Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 2206 ggr
Moa-16
0

Blandras?

Hitta en blandras på blocket. Jag aldrig hört förut. Mamman var Lasa apso/Bichon frise. Pappan var renrasig Sheltie. Hur låter det i era öron?.

Här är annonsen

Linnet
0

Låter som en jättetrevlig blandning, valpen på bilden var ju helt underbart söt, som en lite fluffigare och ulligare sheltie. Här har vi också blandrasvalpar mellan långhårig dvärgtax och pekignese. Ska bli spännande att se vad det blir, dom är bara 1 vecka gamla.

Moa-16
0

Jo visst var den söt!. dvärgtax med lång nos och pekignese med "platt" nos. Blir säkert jätte gulliga!

Mischa
0

fattar inte frågan, vad är det man ska svara på?

den lär bli mindre och antagligen långhårig, det är det enda som går att förutse.

≧◔◡◔≦

Moa-16
0

Ingen fråga precis. Vill bara veta vad ni tycker om blandningen. Om ni tror att det kan bli fina hundar. Om någon har en liknande blandning kanske?. Ville bara höra lite helt enkelt.

Linnet
0

Det blir en hund som kräver en hel del pälsvård i alla fall, kan ev. bli en hund som måste klippas. Min moster köpte en blandras kungspudel/golden och den fick en päls som varken var pudel eller goldenpäls (lite olika päls på valparna i kullen) Men dom har klippt honom nu i alla fall.

Mischa
0

Om man endå kunde förutspå "finheten" på alla Valpar hade det inte varit ett svårt beslut :)

söker du en mindre sällskapshund och ev. aktivare sällskapshund och gillar att borsta så kan det säkert vara en hund för dig.

Men det finns inga garantier.

≧◔◡◔≦

[jakke94]
0

sen vet man ju aldrig vilken ras som kommer att visa sig mest.. även om man säger att dessa hundar är 50 % sheltie och 25 % Lasa apso och 25%bichon frisé
så kan det endå vara tex lasa apso som den kommer få mest gener ifrån.

mitt råd är att läsa på om alla 3 raser och vara beredd ha i åtanke att det är blandning mellan dessa tre, så läs på m egenskaper och så om raserna så märker du nog själv om blandningen passar

Linnet
0

Fast alla tre raserna är ju trevliga sällskaps och familjehundar, så det finns ju inga knappast några konstiga anlag som kan dyka upp.

[jakke94]
0

#8 tänkte på sheltins vallhundsinstinkter..

men det kan nog bli en bra blandning :P

har varit med om några som blivit lurade om att ha köpt flatte golden men pappan som dem inte träffade försen efter var en 50 % flatte men resten var gordon setter, dobbis, rottis och jämte.. så dem fick många raser på köpet..

Linnet
0

#9 Jo förvisso, men den har väl inga överdrivna vallinstinkter, det är väl framför allt som sällskapshund man har den.

AnneN
0

#10 om du kikar in på Sheltie iFokus så kanske du får reda på lite mer om vad den rasen används till i dagsläget.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

matte-mi
0

Min förra hund var blandning mellan tax och sheltie…(finns bild på min sida). Han fick mest sheltiens beteende, han vallade inte alls. Han var verkligen en av världens gladaste och snällaste hundar.

Linnet
0

Vi hade tänkt para vår ena tax med just en sheltie, tyvärr var dom bortresta så det blir nog med en pekignese i stället.

matte-mi
0

#13 Hon som födde upp min förra hund födde upp två kullar till av den blandningen för att hon tyckte det var en bra blandning. Jag kan lägga lite fler bilder på min sida om du vill se,

Förlåt TS för att vi kom av ämnet Skäms

Linnet
0

#14 Skulle vara kul att se bilder på den blandningen, så gärna fler bilder.

matte-mi
0

#15 har lagt bilder i mitt fotoalbum nu. Eddie hette hunden som var den blandningen (så du vet var du ska titta)

Linnet
0

Har kollat bilderna nu, men han såg ju väldigt stor ut för att vara tax/sheltie, tyckte jag. Var det en korthårig tax eller?

matte-mi
0

Ja. Fast pappan, Sheltien hade väl lite högre mankhöjd än shelties har normalt om jag minns det rätt. Eddies bror var black & tan som mamman (taxen) och var lite mindre än eddie men hade också långa ben. Eddie var väl en mellanhund i storlek, som en cocker spaniel ungefär. Pappan var "vanlig" colliefärg…vet inte vad färgen kallas. Eddie var alltid en smal och smärt hund men de sista 3-4 åren började han lägga på sig lite som syns på fotot. Han blev trots allt 14 år Glad

Moa-16
0

Annars kan man ju ta det i PM. Istället för att använda trådar som kontakt central;).

matte-mi
0

Ja det kan vi göra. F´låt

Linnet
0

Det kan väl vara intressant för andra också, handlar ju om blandras med sheltie.