattar* han tyckte det var roligt….
Tror att det här kommer och bli bra. Monica får den tid hon behöver och Trollet med. Skulle det inte alls fungera så får han komma hem igen…..

#18 låter som en mycket allsidig häst du har, jag har träffat flera st som inte kopplar av alls i vagnen utan det ska vara järnet som gäller sen som din dessa coola men ultimata är ju om man kan köra och rida. Jag är den typen som kör hellre än rider men det krävs förståss att hästen känner sig stolt framför vagnen :)