Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettagility-freestyle-rallylydnad-frisbee
Läst 2475 ggr
Prova
1

Agility & Freestyle?

Heejsan!

Som ni vet hämtar jag min lilla valp nästa måndag :)

Åker ner Måndag eftermiddagär framme på Tisdag morron sen åker jag hem tisdag kväll så jag är hemma på Onsdag eftermiddag :)

Men nu till frågan..

* Hur lär jag min hund Agility & Freestyle?

* Hur lär jag hunden att backa bakåt medan jag bakar bakåt åt andra hållet? Eller om jag går fram då bakar den sen när jag backar går den framåt?

Och allt annat man kan lära hunden!

Tacksam för svar :)

//Prova

[Norum]
0

Det där måste vara en teriier av något slag? Gud, så sööööt!!

Prova
0

#1 japp alldeles rätt..

Det är en Yorkshire terrier

[Norum]
0

Älskar terrier! Underbara jyckar.. :-)

Prova
0

jo,, hehe jo det är dom

Prova
0

putt

Prova
0

putt

KindredCold
0

Agility är ganska fysiskt påfrestande för hundarna ( ja, även förarna syns ofta flåsa efter målgången!). Därför bör hunden vara färdigvuxen, innan den börjar träna Agility. Runt året är de flesta raser kroppsligt mogna att få börja prova på Agility. Det är också att rekommendera att höftledröntga sin hund, om man har en ras där det förekommer. Hunden bör ha friska höftleder, för att träna Agility. Eftersom Agility är en fartfylld sport, där din hund arbetar lös, krävs det också en stor portion lydnad på din hund. Hunden ska kunna samarbeta med dig, utan att vara tvungen att hälsa på de andra hundkompisarna. Har du detta, så är det bara fritt fram att börja träna och ha roligt med din hund!

Den första agilityträningen består av två delar. Dels måste man lära hunden hur den skall utföra olika hinder på rätt sätt, dels måste du som förare lära dig att styra din hund runt en agilitybana.

Hinderträningen börjar med enkla hinder som att hoppa eller springa genom en tunnel. Steg för steg tränar man på svårare hinder (till exempel slalom och vippa) och enkla hinderkombinationer.

Träningen fortsätter med svårare kombinationer och slutligen med kompletta banor som har femton till tjugo hinder. Efter grundkursen skall man kunna ta sig runt en enkel tävlingsbana utan att skämmas.

Fortsatt träning går ut på att finslipa tekniken och att öka svårighetsgraden. Du måste lära känna din hund och anpassa träningen efter era behov. De flesta ekipage har problem med vissa moment som de tränar extra mycket på.

Motivationsträning är viktigt från första början. Agility bygger både på säkerhet och på fart, och hund och förare måste vara "peppade" för att göra ett bra lopp. Vi använder genomgående positiva träningsmetoder och målet är att alla skall ha roligt. Motivationsträningen och uppladdningen inför ett lopp är kanske det som skiljer mest mellan olika ekipage.

Lydnadsträning ingår också i agilityn, dels som uppvärmning så att hund och förare börjar arbeta tillsammans, dels som ett naturligt krav för att kunna styra sin hund runt banan. Många kombinerar Agility med lydnadstävlande. En skillnad är dock att du i Agility måste styra din hund medan ni springer runt en komplicerad bana!
_ Freestyleträning_ - http://www.shu.se/hundsporter/freestyle.htm

KindredCold
0

För vanlig lydnadsträning rekomenderar jag valpkurs, privat eller i grupp.
Kontakta mig om du vill ha tips på bra tränare.

Prova
0

får man inte börja Agility med valpen?

Ellenfyrkant
0

#9 Nej eftersom hunden inte är färdigväxt så är agilityns moment skadliga för hunden som är yngre än 1 år. Det stog ganska tydliugt i KindredColds inlägg ^^,
För att lära dig och din hund Agility är en agilitykurs oslagbar!

Mvh Ellenfyrkant

KindredCold
0

#9 _Nej, det är påfrestande. Samma sak med  om man ska  Träna drag eller Weight pull med hundar. Hunden måste vara färdigutvecklad och veta att kroppen klarar av det. DVS, inte ha dåliga leder eller dylikt.
_Står även i det förra inlägget - #7Sen håller jag med ella_pella, agilitykurs är oslagbar och du får såå mycket tips och hjälp där.

Gingo
0

Jag har hört att Slalom kan man träna lite grann då när den är under ett år. det är rätt va ?

Moa-16
0

Lite kan man ju träna. Är ju inte farligt direkt. Bara man inte går på för hårt.

Tina-A
0

#12: Slalom mellan benen kan du träna med din hund precis när du vill. Min hund kunde det vid 12 veckor. Så länge det är på 4 tassar är det ingen fara, om du tränar utan för höga krav förstås!

Denna tråd är förresten 1 år gammal :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Moa-16
0

Oj är den. Då kan hon ju lugnt träna med vovven=)